هیأت تعیین قیمت‌ها برای نرخ گذاری کالای تولید داخل آیین‌نامه‌ای برای سازمان حمایت از تولید کننده و مصرف کننده تهیه کرده است؛ در حال حاضر کاری که انجام شده این است که شورای رقابت مبنای نرخ گذاری را باید بر مبنای این آیین‌نامه که فرمول تعیین قیمت‌ها در آن دیده شده است، بگذارد.

شورای رقابت همچنان متولی قیمت گذاری خودرو است/ قیمت‌گذاری بر اساس فرمول تعیین قیمت جدید خواهد بود

قدس آنلاین؛  مصوبه آخرین جلسه کمیته خودرو که با حضور برخی از نمایندگان کمیسیون صنایع و معادن و طراحان طرح تحول صنعت و بازار خودرو برگزار شد، این تصور را در جامعه به وجود آورده است که این کار مقدمات بازگشت سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به حیطه قیمت‌گذاری خودرو فراهم خواهد آورد. چنانکه برخی از این مصوبه کمیته سیاست گذاری خودرو این برداشت را کردند که قرار شده تا نهایی شدن طرح نمایندگان مجلس مبنی بر عرضه خودرو در بورس کالا، هیأت تعیین و تثبیت قیمت سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، به جای شورای رقابت به قیمت‌گذاری بپردازد!

قدس آنلاین برای روشن شدن مسئه و رفع ابهام گفتگویی را با «علی جدی» نائب رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی ترتیب داده است که در ادامه می‌خوانید.

قیمت‌گذاری خودرو از شورای رقابت به سازمان حمایت منتقل نشده است

«علی جدی» نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس ضمن تکذیب موضوع انتقال وظیفه قیمت گذاری خودرو از شورای رقابت به سازمان حمایت تصریح کرد: درواقع در جلسه اخیر و بر این اساس که در بحث قیمت گذاری خودرو و برای تعیین قیمت پایه که برای عرضه در بورس باید مشخص می‌شد، چون در شورای رقابت فرمول خاصی برای تعیین قیمت پایه وجود نداشت که بر آن اساس قیمت گذاری انجام شود خودروساز مدعی بود بر این اساس ما متضرر می‌شویم و خودرو  زیر قیمت تمام شده عرضه خواهد شد و این به زیان خودروساز است. بنابراین ما آمدیم بر اساس تنها مرجعی که برای قیمت گذاری کالای تولید داخلی در کشور وجود داشت که یک بخش‌نامه‌ای بود که هیأت تعیین قیمت‌ها (متشکل از ۴ وزارت‌خانه صمت ، اقتصاد و دو وزارت خانه دیگر) برای نرخ گذاری کالای تولید داخل دارند، گفتیم شورای رقابت مبنای قیمت گذاری‌اش این آیین نامه باشد که فرمول قیمت گذاری در آن دیده شده است .

قیمت گذاری خودرو بر اساس فرمول جدید انجام می شود

جدی ادامه داد: هیأت تعیین قیمت‌ها این آیین‌نامه را برای سازمان حمایت از تولید کننده و مصرف کننده تهیه کرده است تا این سازمان وقتی می‌خواهد کالای یک کارخانه را بسنجد که گران فروشی کرده یا نه معیار سنجش بر اساس این فرمول باشد؛ در حال حاضر کاری که انجام شده این است که شورای رقابت باید مبنای نرخ گذاری را بر مبنای این آیین نامه بگذارد؛ درواقع سازمان حمایت این آیین نامه را تهیه نکرده است هیأت تعیین قیمت‌ها تهیه کرده و به سازمان حمایت داده است.

شورای رقابت همچنان متولی قیمت گذاری خودرو خواهد بود

نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس تأکید کرد:بنابراین شورای رقابت همچنان کار خود را در بحث قیمت گذاری خودرو با توجه به فرمولی که برای تعیین قیمت پیشنهاد داده‌ایم انجام خواهد داد؛ در این فرمول هم تبصره‌ای گذاشتیم که اگر قیمت‌ها بر اساس این فرمول بعلاوه منهای ۵ درصد(%۵+/ %۵-) تغییر کرد، قیمت‌ها دوباره می‌تواند تغییر کند یعنی اگر تغییر قیمتی در این بازه رخ دهد حق قیمت گذاری جدید و تغییر قیمت جدید نخواهند داشت.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.