فرماندار گناباد گفت: با توجه به ثبت روستای مند به عنوان روستای ملی در زمینه صنایع دستی کشور، ایجاد بازارچه سفال در این روستا ضرورت توسعه اشتغال و گردشگری و حمایت از صنایع دستی در این شهرستان و منطقه به شمار می رود.

ایجاد بازارچه سفال روستای ملی مند گناباد ضروری است

به گزارش قدس آنلاین، حامد قربانی امروز  در جلسه بررسی راهاندازی بازارچه سفال در روستای ملی مند گناباد افزود: تولید سفال در این روستا از ظرفیتهای مهم صنایع دستی و گردشگری این شهرستان است و در جذب گردشگر نقش مهمی دارد و باید از این پنتانسیل برای رونق اقتصادی و اشتغال بهره گرفت.

وی ادامه داد: با توجه به اقدامات ارزنده ای که طی یک ماه گذشته در خصوص ثبت ملی روستای مند به عنوان روستای ملی در بخش صنایع دستی در فهرست آثار ملی کشور انجام شد می توان از این فرصت برای توسعه اشتغال و رونق صنایع دستی شهرستان گناباد حداکثر بهره را گرفت.

فرماندار گناباد با اشاره به قرار داشتن گناباد در کریدور ارتباطی منطقه و نقطه ورودی زائران امام رضا (ع) و مسافران از استان خراسان جنوبی و شهرها و مناطق جنوبی کشور به استان خراسان رضوی و مشهد گفت: باید با توسعه کمی و کیفی جاذبه های گردشگری این شهرستان برای رونق اقتصادی گامهای اساسی برداشت و یکی از این اقدامات مهم ظرفیت صنایع دستی و تولید سفال در روستای تاریخی مند است.

قربانی افزود: با حمایتهای دولت و مسوولان ذیربط طی دو سال گذشته شاهد رونق خوبی در پرداخت تسهیلات به متقاضیان صنایع دستی و از جمله فعال در زمینه تولید سفال مند بودیم که موجب تداوم فعالیتها و کارگاههای تولید سفال در منطقه شده است.

روستای مند شهرستان گناباد به عنوان روستای ملی صنایع ‌دستی در رشته سفالگری  طی یک ماه گذشته در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

مهمترین هدف از این اقدام حمایت از صنعت سفالگری و شناخته شدن و حمایت بیشتر از هنرمندان این روستاست.

سفال "مند" از پنج هزار سال قبل در روستایی با همین نام در شهرستان گناباد استان خراسان رضوی تولید می شود.  مهم‌ترین مشخصه سفال مند عناصر تزئینی برگرفته از طبیعت در چهار گروه انسانی، حیوانی، گیاهی و هندسی است و نقش ماهی که زینت بخش اکثر سفالهای مند گناباد است جایگاه والایی در روایات اسطوره‌ای دارد.

نقوش دیگر زینت بخش سفال مند که هر یک به مقتضای حضور آن در قلمرو اسطوره و فرهنگ کهن ایران قابل تعبیر و تفسیر است شامل خورشید، پرنده، پروانه، بته جقه، گل و مرغ، گل و پروانه، گل و برگ، گل کدو، کتیبه، ابر و گل، گنجی، اسلیمی، گل گرد و خونه‌کشی می شود.

شهرستان گناباد با ظرفیتهای زیاد در حوزه صنایع دستی که در بیشتر بخشها مانند سفالگری دارای قدمت پنج هزار ساله است از نقاط مهم هدف گردشگری کشور و استان خراسان رضوی است.

بیش از ۱۷۰ هنرمند در رشته های مختلف صنایع دستی مانند سفالگری، پارچه بافی، گلیم بافی، معرق و منبت کاری، سبد بافی، نمد مالی، چاقوسازی و آهنگری در ۱۵ کارگاه و ۱۲ فروشگاه شهرستان گناباد فعالیت دارند.

مرکز شهرستان ۹۰ هزار نفری گناباد در فاصله ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.