نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: هر زمانی که جریان مطالبه را در جریان فرهیخته جامعه در حال رکود و ضعف قرار دهیم، پویایی قشر فرهیخته جامعه و رشد، تعالی و پیشرفت اجتماعی در همه ابعاد اقتصادی، سیاسی و فرهنگی از بین خواهد رفت و مطالبه کلید همه پیشرفت‌های ما است.

مطالبه کلید همه پیشرفت‌ها است

به گزارش قدس آنلاین، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی ظهر امروز در جلسه تشکل‌های دانشجویی در آمفی‌تئاتر رودکی دانشگاه فردوسی عنوان کرد: عنصری که در انقلاب سیدالشهدا در کنار عنصر مبارزه قرار دارد، عنصر مطالبه است یعنی زیرساختی که سیدالشهدا در انقلاب برپا کردند ابتدا مطالبه حضرت بود و به صورت مناظره قرار گرفت.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی مطرح کرد: آنچه به عنوان پویایی قشر دانشجو و جریان فرهیخته جامعه نقش اساسی دارد مسأله مطالبه است و تا به امروز تمام پیروزی‌های انقلاب در مطالبات حوزه و دانشگاه به وقوع پیوسته و به پیروزی انقلاب منجر شده است و هر زمانی که جریان مطالبه را در جریان فرهیخته جامعه در حال رکود و ضعف قرار دهیم پویایی قشر فرهیخته جامعه و رشد، تعالی و پیشرفت اجتماعی در همه ابعاد اقتصادی سیاسی فرهنگی از بین خواهد رفت و مطالبه کلید همه پیشرفت‌های ما است.

وی تشریح کرد: آستان قدس با توجه به ظرفیت خود در جهت تامین معاش، عمران و آبادی در شهر حداکثر کار خود را انجام داده است و آنچه در حوادث اخیر مربوط به جریان درمانی قشر آسیب‌پذیر بوده کار خود را انجام داده است و ندیدیم کاری در ظرفیت آستان قدس باشد و انجام ندهد.

آیت‌الله علم‌الهدی با اشاره به مشکل مدیریت در کشور ادامه داد: مسؤولان ما در جریان کرونا متاسفانه در شرایطی که باید کشور اداره شود، در مدیریت کم می‌آورند یا کوتاهی می‌کنند یک نمونه آن در وضعیت کرونا این بود که درب حرم را ببندند که در این تصمیم مستقیما ستاد ملی کرونا اقدام کرد.

وی با بیان اینکه در حرم مطهر رضوی پروتکل‌ها به خوبی رعایت می‌شود، تصریح کرد: مشهد ۳۲ میلیون مسافر داخلی و ۵ میلیون مسافر خارجی دارد و مسؤولان گمان کردند که اگر مشهد کانون تجمع قرار گیرد نمی‌توانند آن را مهار کنند و فکر کردند که اگر درب حرم بسته شود کسی نمی‌آید و مشکل حل می‌شود.

 ۳۷ هزار نفر کارگر روزمزد از مناطق محروم شهر بیکار شدند

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با بیان اینکه در این مورد یک تصمیم عجولانه و حساب نشده گرفتند، افزود: بحث مهار کردن ویروس کرونا یک طرف است و مدیریت کشور در یک طرف دیگر است که با بستن درب حرم و مهمان‌پذیرها، جمعیت روزمزدها که در هتل‌ها و رستوران ها بیکار شدند حدود ۳۷ هزار نفر بودند که عمده آن متعلق به مناطق محروم شهر هستند.  

آیت الله علم‌الهدی اظهار کرد: ما فشار آوردیم که بیمه بیکاری به این افراد بدهند که گفتند این افراد هیچ کدام بیمه نیستند و تنها حدود دو تا سه درصد این افراد بیمه شدند در حالی که بیش از ۸ ماه هیچ منشأ درآمدی ندارند که متاسفانه این موارد در مدیریت کشور نادیده گرفته شد.

وی مطرح کرد: شیوع کرونا که آغاز شد دانشگاه علوم پزشکی مشهد که از بقیه مرفه‌تر بود سر اولین امکانات گرفتار شد، علت اینکه اوایل در نیشابور به صورت تصاعدی مبتلا داشتیم و ۵۰ نفر از کادر درمان مبتلا شدند این بود که امکانات وجود نداشت.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی در ادامه عنوان کرد: ما ۱۶ میلیارد در مراحل اول کرونا تهیه کردیم و به دانشگاه علوم پزشکی مشهد دادیم و در خواست کردیم که اگر می‌توانند به دیگر بیمارستان‌ها هم کمک کنند.

آیت الله علم‌الهدی  با اشاره به اینکه مسؤولان با ما مشورت نمی‌کردند در حالیکه رهبری بارها فرمودند مشورت کنند، اذعان کرد: بنده پیشنهاد دادم یک غربالگری در ورودی شهر، ترمینال و فرودگاه راه اندازی شود و تمام مسافران قرنطینه یک ساعته شوند و پولش را از خود مسافر بگیرند هلال احمر قبول کرد انجام دهد و دانشگاه علوم پزشکی و ستاد استانی نیز قبول کرد اما در تهران مهر باطل خورد و گفتند همه جا باید بسته باشد.

وی تصریح کرد: نتیجه این تصمیم‌گیری‌ها فشار اقتصادی شد در حالی که از نظر علمی تائید شد که با وجود رعایت پروتکل‌ها، حرم مطهر کوچکترین تاثیری در شیوع ویروس کرونا ندارد.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی اظهار کرد: ما با این مشکل مواجه هستیم که مدیریت‌ها صحیح نیست و هر چه فریاد می‌زنیم درست نمی‌شود و وقتی شما مطالبه‌گر شوید بسیاری از مشکلات حل می‌شود که شاید اقدامات ما به اندازه مطالبات شما موثر نباشد.

وی ضمن اشاره به اینکه اقتصاد استان در حال سقوط است، متذکر شد: اگر شکست بخورد چگونه باید قشر آسیب‌پذیر را اداره کنیم؟ امکانات نهادی ما بسیار محدود است و با کار جهادی می‌شود مشکلات را حل کرد که با این موارد به سراغ قشر آسیب پذیر می‌رویم اما محدود است و کار پیش نمی‌رود.

گروه‌های جهادی تشکیل دهید

نماینده‌ ولی فقیه در خراسان رضوی افزود: شما باید به عنوان جریان فرهیخته دانشگاه دور هم جمع شوید و گروه‌های جهادی تشکیل دهید، ما قرارگاه موسات را راه انداختیم که نهادها در آن اجتماع می‌کنند و کل برنامه‌ها دست خود نهادها است و قرارگاه تنها نیازسنجی و هدایت جریان‌ها را عهده‌دار است.

آیت‌الله علم‌الهدی خاطرنشان کرد: اگر گروه‌های جهادی تشکیل دهید و با قرارگاه هماهنگ شوید، قرارگاه نیز به شما کمک‌های می‌کند و می‌توانید موفق باشید چرا که با جهاد کار انجام می‌گیرد و با نهاد انجام نمی‌شود و اگر مطالبه و جهاد در دانشگاه پیاده شود مشکل قشر آسیب‌پذیر و مشکلات اجتماعی حل می‌شود.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی نسبت به مشکلات حاشیه شهر عنوان کرد:  از سال ۹۳ ستاد حاشیه شهر تشکیل دادیم و اکنون به متن شهر تبدیل شده و دست‌کم شب‌های حاشیه شهر امنیت دارد ولی ساخت‌وسازهای بدی دارد.

وی تشریح کرد: آستان قدس مقدار زیادی زمین در اختیار گذاشت که ۶ هزار واحد مسکونی بسازند و جایگزین خانه‌های سستی شود که ساخته شده و متصل به متن شهر شود، البته فقر در حاشیه‌شهر و روستاهای اطراف مشهد وجود دارد که با همت مردم و نهادها و حرکت‌های جهادی حل می‌شود.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی از تشکل‌های دانشجویی تقاضا کرد: در وضع برنامه‌ها مطالعه کنید و واقعیت را ببینید و کمک کنید که کار پیش رود.

آیت‌الله علم‌الهدی نسبت به سوال یکی از نمایندگان تشکل‌های دانشجویی بیان کرد: باید واقع‌گرا باشیم، تبعیض جنسیتی را خدا قرار داده است و در قرآن آمده و هیچ کس نگفته حقوق زن کمتر از مرد است بلکه یک بینش این است که تبعیض در جنسیت است که در اسلام دارای حقوق مشترک‌اند ولی تکالیف فرق می‌کند، نقش و تکالیف متفاوتی دارند، نوع و جنس حقوق یکی نیست.
 وی با بیان اینکه مسأله دوچرخه سواری این است که ما به سوی حذف مسأله می‌رویم و باید یک راه درست کنیم، تاکید کرد: یک عده پافشاری می‌کنند و یک عده حذف می‌کنند ولی ما نمی‌گوییم دوچرخه سواری زن نباشد، ما کمک کردیم یک پیست موتورسواری خواهران در شهر به وجود آید.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی ادامه داد: دوچرخه سواری برای زن حرام است و تمام مراجع دوچرخه‌سواری در ملا عام را حرام کردند و اگر در دانشگاهی تربیت‌بدنی دانشگاه به این نتیجه رسید، یک پیست دوچرخه‌سواری راه بیندازند که به شهردار مشهد نیز گفتم که فضایی در پارک‌ها ایجاد شود که خانم‌ها دوچرخه‌سواری کنند و در ملا عام این کار را نکنند.

آیت‌الله علم‌الهدی در خاتمه با اشاره به مسأله دوچرخه سواری بیان کرد: اصل مسأله باید حذف نشود و با اصلاح مسأله رو به رو شویم.

گفتنی است، در این جلسه نماینده تشکل‌های دانشجویی به مطالبات خود پرداختند و آیت‌الله علم‌الهدی به سوالات و مطالبات پاسخ داد.

منبع: فارس

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.