ویژه برنامه عزاداری بانوان غیر ایرانی با عنوان «در سوگ آفتاب» همزمان با ایام دهه پایانی ماه صفر در مدرسه خیرات خان حرم مطهر رضوی با رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار شد.

مجلس عزاداری بانوان غیر ایرانی در حرم مطهر برگزار شد

به گزارش قدس آنلاین، در این مراسم که با حضور زائرانی از کشورهای افغانستان، پاکستان، هندوستان، نیجریه، آذربایجان و آفریقای جنوبی برگزار شد، زاهده جعفری استاد حوزه و دانشگاه از کشور پاکستان به تبیین موضوع «اصول و عوامل رشد و تعالی خانواده از دیدگاه امام رضا(ع)» پرداخت و عنوان کرد: خانواده موضوع بسیار مهمی است که در آیات و روایات ائمه اطهار(ع) بویژه امام رضا(ع) به آن تاکید فراوان شده است. اعضاء خانواده باید نقش خود را به درستی انجام دهند و آسیب به هر یک از اعضای خانواده آسیب به کل خانواده است.
وی ادامه داد: از منظر قرآن کریم ۴ نوع خانواده وجود دارد؛ نخست خانواده‌ای که تمام اعضای آن سالم و مطلوب هستند. خانواده امیرالمونین علی(ع) و حضرت فاطمه(س) نمونه کامل خانواده سالم و مطلوب است که سوره «هل اتی» در قرآن برای این خانواده نازل شده است.
جعفری دومین خانواده از نگاه قرآن را خانواده‌ای ذکر کرد که هیچ یک از اعضای آن سالم نیستند؛ خانواده ابولهب مثالی برای این خانواده است و سوره ابولهب نیز در قرآن به این خانواده اشاره دارد.
این سخنران در ادامه خاطرنشان کرد: در برخی از خانواده‌ها، سرپرست الگوست اما سایر اعضای خانواده مطلوب نیستند؛ همانند خانواده حضرت نوح(ع)، که سوره نوح، به این خانواده اشاره می‌کند.
وی همچنین آخرین خانواده را خانواده‌ای ذکر کرد که سرپرست و مرد خانواده ظالم و ستمگر است، اما زن خانواده الگوی تمام زنان عالم است؛ در قرآن کریم از آسیه به عنوان زنی با ایمان و از همسرش فرعون نیز به عنوان مردی ظالم و سمتگر یاد می‌کند.
این استاد حوزه و دانشگاه، به وظایف خانواده از منظر آموزه‌های رضوی اشاره کرد و گفت: یک خانواده موفق و ایده آل در صورتی موفق است که اصل محبت در آن حاکم باشد. امام رضا(ع) در این خصوص می‌فرمایند: «محبت به مردم نیمی از عقل انسان است.» در واقع امام هشتم(ع) در  این حدیث  به برخورد خردمندانه با مردم جامعه اشاره می‌کنند و محبت به مردم و اظهار دوستی نسبت به آنان را نیمی از عقل و خرد انسان می‌دانند.
جعفری اصل دوم که در آموزه‌ها و معارف رضوی برای ترقی و رشد خانواده از اهمیت برخودار است را احترام و تکریم نسبت به تمام اعضاء خانواده ذکر کرد و گفت: سومین اصل نیز معنویت است که به عنوان عاملی برای استحکام و رشد و تعالی خانواده ذکر شده است.

منبع: آستان نیوز

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.