مدیر کل امور مجلس صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری گفت: از ابتدای امسال از محل این صندوق ۱۸ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان اختصاص یافته که تا آخر امسال به چهل هزار میلیارد ریال می رسد.

۱۸ هزار میلیارد ریال تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان کشور پرداخت شد

به گزارش قدس آنلاین، مهدی خالقی در نشست با شرکت‌های فناور مستقر در مرکز رشد و فناوری نیشابور افزود: برای کاهش بوروکراسی ادارای یک خط اعتباری مستقیم به صندوق‌های پژوهش اختصاص یافته و یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان برای این بخش در نظر گرفته شده که از این ‌میزان یکصد میلیارد تومان به صندوق پژوهش فناوری خراسان اختصاص یافته است.

وی با بیان اینکه این تسهیلات فقط به شرکت‌های دانش‌بنیان تعلق می‌گیرد ادامه داد: در حال حاضر با ۱۲ بانک تفاهم‌نامه داریم که سه برابر منابعی که اختصاص می‌دهیم بانکها سرمایه‌گذاری کنند و از این طریق نرخ تسهیلات را بتوانیم تا ۱۲ درصد کاهش دهیم.

مدیر کل امور مجلس صندوق نوآوری و  شکوفایی ریاست جمهوری با بیان اینکه تسهیلات و سرمایه‌گذاری ارزان قیمت از طریق این صندوق در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان قرار می‌گیرد گفت: اولویت نخست ما این شرکتهاست و طی ۲ سال گذشته پنج هزار و ۷۹ میلیارد تومان تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان کشور داده شده است.

وی افزود: در حال حاضر ۴۹ صندوق پژوهش فناوری در کشور وجود دارد و برای جلوگیری از تمرکز آنها در تهران با شبکه سازی بخشی از این تسهیلات از طریق این صندوق‌ها توزیع شده است.

خالقی ادامه داد: طی ۲ سال اخیر ۵۸۸ میلیارد تومان تسهیلات نقدی در اختیار این صندوق‌ها قرار گرفته تا از این محل به شرکت‌های فناور و خلاق کمک شود.

وی گفت: در سال ۸۹ قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان تصویب و این صندوق در همان قانون در نظر گرفته شد و از سال ۹۲ شروع به کار کرد.

مدیر کل امور مجلس صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری با بیان اینکه سعی کرده‌ایم کلیه نیازهای مالی شرکت‌های دانش بنیان را در همه بخش‌ها پیش‌بینی کنیم افزود: برخی شرکت‌های دانش‌بنیان به خاطر اینکه محصولات با سطح فناوری بالا تولید می‌کنند نیازمند تسهیلات لیزینگ هستند و در این بخش با برخی دستگاه‌های دولتی جهت خرید از شرکت‌های دانش‌بنیان قرارداد بسته شده تا به هر میزان خرید از این شرکتها تسهیلات ۹ درصدی دریافت کنند و ۷۰ درصد آن مبلغ را هم لیزینگ می‌کنیم تا بازار محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان تقویت شود.

وی ادامه داد: برای توسعه بازار شرکت‌های دانش‌بنیان باید لیزینگ تقویت شود و تسهیلات در این حوزه اختصاص داده‌ایم و برای تخصیص و تجهیز دفاتر شرکت‌های دانش‌بنیان طی سه سال تسهیلات چهار درصد اختصاص می‌یابد و هرگونه نیاز مالی شرکت‌های دانش‌بنیان در قالب مدلهایی که پیش‌بینی شده تسهیل شده است.

خالقی گفت: طی ۲ سال گذشته هزار و ۹۰۶ میلیارد تومان ضمانت‌نامه برای ۹ هزار و ۵۳۰ میلیارد تومان طرح در حوزه‌های مختلف راه‌سازی، نفت و دیگر حوزه‌ها تسهیلات اختصاص پیدا کرده و امسال هم هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان ضمانت نامه پیش بینی شده که صادر شود ضمن اینکه با بازنگری فرایندها زمان صدور ضمانت‌نامه به کمتر از یک هفته کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه تنها به دنبال تسهیلات نباید بود افزود: باید به سوی مشارکت و همکاری در قالب سرمایه‌گذاری خطرپذیر پیش برویم و از طریق صندوق پژوهش فناوری که سهام عمده آن متعلق به بخش خصوصی است برای تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان سال گذشته ۱۵۷ میلیارد تومان در حوزه‌های مختلف مشارکت داشته ایم و امسال پیش بینی می شود این میزان به ۵۰۰ میلیارد تومان برسد.

مدیر کل امور مجلس صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری ادامه داد: بنگاه‌های زودبازده که ایده آن ۱۲ سال قبل مطرح شد به خوبی توانمند سازی نشد و در این چارچوب دوره‌های مشاوره برای بازاریابی، مالیات و بیمه برگزار می‌شود که هزینه‌های آن تا ۹۰ درصد به صورت بلاعوض پرداخت می‌گردد.

وی با بیان اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند کل نیاز کشور را در هر حوزه برآورده کنند گفت: پس از شیوع کرونا در استان خراسان رضوی یک شرکت سازنده دستگاه تنفس مصنوعی تولید خود را از سالی یکصد عدد به ۱۰ هزار عدد رساند.

خالقی افزود: طی ۶ ماه اخیر به دلیل افزایش تورم با مشکلاتی مواجه شده‌ایم و به شرکت‌های دانش‌بنیان آسیب دیده از شیوع کرونا از طریق این صندوق‌ها تسهیلاتی تا سقف ۴۰۰ میلیون تومان در قالب تسهیلات در گردش با سود ۹ درصد پرداخت شده است.

وی ادامه داد: در صندوق نوآوری و شکوفایی تلاش می‌کنیم به شرکت‌ها کمک کنیم تا وارد حوزه دانش بنیان شوند و  نمونه‌های موفقی هم داشته‌ایم به نحوی که در حال حاضر یک شرکت در بیرجند محصولاتش را به ۲۰ کشور صادر می‌کند که بسیار ارزشمند است.

مدیر کل امور مجلس صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری گفت: در مناطق جغرافیایی دور افتاده کشور نیز باید مفاهیم و اقتصاد دانش بنیان را توزیع کنیم و به سوی اقتصاد غیرنفتی حرکت کنیم.

وی افزود: طی وبیناری که با سه شرکت دانش بنیان نیشابور داشتیم پیشنهاد اختصاص تسهیلات و سرمایه‌گذاری ۶ میلیارد و یکصد میلیون تومان در حوزه لیزینگ و سرمایه درگردش داده شد که باید بر روی سامانه بارگذاری شود.

خالقی ادامه داد: مزایای شرکت‌های دانش بنیان طبق قانون برخورداری از معافیت های مالیاتی، گمرکی و سربازی است به طوری که پس از ابتدای پیدایش سربازی اجباری برای نخستین بار سرباز به صورت امریه به بخش خصوصی و شرکت‌های دانش بنیان واگذار می‌شود.

۴۰۰ میلیارد ریال تسهیلات به شرکت‌های فناور خراسان رضوی پرداخت شد

رییس صندوق پژوهش فناوری خراسان رضوی نیز گفت: پارسال ۴۰۰ میلیارد ریال تسهیلات به واحد های فناور این استان پرداخت شد که ۴۰ درصد آن ها شرکت های دانش بنیان هستند.

دکتر حمیده رضوی افزود: در بودجه امسال ۶۰۰ میلیارد ریال تسهیلات پیش‌بینی کرده بودیم که به دلیل شرایط اقتصادی پیش آمده تقاضای دریافت آن کم شده و در صدد هستیم اگر از طریق این تسهیلات موفق به کمک به این واحد ها نشدیم  دستکم به صورت مشارکتی و سرمایه گذاری به آن ها کمک کنیم.

وی ادامه داد: در حوزه شرکت های فناور و دانش بنیان سال ها در جایگاه دوم ‌کشور بودیم اما به تازگی با استان هایی از قبیل یزد و اصفهان رقابت داریم.

رییس صندوق پژوهش فناوری خراسان رضوی گفت: بیشتر باید به سوی حوزه‌های مشارکت خطر پذیر یا VC پیش برویم و اگر شرکت‌ها موافقت کنند منابع مالی خوبی به کمک صندوق نوآوری و شکوفایی در اختیارشان قرار خواهد گرفت.

وی افزود: در حال حاضر بالغ بر ۳۰ میلیارد ریال تسهیلات جاری در واحدهای فناور و دانش بنیان نیشابور داریم و این شهرستان از طرفیت های بسیار خوبی در این حوزه برخوردار است.

فرماندار ویژه نیشابور هم گفت: طی چند سال گذشته تسهیلات پرداختی به شرکت‌های دانش‌بنیان تا ۶ برابر رشد داشته که به دلیل نوسانات قیمت‌ها طی ۶ ماه گذشته با مشکلاتی روبرو بوده‌ایم.

علیرضا قامتی افزود: شهرستان‌ نیشابور دارای ظرفیت‌های ملی و بین‌المللی در حوزه فناوری می‌باشد که نیازمند توجه و برنامه‌ریزی ویژه است.

وی ادامه داد: اطلاع‌رسانی در زمینه موفقیت‌های کسب شده در این حوزه باید بیشتر شود تا موجب جلب استعدادها و گسترش روحیه امید در جوانان خلاق و فعال گردد.

وی گفت: یک ‌شرکت دانش‌بنیان در نیشابور با تهیه اسانس زعفران موفق به ایجاد ۱۰ برابر ارزش افزوده و صادرات آن شده که نشان دهنده توانایی های این شهرستان است.

نماینده مردم‌ نیشابور، فیروزه و زبرخان‌ در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: در شرکت‌های دانش‌بنیان تا زمانی که عرضه مطابق نیاز بازار نباشد دچار مشکل می‌شوند که نیازمند برنامه‌ریزی و بازاریابی است و در این چارچوب تولیدات و محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان باید مسئله محور باشد.

احسان ارکانی افزود: شهر خرو قطب تولید آلو در کشور است ولی به دلیل نبود یک کارخانه فرآوری در حوزه فروش و صادرات دچار ضعف جدی است.

وی ادامه داد: موازی کاری مجموعه های مختلف برای حمایت از شرکت‌های فناور موجب شده برخی شرکت‌ها از تسهیلات بی‌بهره مانده و برخی از چند محل تسهیلات دریافت کنند و در این‌ چارچوب باید بانک اطلاعاتی یکپارچه تسهیلات گیرندگان هر چه سریع‌تر راه اندازی گردد تا شرکت‌هایی که فقط کارشان گرفتن تسهیلات ارزان قیمت است شناسایی شوند.

این نماینده مجلس گفت: ۹۰ درصد زعفران دنیا در ایران و عمده آن در خراسان تولید می‌شود ولی سهم ما از این تجارت مالی کمتر از ۱۰ درصد است و در حال حاضر یکی از قطب‌های کشت زعفران در استان نیشابور است که مشکل فروش آن برای زعفران‌کاران به یک‌ معضل تبدیل شده است.

وی افزود: راهکار بسیاری از مشکلات ما در این حوزه‌ها یک راه حل فناورانه است و در مرز بین شرکت های عادی و دانش‌بنیان تعداد بسیاری شرکت‌های خلاق و نوآور قرار دارد که در این بخش دارای خلاءهای قانونی برای حمایت از آنها هستیم.

مدیر مرکز رشد فناوری نیشابور هم گفت: در سال ۹۴ پیشنهاد شد باجه ای از صندوق پژوهش ‌و فناوری برای ارایه خدمات به کارآفرینان در نیشابور ایجاد شود که با توجه به لزوم استقرار دولت الکترونیک و ارایه خدمات از طریق اینترنت جزو اولویت‌ها قرار نگرفت.

علیرضا شیرازی افزود: برای ایجاد این صندوق حدود ۳۰ میلیارد ریال مورد نیاز است و علاوه بر آن بیمه شرکتهای دانش بنیان و فناور نیز نیازمند پیگیری است.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.