بیش از ۸۰ هزار نابینا در سن بالای ۵۰ سال و ۷ هزار کودک نابینا در کشورمان زندگی می‌کنند که بسیاری از آن‌ها قابل پیشگیری بوده است.

۸۰ درصد نابینایی‌ها و کم‌بینایی‌ها در کودکی قابل درمان بوده است

به گزارش قدس آنلاین، این مطلب را محسن شاهپری، کارشناس اپتومتری برگزیده سال ۹۹ سازمان نظام پزشکی خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرنگارما به مناسبت روز جهانی گرامیداشت نابینایان (روزعصای سفید) عنوان کرد و افزود: در حالی این آمار تکان‌دهنده را مرور می‌کنیم که ۸۰ درصد این موارد نابینایی و کم‌بینایی با معاینات به موقع و زودهنگام در کلینیک‌ها و مطب‌های اپتومتری قابل تشخیص، پیشگیری و درمان بوده است، ولی متأسفانه به دلایل مختلف که بیشتر آن‌ها دلایل فرهنگی است، به موقع اقدام نشده است.

عوامل مؤثر در بروز اختلال‌های بینایی

وی با اشاره به عوامل مؤثر در بروز کم‌بینایی و نابینایی خاطرنشان کرد: در معاینه بیش از ۲ هزار کودک سه تا هفت سال که طی دو سال گذشته در مطب به طور رایگان داشتم بیشتر کودکان مبتلا به کم‌بینایی و اختلال‌های شدید بینایی؛ کودکانی بودند که والدینشان مشکل آن‌ها را جدی نگرفته و شکایت فرزندانشان را ناشی از تمارض یا علاقه به عینک دانسته‌اند ولی با معاینات انجام شده مشخص گردید که به تنبلی چشم یا ضعف شدید بینایی مبتلا هستند و متأسفانه برخی از آن‌ها زمان طلایی درمان را که زیر هفت سال است از دست داده بودند.

شاهپری با بیان اینکه ناآگاهی والدین و پایین بودن فرهنگ جامعه نسبت به معاینات دوره‌ای چشم کودکان موجب افزایش آمار مبتلایان به اختلال‌های چشمی و نابینایی می‌شود، تصریح کرد: ۲ تا ۳ درصد افراد جامعه به تنبلی چشم مبتلا هستند و یا ضعف شدید بینایی و عیوب انکساری دارند که در صورت تشخیص به موقع و استفاده از روش‌های درمانی اعم از عینک، جراحی و... اختلال برطرف شده و بینایی آسیب نمی‌بیند در حالی که تشخیص دیرهنگام و درمان با تأخیر به خصوص در مورد تنبلی چشم و عیوب انکساری موجب می‌شود بینایی کاهش یافته و آسیب جدی به سیستم بینایی وارد و کم‌بینایی و نابینایی بروز کند.

توصیه‌های طلایی

کارشناس اپتومتری برگزیده سال ۹۹ توصیه کرد: معاینات سالانه در مطب اپتومتریست‌ها که با هزینه اندک انجام می‌شود را جدی بگیرید زیرا می‌توان تنبلی چشم، آب مروارید و... را خیلی سریع تشخیص داد و با اقدام به موقع برای درمان، از کم‌بینایی و نابینایی پیشگیری کرد.

وی یادآور شد: از سن سه تا هفت سالگی فرزندتان، با مراجعه به کلینیک‌ها و مطب اپتومتریست‌ها او را تحت معاینه قرار دهید تا در صورت تنبلی چشم اقدام لازم در زمان مناسب انجام شود.

والدینی که خودشان چشم سالم دارند مطمئن نباشند که چشم فرزندشان نیز سالم است و احتیاج به معاینه ندارد زیرا ممکن است اختلال ژنتیک از یک نسل به چند نسل بعدی منتقل شود. بنابراین به خاطر احتمال انتقال ژن اختلال بینایی از نسل‌های قبلی، معاینات غربالگری چشم را برای فرزندتان انجام دهید.

محسن شاهپری گفت: با توجه به اینکه بسیاری از اختلال‌های بینایی در اثر کار زیاد چشمی به خصوص استفاده از وسایل دیجیتال مثل موبایل و کامپیوتر و... به طور اکتسابی ایجاد می‌شود و استفاده غلط و بی‌رویه از این وسایل آن را تشدید می‌کند معاینات چشم را جدی بگیرید و به محض مشاهده علائمی مانند سوزش چشم، کاهش دید، تاری، مگس‌پران و... و. حتماً به اپتومتریست مراجعه کنید.

اجرای طرح غربالگری حاشیه شهر

وی به اجرای طرح غربالگری آمبلیوپی (تنبلی چشم) در حاشیه شهر و مناطق محروم اشاره کرد و گفت: در راستای خدمت به مناطق محروم و شناسایی کودکان مبتلا به تنبلی چشم، انجمن اپتومتری خراسان رضوی با مشارکت تمام اپتومتریست‌های استان طی ماه‌های گذشته تعداد ۷۰۰ بیمار را معاینه و به آن‌هایی که عینک نیاز داشتند عینک رایگان از طرف انجمن داده شده است و کسانی که به معاینات تکمیلی، جراحی و... احتیاج داشتند به مراکز ذی‌ربط ارجاع شدند تا درمان لازم برایشان انجام شود.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.