علیرضا تابش در نشست خبری سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان گفت: فیلم های مسابقه سینمای ایران در خانه جشنواره و به صورت فیزیکی و محدود اکران می شود و بر این اساس ۱۱ فیلم در این بخش به نمایش درخواهد آمد.

اکران فیزیکی فیلم‌های مسابقه سینمای ایران به‌صورت محدود/ بچه‌های ۵ تا ۱۵ ساله فیلم‌ها را رایگان تماشا کنند

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، نشست خبری سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان با حضور علیرضا تابش دبیر  جشنواره، صبح امروز ۲۲ مهرماه در بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد.

این نشست به دلیل شرایط کرونا و رعایت پروتکل های بهداشتی به صورت برخط(آنلاین) برگزار شد.

علیرضا تابش در ابتدای سخنان خود با ابراز همدردی و تسلیت به مناسبت فقدان استاد عالمی گفت: وی در جدال با کرونا از میان ما رفت و من از همین جا به خانواده ایشان و جامعه هنری تسلیت می گویم. متاسفانه در این روزها چهره‌های ارزشمندی مانند استاد شجریان، طیاب و … را از دست دادیم و از همین جا با خانواده‌های آن‌ها ابراز همدردی می‌کنم.

وی در ادامه اظهار کرد: سی و سومین جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان در شرایطی برگزار می شود که با بیماری کرونا درگیر هستیم و قرار است این جشنواره به عنوان نخستین جشنواره سینمایی آنلاین فعالیت خود را آغاز کند.  بخشی از اندیشه و طراحی ما برای برگزاری آنلاین این جشنواره نیز با همین هدف بود. امیدوارم نخستین جشنواره آنلاین کشور زندگی کودکان و نوجوانان ایرانی را از آنچه که هست رنگی تر و شادتر کند.

کودکان و نوجوانان داور از روز شنبه فیلم‌ها را به صورت رایگان تماشا کنند

تابش با اشاره به نحوه حضور در این رویداد هنری تاکید کرد: صاحبان آثار، داوران کودک و نوجوان، منتقدان و اهالی رسانه می‌توانند از روز شنبه در حساب کاربری خود فیلم‌ها را به صورت رایگان بینند. همچنین مشترکان این سه پلتفرم به شیوه سابق می‌توانند فیلم‌ها را تماشا کنند. علاوه بر این کودکان و نوجوانان داور نیز می‌توانند از روز شنبه فیلم‌ها را به صورت رایگان تماشا کنند.

وی با اشاره به داوران جشنواره گفت: ابراهیم فروزش، پریوش نظریه، حبیب اسماعیلی، فرهاد توحیدی، مهدی خرمیان، فریدون عموزاده خلیلی و حمیدرضا مدقق داوران جشنواره امسال خواهند بود.

هزینه این جشنواره از بودجه متوسط یک فیلم سینمایی کمتر است

تابش در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بودجه و هزینه های این دوره از جشنواره عنوان کرد: هزینه این جشنواره از بودجه متوسط یک فیلم سینمایی کمتر است. اما در کنار این امسال دو اتفاق مهم هم رخ می دهد. نخست این که پرداخت حق نمایش فیلم ها برای سه بار نمایش آثار در پلتفرم ها به صاحبان آثار است و همچنین اعطای جوایز به بخش های مختلف است که هزینه های این دو بخش در واقع قسمت اصلی این جشنواره است که به خود صاحبان آثار و اهالی سینما تعلق می گیرد.

وی در ادامه افزود: نکته دیگر اینکه جشنواره در سامانه های ایرانی با مشارکت مخاطبان ایرانی و محصول ایرانی است و عرضه می شود و یک جشنواره فراگیر است که امیدوارم به توسعه بیشتر سینمای کودک و نوجوان کمک کند.

تابش یادآور شد: سال گذشته ۹ اثر سینمایی بلند اکران شد و تمام فیلم های پارسال جز یک مورد آنها اکران شدند، اما امسال به خاطر پاندمی کرونا راه های دیگری برای اکران سینما از جمله اکران آنلاین جست و جو شده که در این زمینه هم هنرمندان ایرانی، پلتفرم ها و صاحبان آثار پیش قدم شدند تا شاهد اکران آنلاین فیلم های کودک و نوجوان باشیم.

کدام فیلم ها در بخش مسابقه سینمای ایران اکران می شوند؟

دبیر جشنواره تصریح کرد: فیلم های مسابقه سینمای ایران در خانه جشنواره و به صورت فیزیکی و محدود اکران می شود. براین اساس ۱۱ فیلم در این بخش به نمایش درخواهد آمد. فیلم های «آرزوی زیبا» به کارگردانی علی قوی‌تن، «بچه گرگ‌های دره سیب» به کارگردانی فریدون نجفی، «بعد از اتفاق» به کارگردانی پوریا حیدری و تهیه کنندگی شهاب حسینی، «جزیره فضایی‌ها» به کارگردانی و تهیه کنندگی سیدجواد هاشمی، «خورشید» به کارگردانی و تهیه کنندگی مجید مجیدی، «سلفی با رستم» به کارگردانی و تهیه کنندگی حسین قناعت، «لپتو» به کارگردانی عباس عسکری و تهیه کنندگی محمدحسین صادقی، «مسیر معکوس» به کارگردانی و تهیه کنندگی ابوالفضل جلیلی، «مهران» به کارگردانی رقیه توکلی و تهیه کنندگی محمد پیرهادی، «نارگیل» به کارگردانی داوود اطیابی و تهیه کنندگی ابراهیم عامریان و «والدین امانتی» به کارگردانی و تهیه کنندگی حسین قناعت ۱۱ اثر این بخش هستند.

وی ادامه داد: این فیلم ها در محل سینما فرهنگ به مدت ۶ روز با تعدادی از عوامل فیلم و مخاطبان که از طرف دبیر جشنواره انتخاب خواهد شد، برگزار می شود البته با رعایت پروتکل های ابلاغی از سوی سازمان سینمایی و وزارت بهداشت. علت انتخاب سینما فرهنگ هم به این دلیل است که این سینما متعلق به بنیاد سینمایی فارابی است و همین مسئله مدیریت ما را راحت تر می کند.

در همه بخش ها به طور میانگین بالای ۲۰ درصد رشد داشتیم

تابش با اشاره به میزان تقاضا برای حضور در جشنواره گفت: آثاری که به جشنواره رسیده قابل توجه بوده و در همه بخش ها به طور میانگین بالای ۲۰ درصد رشد داشتیم. امسال فیلم های متقاضی ۴۰۳ اثر بودند که سال گذشته این رقم ۲۷۷ اثر بود. فیلم های پذیرفته شده براساس مقررات ۳۲۵ اثر بود و فیم های راه یافته ۱۰۱ اثر در بخش ملی داشتیم و در نهایت ۱۱ اثر در بخش نمایش فیزیکی انتخاب شدند.

وی یادآور شد: اما در مورد چهارمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان با رشد ۴ برابری مواجه بودیم و مجموع آثار در دو بخش ایده و فیلم کوتاه که توسط نوجوانان ساخته شده ۸۴۲ اثر بوده که با ارزیابی های انجام شده، از مجموعه ایده های رسیده ۲۷ ایده وارد المپیاد فیلمسازی شدند و از مجموع فیلم های ارسالی ۳۶ فیلم راه یافتند که روز اختتامییه المپیاد گروه های برتر مدال طلاه، نقره و برنز را دریافت می کنند.

تابش در بخش دیگری از سخنان خود گفت: به دلیل فراگیری جشنواره و برگزاری مجازی آن کودکان متولدین سال های ۸۴ تا ۹۴ یعنی کودکان و نوجوانان بین ۵ تا ۱۵ ساله می توانند به صورت رایگان در جشنواره ثبت نام کنند و فیلم ها را ببینند و از سراسر کشور و بدون هیچ محدودیتی رضایت و داوری خودشان را روی پلتفرم ها ثبت کنند.

اجرای سیاست هایی که می تواند تسهیل گر سینمای کودک و نوجوان باشد

وی در خصوص تعامل وزارت آموزش و پرورش و بنیاد سینمایی فارابی در تولید فیلم کودک و نوجوان گفت: سیاست های نهادی مانند بنیاد فارابی در کنار وزارت آموزش و پرورش و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان می تواند تسهیل گر سینمای کودک و نوجوان باشد. این ژانر سینمایی همواره برای من اهمیت قابل توجهی داشته است. قائم مقام بنیاد فارابی مدیر بخش سیمای کودک و نوجوان است و هر هفته فعالیت های این بخش را در حوزه تولید و اکران رصد می کنیم. خوشبختانه طی سه سال گذشته تولیدات مشترکی با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان داشتیم و همینطور به فناوری های نوین در حوزه صنعت تصویر توجه شده است. ضمن اینکه به وب سری که مورد علاقه کودکان و نوجوانان است، توجه ویژه داشتیم.

تابش تاکید کرد: دغدغه اکران مسئله جدی ما بوده و موضوع اکران به نحو مناسبی مدیریت شد و سال گذشته ۹ فیلم اکران شدند. اگر سال های قبل نگران عدم تولید بودیم امسال باید از آثار تولیدی، از ترویج اندیشه و نگاه کسب وکاری در سینمای کودک و نوجوانی حمایت کنیم. از فیلم هایی که دارای پیوست فرهنگی بوده و با صنایع جانبی در ارتباط باشند و تمام تلاشمان بوده که به این موارد سامان بدهیم.

عدم اجرایی شدن همکاری ها متاثر از تغییر مدیریت هاست

وی در ادامه افزود: اما واقعیت این است که بخشی از این عدم اجرایی شدن همکاری ها متاثر از تغییر مدیریت و عدم ثبات مدیران است. وزراتخانه آموزش و پرورش چندین بار با تغییراتی مواجه بوده و ما نیز به همه این دوستان پیام های شفافی ارسال کردیم و نامه نگاری و ملاقات هایی هم داشتیم اما این باید دغدغه جدی وزارتخانه آموزش و پرورش باشد.

من به عنوان دبیر جشنواره و مدیرعامل فارابی با همکارانمان در جشنواره رشد که متعلق به وزارت آموزش و پرورش است در ارتباط هستم و در بخش های مرتبط با سینما در وزارت آموزش و پرورش تعامل دائمی دارم و با آنها همکاری می کنیم. اما این مسئله ای است که باید در وزارت آموزش و پرورش جدی تر گرفته شود و این اراده همواره از سوی ما بوده و هست.

تابش در بخش دیگری از سخنان خود درباره شرایط بازبینی فیلم های جشنواره گفت: جشنواره ها در کشور منطبق و تابع مقررات سینمایی کشور هستند و جشواره فیلم کودک و نوجوان نیز براساس مجوزهای سازمان سینمایی برگزار می شود و برنامه های جنبی نیز در تعامل با سایر بخش ها و تابع مقررات است. امیدوارم شیوه برپایی این جشنواره برای سایر جشنواره های مهم کشور الگو شود.

باید به روحیه و شرایط کودکان در دوران کرونا توجه ویژه کنیم

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر ضرورت برگزاری جشنواره در شرایط فعلی کرونا گفت: من در طلیعه سخنم عرض کردم که کشور ما شرایط سخت و غمباری را می گذراند و این روزها با حجم وسیعی از اخبار ناگوار روبرو هستیم. این میزان تلفاتی که کشور ما درگیرش است بسیار است و حداقل هر مرگ در اعضای خانواده زندگی ۴ کودک را می تواند تحت تاثیر قرار بدهد. شرایط کودکان نیاز به توجه دارد و این وظیفه همه ما در وزارت ارشاد، وزارت بهداشت و آموزش و پرورش است که به این مسئله توجه کنیم.

دبیر جشنواره درباره هدف جشنواره تاکید کرد: تقدیر از صاحبان آثاری که امسال آثار بیشتری ارسال کردند  از اهداف مهم ماست. موضوع دیگر این که در طول برپایی ۶ روزه جشنواره به صورت آنلاین و فراگیر انتطار ما این است خانواده، والدین و مربیان کمک کنند بچه ها با مراجعه به پلتفرم ها حداقل در این ۶ روز فضای شادی را تجربه کنند.

جشنواره سکوی مهمی برای معرفی دستاوردهای هنری یک کشور است

وی درباره الویت برپایی جشنواره یا ساخت فیلم گفت: در عرصه فرهنگ و هنر ما با زنجیره ای از فعالیت ها روبرو هستیم. برگزاری جشنواره، سازندگان، پلتفرم ها و ایده ها همه چون زنجیره ای هستند و باید برای سینما تلاش کنند. جشنواره سکوی مهمی برای معرفی دستاوردهای هنری یک کشور است.

دبیر سی و سومین جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان با اشاره به زیرساخت ها تصریح کرد: خوشبختانه روندی که طی سال های گذشته در حوزه اقصاد دیجیتال پیش گرفته شده به شکلی است که آن حوزه نیازمند زیرساخت های مختص خودش است که خوشبختانه در بخش خصوصی فراهم شده است. این جشنواره با همراهی پلتفرم هایی همچون تیوا، هاشور، فیلمو و نماوا برگزار می شود و با وزارت ارتباطات هم همفکرهایی داشته ایم. خوشبختانه شرایط مناسب است و امیدوارم بچه ها طی این ۶ روز بتوانند آثار را روی این پلتفرم ها ببینند.

بخش عمده هزینه های امسال به طور قطع کاهش پیدا کرد

تابش درباره هزینه های برپایی جشنواره گفت: سازمان سینمایی، موسسات و جشنواره ها در سه سال گذشته هزینه هایی که در مورد برنامه های جدی داشته اند را به خوبی شفاف سازی کردند و برای همه قابل دسترسی است. امیدوارم سایر جشنواره ها و مراکز فرهنگی هم این رویه را انجام بدهند  و این اتفاق تبدیل به یک فرهنگ فراگیر شود. ما در بودجه به رغم افزایش هزینه های ریالی صرفه جویی هایی کردیم و بخش عمده هزینه های امسال که به طور قطع کاهش پیدا کرده جوایز و نمایش فیلم هاست.

وی افزود: جشنواره سی و سوم امسال مفتخر است از دو چهره پیشکسوست و نام آشنای سینمای کودک تقدیر و تجلیل کند و براین اساس بزرگداشت ابراهیم فروزش و کامبوزیا پرتوی را خواهیم داشت؛ همچنین همزمان با بزرگداشت این سینماگران بسته آثار آنها نیز عرضه می شود.

میزان و نوع همکاری پلتفرم ها در برپایی جشنواره

وی درباره میزان مشارکت پلتفرم ها در برپایی این جشنواره اظهار کرد: ما در مذاکراتمان به این نتیجه رسیدیم که پلتفرم ها هم در زمینه محتوایی و فنی همکاری کنند و هم در پرداخت بخشی از هزینه های جشواره مشارکت دارند.

دبیر جشنواره درباره لزوم توجه جشنواره کودک به مناسبت چهلمین سالگرد دفاع مقدس تاکید کرد: متناسب با برنامه‌ریزی هایی که برای چهلمین سالگرد دفاع مقدس در فارابی داشتیم در این دوره هم به آن پرداخته‌ایم. جایزه بهنام محمدی را هر ساله داریم و امسال هم خواهیم داشت. درباره تولید فیلم و محتوای سینمایی درباره شخصیت‌های ملی مانند قاسم سلیمانی هم بنیاد این شهید آغاز به کار کرده و در تعامل با آنها برای تولید فیلم‌ برنامه‌ریزی می‌ کنیم.

وی گفت: از ۱۱ فیلم حاضر در جشنواره سه فیلم با مشارکت فارابی تولید و ۸ فیلم در بخش خصوصی سرمایه‌گذاری شده است. حمایت نهادهای فرهنگی و هنری اگر درست باشد به جذب مخاطب بیشتر کمک می‌کند. نهادها موظفند به تولید آثار کمک کنند و امسال عمده آثار در بخش خصوصی تولید شده است.

تابش درباره برگزاری موازی جشنواره رشد و فیلم کودک گفت: فلسفه وجودی جشنواره‌ها مشخص است اما درباره کیفیت و کمیت جشنواره می‌توان بحث طولانی کرد که از حوصله نشست خارج است. وظیفه جشنواره فیلم رشد ارتقای فیلم‌های آموزشی است و جشنواره کودک وظیفه دیگری دارد.

وی در پاسخ به سوالی درباره نمره‌ای که به خودش می‌دهد، تاکید کرد: این سوال به من مربوط نمی‌ شود اما من و همکارانم بخشی از زنجیره فعالیت‌های فرهنگی در کشور هستیم و به سهم خودمان تلاش کردیم آرا و افکار مختلف را بشنویم و امیدوارم تلاش ما به تسهیل گری برای رونق تولید فرهنگی و دیده شدن آثار ایران در فضای بین‌الملل منجر شود.

هر خانه یک سینما و هر کودک یک داور

وی با اشاره به شعار جشنواره گفت: شعار اصلی ما هر خانه یک سینما و هر کودک یک داور است و کودکان می‌توانند از خانه فیلم‌ها را ببینند که امیدوارم این مسئله به جذب کودکان منجر شود.

تابش تأکید کرد: ما تابع پروتکل‌های بهداشتی در تهران و اصفهان هستیم. در مورد برگزاری فیزیکی عقل ایجاب می‌کند تابع شرایط باشیم اما اگر شرایط مساعد بود با حفظ پروتکل‌ها و تعداد اندک افراد فیلم‌ها را به نمایش در خواهیم آورد.

وی در پایان گفت: جشنواره امسال در شرایط خاصی برگزار می‌شود و برای نخستین‌بار تجربه جدیدی را پیش رو داریم. بنابراین کاستی‌های این جشنواره را حساب من بگذارید و اگر لذتی از جشنواره بردید آن را به پای تلاش‌های شبانه روزی همکارانم بگذارید.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.