قدس: بسیاری از ساکنان استان گلستان از دو سال گذشته تاکنون به دلیل وقوع حوادث غیرمترقبه ازجمله سیل و زلزله خانه و کاشانه خود را ازدست‌داده و با مشکلات بسیاری روبرو شدند.

«سیل‌زدگان» سر وسامان گرفتند «زلزله‌زدگان» در انتظار سرپناه

قدس آنلاین-گروه استان ها: سیل واپسین روزهای اسفند سال ۹۷ و فروردین پارسال ابتدا از گلستان آغاز شد اما به‌تدریج ۲۵ استان کشور را درگیر کرد و خسارت‌های جانی و مالی فراوانی بر جای گذاشت.

در گلستان این سیل دست‌کم ۴۸ هزار میلیارد ریال به بخش‌های مختلف منطقه این استان شمالی خسارت زد و جان ۱۱ نفر را گرفت.

متأسفانه حدود ۲۲ هزار واحد مسکونی براثر وقوع سیل سال گذشته در گلستان خسارت دید که هفت هزار و ۷۰۷ واحد احداثی و بیشتر از ۱۴ هزار واحد تعمیراتی بود.

هنوز مردم این استان این مصیبت را پشت سر نگذاشته هفدهم شهریور امسال ۱۰ روستای بخش مرکزی شهرستان رامیان به لرزش درآمد که به‌موجب آن تعداد ۱۹۵ واحد مسکونی در این روستاها تخریب شد.

اکنون بعد از گذشت دو سال از وقوع سیل مناطق سیل‌زده و خانه‌های ویران‌شده و یا آسیب‌دیده سروسامان گرفته تا آنجا که طی مراسمی به همین مناسبت  با حضور ویدئوکنفرانسی رئیس‌جمهور در روستای «چن‌سبیلی آق‌قلا» اتمام عملیات بازسازی مناطق آسیب‌دیده جشن گرفته شد اما داستان بی‌پناهی برای مردم زلزله‌زده رامیان هم چنان ادامه دارد.

زلزله‌زدگان روستاهای رامیان در حالی وارد فصل پائیز شدند و روزهای خود را در چادر سپری می‌کنند که خانه بسیاری از آن‌ها کامل تخریب‌شده و دل‌خوشی آن‌ها وعده‌های حمایتی دولت است.

زندگی در چادر

از دهم شهریورماه تاکنون کمتر شخصی موفق شده تا در روستاهای رامیان سرپناه خود را تکمیل و یا از نو بسازد و لذا بسیاری از مردم هنوز در چادربه‌سر می‌برند.

حال در این روزهایی که سوز سرما به‌خصوص شب‌ها بر چادرهای زلزله‌زدگان سرک کشیده و یا بر صورت کودکان تازیانه می‌زند بسیاری از مردم و هم‌چنین مسئولان نگران‌اند که با کاهش دما و احتمال بارش‌های پائیزی چگونه می‌توان این چادرهای پلاستیکی را گرم کرد و یا کودکان را از گزند سرما و بیماری مصون داشت؟

حسین چراغعلی یکی از ساکنان روستای «ویرو» که خانه و هم‌چنین محل نگهداری دام‌هایش را ازدست‌داده است به ما می‌گوید:  کار آواربرداری و تشکیل پرونده برای دریافت وام فرصت ساخت منزل را در طی ماه‌های گذشته از ما گرفت و کندی کار حالا آن‌ها را به میانه پائیز رسانده است.

وی بابیان اینکه هنوز وی و هم‌چنین باقی همسایه‌هایش حتی موفق به احداث فونداسیون هم نشده و تنها چاله آن را کندند به ما می‌گوید: مصالح ساختمانی، تیرآهن، بلوک سیمانی و سایر لوازم ساخت و سایز چند برابر شده است و لذا امکان اتمام و ساخت این خانه‌ها به این سرعت برای روستائیان فراهم نیست.

وی بابیان اینکه تعدادی از دام‌هایش را در این زلزله ازدست‌داده است به ما می‌گوید: بسیاری از مردم روستا حتی درآمدی برای امرارمعاش با این گرانی‌ها ندارند چه برسد که بتوانند اقساط وام را برای ساخت خانه بپردازند.

وی بااین‌حال از کمک‌های دولتی تشکر می‌کند و می‌گوید: برای آواربرداری و حتی ایجاد کانال برای فونداسیون از ماشین‌آلات دولتی کمک گرفتیم و حتی سیمان هم چند پاکتی به ما داده‌شده اما ساخت خانه با این کمک‌های ناچیز تا چند ماه دیگر امکان‌پذیر نیست و این در حالی است که در این منطقه بارش برف در پائیز امری متداول است و در چادر نمی‌توان زندگی کرد.

تلاش برای اسکان دهی موقت

در همین حال فرماندار رامیان با اشاره به اینکه به‌زودی بارش برف در مناطق زلزله‌زده این شهرستان آغاز می‌شود، گفت: تلاش داریم با پرداخت اجاره مسکن خانوارهای زلزله‌زده آن‌ها را تا فصل بهار در محلی به‌غیراز چادر اسکان دهیم.

جواد صادق لو اظهار کرد: در پی زلزله هفدهم شهریورماه امسال، ۱۰ روستای بخش مرکزی شهرستان رامیان متأثر از زلزله شدند و درمجموع ۱۹۵ واحد مسکونی در این روستاها تخریب شد.

وی افزود: در حال حاضر در ۱۳۷ واحد آواربرداری، ۳۲ واحد فونداسیون، ۱۸ واحد اسکلت ساختمان و ۵ واحد سقف انجام‌شده است.

فرماندار رامیان با اشاره به اینکه از دو سه هفته دیگر در روستاهای کوهستانی رامیان برف می‌بارد، تصریح کرد: در این مدت تلاش داشتیم نفت سفید و گاز مایع را برای خانوارهای زلزله‌زده تأمین کنیم ولی از دو سه هفته دیگر عملاً زندگی کردن در چادر ممکن نیست.

صادق لو تصریح کرد: در همین راستا جلسه‌ای را با مسئولان بنیاد مسکن داشتیم تا شرایطی را برای اسکان زلزله‌زدگان در محلی به‌غیراز چادر فراهم کنیم.

وی بیان کرد: تلاش داریم کمک بلاعوضی را برای اجاره مسکن این خانوارها تا فصل بهار در نظر بگیریم تا ترجیحاً در همان روستا و یا درنهایت روستاهای اطراف و شهر اسکان پیدا کنند. همچنین پیگیر آن هستیم چند کانکس را هم از طریق قرارگاه خاتم‌الانبیاء در روستاها مستقر کنیم.

فرماندار رامیان تأکید کرد: تمام تلاشمان را انجام می‌دهیم تا هر چه سریع‌تر این کارها صورت گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.