هرمزگان- هنوز شش سال از ثبت جهانی ژئوپارک قشم و بزرگ ترین غار نمکی جهان نگذشته بود که در سال ۱۳۹۱ موجب خروج آن از فهرست یونسکو شد.

زخم طولانی ترین غار نمکی جهان مرهم شد

قدس آنلاین-گروه استان ها: ژئوپارک قشم که یک‌بار در سال ۱۳۸۵ ثبت جهانی شده بود به دلیل اینکه مدیران وقت جزیره قشم نسبت به خواسته‌های سازمان یونسکو جامه عمل نپوشاندند  در کمال تأسف در دی‌ماه ۱۳۹۱ از فهرست جهانی یونسکو حذف شد.

در سال ۱۳۸۸ متخصصانی از شبکه بین المللی ژئوپارک ها به جزیره قشم آمدند و طرح جامعی برای حفظ و ارتقای جایگاه ژئوپارک قشم را در اختیار مسئولان منطقه آزاد گذاشتند و مهلت دو ساله ای به آنها برای انجام طرح دادند اما اجرای این برنامه نه تنها جدی گرفته نشد بلکه سال ۸۹ در چهارمین کنفرانس بین المللی ژئوپارک ها در کشور مالزی، کارت زرد دریافت کرد.

پس از آن دست روی دست گذاشتن های متولیان برای این ژئوپارک آنقدر ادامه پیدا کرد که فرصت شش ماهه دومی هم که به متولیان در آن اجلاس داده شده بود به اتمام رسید و لذا در نهایت نامه اخراج ژئوپارک از فهرست یونسکو به متولیان محیط زیست و مناطق آزاد در قشم ارائه شد!

درحالی‌که مسئولان وقت می‌بایست طبق درخواست سازمان یونسکو نسبت به نصب تابلو و علائم راهنمایی، احداث راه‌های دسترسی، ساخت اماکن اقامتی مانند هتل و مجموعه عوامل پشتیبانی برای حضور گردشگران در منطقه اقدام می‌کردند نه‌تنها این امکانات برای این منطقه فراهم نشد بلکه مسئولان شیلاتی با ایجاد سایت پرورش میگو نمک بر زخم این مجموعه جهانی شدند!

اگرچه تلاش بسیاری از مسئولان موجب شد تا سال ۱۳۹۶ دوباره این مجموعه به لیست جهانی‌ها بازگردد اما واگذاری اراضی اطراف آن‌که بیشتر باهدف احداث اقامتگاه، مرکز پرورش میگو و آبزیان، پلاژ و شهرک‌های صنعتی بود، ژئوپارک قشم را بار دیگر در معرض تهدید قرارداد.

به گفته کارشناسان، با در نظر داشتن این موضوع که طی سه سال اخیر بارها و بارها گفته شد واگذاری اراضی در محدوده طولانی‌ترین غار نمکی جهان به مرکز پرورش میگو به‌عنوان جدی‌ترین تهدید برای خروج ژئوپارک قشم از یونسکو مطرح است و می‌تواند دوباره این اثر را با مشکلات اساسی و خروج از لیست جهانی‌ها مواجه کند، ولی گوش هیچ مسئولی به این حرف‌ها بدهکار نبود تا اینکه طی هفته‌های اخیر رئیس‌کل دادگستری استان هرمزگان اعلام کرد: طبق مصوبه شورای حفظ حقوق بیت‌المال در اراضی ملی و منابع طبیعی استان، هرگونه عملیات اجرایی و فعالیت در محدوده ژئو پارک قشم و غار نمکدان متوقف می‌شود.

رد پای قانون

روز شنبه ۲۲ شهریورماه سال جاری خبری منتشر شد که دل همه دوستداران و محافظان محیط‌زیست را شاد کرد و آن‌هم اینکه با دستور رئیس‌کل دادگستری هرمزگان، تمام فعالیت‌ها در محدوده ژئوپارک قشم متوقف شد.

در همین حال رئیس‌کل دادگستری استان هرمزگان اظهار کرد:  طبق مصوبه شورای حفظ حقوق بیت‌المال در اراضی ملی و منابع طبیعی استان، با اکثریت آرا، هرگونه عملیات اجرایی و فعالیت در محدوده ژئو پارک قشم و غار نمکدان متوقف می‌شود. علی صالحی بیان کرد: اهمیت ژئو پارک قشم به‌عنوان تنها ژئو پارک منطقه خاورمیانه و همچنین غار نمکدان به‌عنوان بزرگ‌ترین و طولانی‌ترین غار نمکی جهان بر کسی پوشیده نیست و این پدیده استثنایی نیازمند مراقبت است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.