قائم‌مقام تولیت آستان قدس رضوی گفت: همکاری اصحاب رسانه به عنوان حامی و پشتیبان ما در اجرای برنامه‌های آستان قدس رضوی، موجب شد حجم زیادی از دلتنگی زائران در ایام محدودیت‌های ناشی از ویروس کرونا کاسته شود.

نقش بی‌بدیل رسانه‌ها در امیدآفرینی و رفع دلتنگی‌های دوران کرونا

به گزارش قدس آنلاین، مصطفی خاکسار قهرودی در ویژه‌برنامه «اشاره»، به ارائه گزارشی از اقدامات آستان قدس رضوی در شرایط ناشی از شیوع کرونا پرداخت و گفت: یکی از تکالیف ما در روزهای سخت مواجهه با ویروس کرونا، فراهم آوردن شرایط مطلوب برای زیارت زائران حرم علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) است.

وی خاطرنشان کرد: حرم مطهر رضوی با دستور و تدابیر تولیت آستان قدس رضوی و هم‌چنین هماهنگی با ستاد ملی مبارزه با کرونا از ابتدای مواجهه با این بیماری، رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی را به طور جدی در دستور کار خود قرار داد و شرایطی را فراهم آورد که بیشترین میزان رعایت این دستورالعمل‌ها در حرم مطهر انجام شود.

 

شرایط مطلوب برای زیارت در روزهای کرونایی

خاکسار قهرودی ادامه داد: با تلاش خادمان این آستان مقدس شرایط مناسبی برای زیارت مطلوب حرم مطهر رضوی در دوران شیوع کرونا فراهم آمد که از جمله می‌توان به استفاده از دستگاه تب‌سنج در ورودی حرم مطهر، توزیع ماسک، فراهم آوردن ماده ضدعفونی برای دست‌ها، مفروش کردن حرم با رعایت دستورهای بهداشتی و توزیع زیارت‌نامه و مهرهای بسته‌بندی‌شده اشاره کرد.

وی هم‌چنین از حضور خادمان سلامت در حرم مطهر رضوی در ایام شیوع ویروس کرونا خبر داد و گفت: خادمان سلامت در شکل و شمایلی متفاوت با گذشته، در بارگاه نورانی امام رضا(ع) حضور دارند و نیاز زائران به ماسک و مواد ضدعفونی کننده را فراهم می‌آورند.

قائم‌مقام تولیت آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: با رعایت دستورهای بهداشتی‌ که ذکر شد و طبق گفته مسئولان ذی‌ربط در آستان قدس رضوی؛ ۹۵ درصد پروتکل‌های بهداشتی در این آستان مقدس رعایت شده است که در کل دنیا بی‌سابقه است. این مهم را مدیون ایمان، اعتقاد و اطاعت‌پذیری مردم و هم‌چنین تلاش‌های خادمان این بارگاه نورانی هستیم.

وی با بیان اینکه آستان قدس رضوی همه داشته‌های خود را مدیون موقوفات و نذورات مردم است، گفت: از همین رو باید بهترین خدمات را به مردم ارائه دهیم.

این مقام مسئول یکی از نگرانی‌های مجموعه خدام و مسئولان آستان قدس رضوی را تعداد اندک زائران در این ایام ذکر کرد و گفت: خدام ما با دلی شکسته و چشمانی اشک‌بار نایب‌الزیاره همه عاشقان و دلدادگانی هستند که نمی‌توانند در حرم حضور یابند.

وی یادآور شد: سال گذشته ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار زائر در دهه پایانی ماه صفر توفیق یافتند به حرم ثامن‌الحجج(ع) مشرف شوند. بیش از ۵۰۰ هزار زائر نیز پای پیاده خود را به مشهدالرضا(ع) رساندند. اما متأسفانه امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا تعداد زائران بسیار کاهش یافته است.

قائم‌مقام تولیت آستان قدس رضوی ضمن تقدیر و تشکر از صداوسیما در پخش برنامه‌های حرم مطهر رضوی در ایام مناسبتی خاص گفت: صداوسیما و هم‌چنین خبرنگاران و هنرمندان در پوشش و پخش مراسم حرم، نهایت همکاری را با ما داشتند و دل‌های عاشقان و ارادتمندان امام رئوف(ع) را به حرم مطهر رضوی پیوند زدند.

 

اجرای برنامه‌های دهه پایانی ماه صفر در گستره ملی و بین‌المللی

خاکسار قهرودی در ادامه، به مهم‌ترین اقدامات و برنامه‌های آستان قدس رضوی در گستره‌های مختلف اجرایی هم‌زمان با ایام دهه پایانی ماه صفر اشاره کرد و گفت: همه برنامه‌ها در این ایام، با شعار «درپناه امام رضا(ع)» برنامه‌ریزی شده که در گستره‌ حرم مطهر رضوی، شهر مشهد، ملی و بین‌المللی و هم‌چنین در بسترهای مجازی و با استفاده از ظرفیت رسانه تدارک دیده شده است.

وی برگزاری مراسم خطبه‌خوانی شهادت حضرت امام رضا(ع)، تسهیل در حضور و زیارت زائران، مشارکت با هیئت‌های بزرگ کشوری و هماهنگی بین بخش‌های مختلف شهری و استانی با محوریت آستان قدس رضوی را از محورهای اجرایی برنامه‌های آستان قدس رضوی در حرم مطهر رضوی ذکر کرد.

این مقام مسئول اجرای برنامه‌های محوری و بزرگ در سطح شهر، اجرای مراسم‌ محلی، سازمان‌دهی خدمات ویژه زائران امام رضا(ع) با ملاحظات مرتبط با شرایط عمومی کشور و توجه به مناطق حاشیه شهر را از محورهای دیگر این برنامه‌ها در گستره مشهدالرضا(ع) برشمرد.

قائم‌مقام تولیت آستان قدس رضوی در ادامه، یکی از شیوه‌های اجرایی برنامه‌های فرهنگی و مذهبی آستان قدس رضوی در ایام مواجهه با کرونا در مناسبت‌های مختلف را برپایی مجالس سیار در محلات ذکر کرد و افزود: ویژه‌برنامه‌ای با عنوان «پلاک هشت» در ایام پایانی ماه صفر پیش‌بینی شده است که از ویژگی‌های آن می‌توان به حضور خدام بارگاه منور امام هشتم(ع)، گروه سرود آوای رضوان و متبرک شدن مراسم با پرچم حرم مطهر رضوی اشاره کرد.

 

توجه ویژه به گروه‌های خاص در این ایام

وی به اجرای برنامه‌هایی خاص ویژه زائرانی از ملیت‌ها و قومیت‌ها، و با زبان‌ها و گویش‌های مختلف از جمله اهل‌سنت، آذری‌ها، عربی‌زبانان و اردوزبانان و هم‌چنین نابینایان و ناشنوایان، کودکان و نوجوانان، بانوان و ... اشاره کرد و گفت: ویژه‌برنامه‌های شعرخوانی به صوت مجازی، «رواق کتاب» در ایوان قبله صحن قدس، نمایش‌های خیابانی در محلات، برگزاری کرسی‌های تلاوت قرآن در ۲ هزار نقطه همراه با محافل عزاداری با تشکل‌های جوانان رضوی و ... از دیگر برنامه‌های در این ایام است.

وی اظهار کرد: ۱۱ کرسی علمی‌ترویجی، ۹ وبینار و نشست تخصصی، تولید ۱۳ محصول فرهنگی و حضور فعال در رسانه‌ها نظیر برنامه‌های ویژه رادیویی، از دیگر برنامه‌های این ایام است.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.