سخنگوی دولت با اشاره به تصمیمات سختگیرانه و تنبیهی برای رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی گفت: هدف از این مصوبات اخذ جریمه از مردم نیست بلکه توجه دادن به لزوم رعایت فاصله گذاری اجتماعی و لزوم استفاده از ماست، حفظ جان مردم و متنبه کردن افرادی که به خود و دیگران اهمیت نمی‌دهند.

چرا نامه‌ای که هنوز به رئیس جمهور نرسیده در رسانه‌ها منتشر می‌شود/ رعایت پروتکل‌ها در کشور به ۴۲ درصد رسیده است

قدس آنلاین: علی ربیعی در نشست خبری امروز خود با تیلیت ایام سوگواری پایان ماه صفر و رحلت پیامبر گرامی و شهادت امام رضا علیه السلام، به موضوع مصوبات ستاد ملی کرونا در اعمال جریمه برای عدم رعایت پروتکل های بهداشتی پرداخت و گفت: در جلسه ستاد ملی با توجه به اینکه جان عده ای توسط عده ای دیگر به خطر می افتاد تصمیمات سخت گیرانه‌ای اتخاذ شد که آخرین تصمیمات در این حوزه نیست.

وی اظهار داشت: هدف اصلی ما جریمه نبوده بلکه توجه دادن به دستورالعمل‌های بهداشتی و حفظ جان مردم و متنبه کردن افرادی است که به خود و دیگران اهمیت نمی‌دهند. جریمه یک هدف نیست یک ابزار است برای خود کنترلی و نظارت عمومی سیاست‌های تنبیهی را هم می‌طلبید.

وی خاطرنشان کرد: این ابزاری است که همه جامعه بدانند هشدار وجود دارد و به پروتکل ها تن بدهند. ستاد ملی به دنبال اینست که فاصله اجتماعی و استفاده از ماست به سیک هنجار بدل شود.

سخنگوی دولت افزود: در بحت رعایت دستورالعمل‌ها رستورانها و نانوایی‌ها بیشترین اخطاتر را دریافت کردند و عدم رعایت پروتکل‌ها در سطح کشور به ۴۲ و در تهران به ۳۲ در صد هم رسیدیم. استفاده از ماسک کاهش یافت. اما با اقدامت تنبیهی اتخاذ شده اکنون استفاده از ماست از خانه تا خانه در تهران افزایش یافته است.

ربیعی گفت: ۶ هزار و ۸۲۷ مدرسه بدلیل عدم پروتکل‌ها تعطیل یا با تذکر شیوه های خود را اصلاح کردند و تعداد زیادی از مراکز ارائه خدمات اصناف هم به دلیل تخلفات هداشتی پلمپ شدند.

وی اظهار داشت: به دلیل آمار بالای جان باختگان بررسی شد غالب افرادی که جان باختند به علت مراجعه دیر به مراکز بهداشتی و درمانی بوده. افرادی که با درصد بالای درگیری ریه مراجعه کردند.

ربیعی خاطرنشان کرد: موضوع خانوادگی شدن بیماری هم در ستاد بحث شد و بررسی ها نشان می دهد رفت و آمده ها و دور همی‌ها  عاملی بوده که سبب گسترش بیماری شده است.

به همین  دلیل تصمیم گرفته شد ۱۰ هزار تست روزانه کرونا در مرکاز درمانی و بهداشتی اضافه شود.

تخصیص هزار میلیارد تومان برای خرید تضمینی گندم

وی در ادامه با اشاره به مصوبات دولت برای حمایت از کشاورزان گفت: موضوع خرید تضمینی محصولات مختلف یکی از سیاستهای دولت است و بر همین منظور هم ۱۰۰۰ هزار میلیارد تومان به سازمان تعاون روستایی تسهیلات اختصاص یافت تا خرید های تضمینی به موقع صورت گیرد و  سازمان مذکور بهم رنامه عملیاتی خرید محصولات کشاورزی را پیش بینی اعلام خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: با شروع فصل بارندگی برای تکمیل پروژه های زهکشی گمیشان ۳۰۰ میلیارد تومان اختصاص یافت.

صدور مجوز امضای توافقنامه تجارت ترجیحی با افغانستان

سخنگوی دولت گفت: سیاست توجه یه کشورهای همسایه و کار با همسایگان از سیاستهای همیشگی ما بوده در دوران تحریم با جدیت بیشتری دنبال شده و منافع زیادی داشته است. در همین راستا  در دولت مجوز امضای توافقنامه تجارت ترجیحی با افغانستان تصویب شد. این هم امنیت مرزها را افزایش می دهد هم وضعیت معیشت مرز نشینان دو طرف را بهبود می بخشد.

ربیعی تاکید کرد: ما کماکان در تمام مرزها به دنبال صلح و افزایش تجارت می باشیم و هنوز هم معتقدیم بهترین راه حل صلح برای منطقه و طرح صلح هرمز  و باز هم همگان را به همکاری در این زمینه دعوت می‌کنیم و می‌توانیم تفاهم‌نامه‌های فرهنگی اجتماعی اقتصادی و حتی امنیتی را داشته باشیم.

در هیچ استانی مشکل آرد و نان نداریم

سخنگوی دولت همچنین با اشاره به برخی شایعات و اخیار در مرود کمبود ارد و نان در بعضی از استانهای غربی و شمال غرب کشور در روزهای اخیر گفت: بررسی ها نشان داد هیچ دلیل واقعی برای این موضوع و نگرانی های ایجاد شده نبوده و هیچ کمبودی هم در عرضه و تامی نان وجود نداشته است.

وی این ماجرا را ناشی از سودجویی برخی عرضه کنندگان نا عمدتا آزادپز و با هدف سودجویی و قاچاق آرد عنوان کرد و افزود: با تمهدیدات صورت گرفته هیچ مشکلی نداریم. در هیچ دوره‌ای مثل امسال نیزخرید تضمینی گندم تا این حد نبوده. تعهدات دولت بطور کامل انجام گرفته است و ذخایر ما هم رو به افزایش است.

تاکید ایران بر لزوم آتش بس در قره باغ

ربیعی درباره مناقشه قره‌باغ، نقض آتش بس میان ارمنستان و آذربایجان و طرح ایران برای حل این مناقشه هم با اشاره به نقض آتش بس بدست آمده در روزهای گذشته و با ابراز تاسف از به خاک و خون کشیده شدن شمار زیادی از مردم گنجه در این نقض آتش بس، شهری که ربیعی آن را ستاره‌ای بر تارک ادبیات فارسی نامید، اظهار داشت: ما از هر راه کاری که موجب توقف جنگ و کشته شدن مردم شود حمایت می‌کنیم.

وی تصریح کرد:  لازم است که نگرانی و تاسف عمیق دولت جمهوری اسلامی ایران را از کشته شدن غیرنظامیان اعلام کنم و بر ضرورت عدم تکرار این حوادث در حالی که منطقه و مردمان کشورهای ما بیش از هر زمانی به صلح و آرامش نیاز دارند، تاکید کنم.

سخنگوی دولت با اشاره به تماسهای رئیس جمهور و همچنین محمود جواد وزیر امور خارجه  ظریف با همتایان آذربایجانی و ارمنستانی خود و رایزنی های او با دیگر کشورهای منطقه و درگیر در این مناقشه خاطرنشان کرد: ما از کنشگران معدود در این منطقه هستیم که با همه طرفهای درگیر در این بحران روابط مناسب داریم و تمام تلاشمان را بکار می‌گیریم تا ناگرنو و قره باغ آتش بس برقرار شود.

وی درباره حضور و تحرک تروریست ها با سوء استفاده از فضای ملتهب در قره باغ هم تاکید کرد:  هر تصمیمی که در باره صلح قره باغ باشد باید با مشارکت کشورهای درگیر باشد. باز شدن پای تروریست به منطقه به ضرر همه کشورها است، ما به شدت موضع داریم در این زمینه. در جریان عمل طرح خودمان را گام به گام مطرح می کنیم با طرفین، وقتی به نظر مساعد نسبی رسیدیم آن را اعلام می‌کنیم.

پیش‌بینی سه مسیر برای تامین واکسن کرونا

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره اینکه دولت برای تولید مشترک واکسن با چین برنامه ای دارد یا نه؟ با بیان اینکه تلاش برای تولید واکسن کرونا در داخل توسط چند شرکت دانش بنیان مهم جلو می‌رود و شرکتهای ما ظرفیت بین‌المللی خوبی دارند، گفت:  این شرکتهابه مراحل خوبی هم رسیدند و از مراحل آزمایشگاهی بعضا عبور کرده‌اند. ما این اطلاعات را در اختیار سازمان بهداشت جهانی هم گذاشته‌ایم.

وی اظهار داشت: اینکه واکسن کرونا را از بازار جهانی هم خرید کنیم در دستور کار داریم. به چین هم  اعلام کردیم آماده مشارکت در تولید واکسن هستیم. برای خرید هم از ابتدا در برنامه‌ای  که سازمان بهداشت جهانی به راه انداخته مشارکت فعال کردیم و پیش پرداختمان را به این پروژه پرداخت کردیم. تولید واکسن توسط شرکتها در طرح سازمان بهداشت جهانی  به هر مرحله ای برسد ما و کشورهایی که مشارکت کرده‌اند برای تحویل واکسندر اولویت هستند.

خودکفایی ۹۷ درصدی در تولید دارو

دستیار رئیس جمهور در پاسخ به سوال دیگری در مورد اقدامات  دولت برای جلوگیری از تاثیر تحریم های اخیر آمریکا بر تامین دارو و اقلام بهداشتی نیز با اشاره به اینکه هم اکنون ۹۷ درصد داروهای مورد نیاز کشور را خودمان تولید می‌کنیم، گفت: ۳ درصد دیگر داروها یا یا تولیدش مقرون به صرفه نیست یا همکاران ما روی کسب دانش آن کار می کنند.

سخنگوی دولت تصریح کرد: در سالهای ۹۶ و ۹۷ بالغ بر ۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار ارز برای دارو مصرف کردیم. این رقم را در سال ۹۸ به سه میلیارد دلار و امروز به دو و نیم میلیارد دلار کاهشش دادیم و در عوض توان داخلی خود را افزایش دادیم. الان برخی داروهای ایرانی حتی آثار منفی کمتری نسبت به نمونه خارجی اش داردو با اقبال جامعه پزشکی روبو شده است و تا قبل از این تحریم ها زمینه صادراتی برخی داروها را هم داشتیم .

ربیعی خاطرنشان کرد: امسال از ارز ۴۲۰۰ تومانی ۱ میلیارد و پانصد میلیون تومان به این حوزه تخصیص دادیم و خواهیم داد. در روزهای آینده ۱۰ هزار میلیارد دلار هم برای تامین تجهیزات پزشکی به وزارت بهداشت خواهیم داد.

سخنگوی دولت با اشاره به عملیات روانی دولت آمریکا پس از اعمالت حریم های جدید بانکی علیه ایران در مورد امادگی واشنگتن برای کمک دارویی به ایران گفت: متاسفانه برخی شبکه های فارسی زبان ماهواره ای در خارج وقتی خبر افزایش قیمت دلار یا افزایش آمار کرونا و مرگ و میر ان را می‌دهند با اشتیاق و و ذوق زیادی آنرا اعلام می‌کنند. من نمی‌دانم اینها چه جور ایرانی و چه نوع انسان‌هایی هستند؟!.

وی افزود: آمریکایی‌ها میگویند دارو تحریم نیست. اگر راست می گویند اجازه دهند پول خودمان در کره و دیگر کشورها را آزاد کنند تا صرف خرید دارو بشود .ما کمک نمی خواهیم، فقط مانع بانکی ایجاد نکیند و بگذارید ما دارو وارد کنیم.

بخشنامه دورکاری خرداد ماه ابلاغ شده

سخنگوی دولت درباره دورکاری کارمندان با توجه به موج سوم کرونا نیز اظهار داشت: دولت در هفتم خرداد ماه بخشنامه‌ای را در مورد دورکاری و شرایط آن ابلاغ کرده که بر اساس آن دستگاه‌ها و اداراتی که می‌توانند زیرساختهای دورکاری را فراهم کنند باید از خدمات کارکنان خود به این شیوه استفاده کنند.

اولویت با بیماران زمینه ای وززنان دارای فرزند خردسال

ربیعی تصریح کرد: برای دورکاری اولویت با بمناران زمینه ای و زنان دارای فرزند خردسال است. البته برخی افراد دورکاری را با تعطیلی معادل گرفته اند که اینگونه نیست.

تعطیلی راه حل موثری برای کرونا نیست

وی در مورد امکان تعطیلی تهران برای مقابله با کرونا هم با یادآوری اینکه  چشم انداز مشخصی برای پایان کرونا وجود نداردگفت: بر این مبنا  تعطیلی راه موثری نیست. باید توجه به رعایت پروتکلها شود. البته در ستاد ملی کرونا تصمیم گرفتیم تعطیلی مشاغل پرخطر  هفته به هفته تمدید شود و به استانداران نیز این اختیار داده شده است. عده ای حتی تمایلی برای به کار بردن جنگ اقتصادی ندارند. با این کار به نوعی ترامپ و جنایت آمریکا را تبرئه می کنیم. همزمان با افزایش مقاومت باید چهره کریه تحریم ها نیز به مردم نشان داده شود.

انتقاد ربیعی از انتشار نامه‌نگاری مقامات به هم در مطبوعات

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در مورد نامه رئیس مجلس یه رئیس جمهور برای اصلاح ساختار بودجه هم با بیان اینکه تا پیش از ظهر امروز که من پیگیری کردم چنین نامه ای به دفتر رئیس جمهور نرسیده گفت: اخیرا سنتی باب شده که هنوز نامه نوشته نشده و یا ارسال نشده در مطبوعات منتشر می شود. این سنت خوبی نیست که قبل از اینکه نامه به دست مخاطبش برسد و پاسخی بگیرد در رسانه های مطرح می‌شود.

وی گفت:سازمان برنامه و بودجه از دوسال پیش اصلاح ساختار بودجه را در ده محور چه منابع چه مصارف مطرح کرده است. امروز هم در فرایند تدوین بودجه ۱۴۰۰ موارد مهمی مثل اجرای بودجه عملیاتی و کاهش بودجه نفتی پیش بینی شده است.

با کدرگویی نمی‌توان شفافیت ایجاد کرد

ربیعی در واکنش به سوال خبرنگار دیگری که به خبرهای منتشر شده در مورد تخصیص ۱۰۰ میلیارد تومانی به ساخت دانشکده‌ای در دانشگاه شهید بهشتی از محل اعتبار تخصیص یافته به وزارت بهداشت برای مقابله با کرونا با مجوز رئیس جمهور و واکنش نمایندگان به این اقدام به دلیل تخلف از بودجه و قانون برنامه پرسید، با بیان اینکه متاسفانه گویی این روزها قرار است زمین به زمان به هم دوخته شود و هر اقدامی را با تفسیری خاص به جامعه القا کنند! آن هم به بدترین شکل و به شیوه ای ناامید کنندهف گفت: . من همواره معتقد بودم شفافیت یک داروی مورد نیاز جامعه ایران امروز است اما با کدر گویی نمی شود شفافیت ایجاد کرد.  این تنها مورد نیست. چیزهایی که با یک تلفن ممکن است روشن شود اینگونه به عنوان نقاط سیاه به ذهنیت جامعه منتقل می‌شود.

وی افزود: در مورد خاص دانشگاه شهید بهشتی طرح احداث دانشکده فناوری های نوین پس از طی مراحل قانونی و تهیه گزارشات توجیهی فنی و اقتصادی اولین بار در سال ۹۱ پس از تصویب لایحه بودجه در مجلس به دانشگاه ابلاغ گردید و تاکنون همه ساله در قوانین بودجه سنواتی دارای اعتبار مصوب بوده و آخرین شماره طبقه بندی مربوط به قانون بودجه سال ۹۹کل کشور بوده است.

وی با بیان اینکه  قبلا مجموعه‌ای از فعالیت های این دانشکده در بیمارستان طالقانی صورت می‌گرفت، اظهار داشت: با توجه به وضعیت شیوع کرونا تصمیم بر این شده که این فضا به بیماران کرونایی اختصاص یابد ضمن اینکه هفته گذشته نیز سقف این ساختمان به دلیل فرسودگی فروریخت و خسارات زیادی هم به تجهیزات و دستگاه های گرانقیمت موجود در انجا وارد شد.

ربیعی تصریح کرد: اعتبار تخصیص یافته به این پروژه از صندوق توسعه ملی و اعتبار کرونا نبود و با درخواست دکتر زادی در اردیبهشت ماه و درخواست مجدد وزیر بهداشت از رئیس جمهور صورت گرفته و قرار هم نبوده دختر یا پسر فرد خاصی به آنجا برود یا عضو هیئت علمی شود ضمن اینکه عضورت در هیئت علمی از طریق آزمون است که به دقت هم رصد می شود.

سخنگوی دولت اضافه کرد: در مورد دختر رییس جمهور هم قبلا دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی توضیح داده اند. ایشان طرح نیروی انسانی را براساس تعهدات خود می گذراند و اگر بخواهند به هیات علمی تبدیل وضعیت شوند باید مثل همگان در فراخوان شرکت کنند و این فراخوان در منظر دید همگان خواهد بود.

تحریم ها بر سلامت ایرانیان اثر می‌گذارد

سخنگوی دولت در ادامه درباره مواضع اروپا نسبت به ایران اظهار کرد: اروپا در موضوع قطع‌نامه ها موضع اصولی گرفته و امیدواریم ادامه دهند. اما نسبت به ایستادگی مقابل امریکا و حفظ برجام هنوز گله داریم، نباید مجری دستورات آمریکا باشند.

وی تاکید کرد: امریکا به دروغ می گوید ایران تحریم نیست، اجازه انتقال پول بدهند. کمبود دارو، دیر وارد شدن دارو بر سلامت ایرانیان اثر می‌گذارد ، با تمام تلاشی که می‌کنیم تحریم ها در وارد کردن تجهیزات پزشکی در وارد کردن غذا و نهاده‌هایی مثل گوشت و مرغ خلل ایجاد کرده  و از نظر دادگاه های بین المللی امریکا در این حوزه محکوم ‌شده است.

باید دلال‌ها از بازار خودرو حذف شوند

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال دیگری درباره روند صعودی قیمت های فضایی خودرو و بی تاثیر بودن طرح های فروش وزارت صمت در کنترل این بازار  هم با بیان اینکه بخشی از التهاب و روند صعودی قیمت خودرو ناشی از وجود نقدینگی در دست مردم و تلاش برای حفظ ارزش آن است گفت تولید ما با نیاز خدرو اولی ها تقریبا برابر است و بخشی هم به دلیل قیمت ارز است که وابستگی قطعه به واردات داریم.

وی افزود:  آقای دکتر همتی سفرشان بسیار مثبت بوده و با تفاهم هایی که صورت دادند امیدواریم منابع مان را در کشورهای دیگر به دست آوریم و در روزهای آینده فشارها کم تر می‌شود.

ربیعی با بیان اینکه طرح های دولت و وزارت صمت باید ادامه یابد تا اثر آن نمایان شود به لبزوم حذف سفته بازی و دلالی از بازار خودرو اشاره کرد و افزود:  با ابزارهای مالیاتی و سایر ابزارها فاصله ها را برای سودجویی از طریق خرید و فروش ماشین را کاهش می دهیم. اهمچنین فزایش ورود خودرو به بازار را در ماه های آتی خواهیم داشت. برنامه ریزی جناب آقای رزم حسینی صورت داده اند برای تولید و عرضه ۱ میلیون و ۲۵۰ هزار خودرو تا سال ۱۴۰۰. ایمیدرو اقداماتی را صورت خواهد داد که به بازار فشار نیاید. از جمله اینکه در ۲۸ هزار دستگاه خودرو تا آخر این ماه و ۳۰ هزار دستگاه هم در آذر و دی ماه به صورت فوری عرضه می شود.

50 میلیون دلار عرضه می شود اما خریدار ندارد

وی گفت: بحث واقعی سازی قیمت هم دنبال شده است. حتی دلار هم قیمت واقعی‌اش هم این نیست. در بازار عرضه می شود، خریدار ندارد و باز قیمتش بالا می رود. عده‌ای انتظار برای افزایش قیمت انجام می دهند. بالاخره جنگ اقتصادی است.

99 درصد مدیرات در هیئت رسیدگی به تخلفات اداری تبرئه شدند

سخنگوی دولت در مورد وضعیت رسیدگی تخلفات اداری و نحوه رسیدگی به آنها  نیز تصریح کرد: بر اساس مصوبه دولت در سال ۱۳۸۷ تخلفات مدیران به هیئت تخلفات ریاست جمهوری می رسد. ترکیبش قانونی است و یک نماینده قوه قضاییه هم باید باشد که الان یک سال است باید معرفی می شد. ۹۹/. این مدیران تا سال ۹۲ تبرئه شدند. از ۹۲ تا الان هم ۶۲/. برائت گرفتند ۱۹/. قابل برسی نبوده است. ۱۲/. هم محکومیت گرفتند. و چند تا انفصال خدمت هم در این موارد داشته است. فساد آمیزها هم به دادگاه ارائه می شود و این ها تخلفات اداری ساده‌ای است که در هر اداره ای ممکن است پیش بیاید. سرنوشت قالب آن ها درج در پرونده بوده است.

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.