۲۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۱
کد خبر: 723737

تاثیر قاچاق کالا و ارز بر اقتصاد

رسول فرزادفر/ دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان خراسان رضوی

در راستای اعلام شعار سال و ارتباط آن با موضوع وظایف کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز، قابل توضیح است که موضوع قاچاق کالا و ارز دو جنبه مقابله ای و پیشگیرانه دارد، هر چند پیش از این بیشتر جنبه امنیتی و مقابله ای داشت اما درحال حاضر قاچاق کالا و ارز باتوجه به تغییر ماهیتی که داده، تاثیر آن بر اقتصاد بیشتر و مشخص تر شده است لذا جنبه پیشگیرانه آن تقویت شده است.

در حوزه اقتصادی، باتوجه به فرمایشات مقام معظم رهبری درسال های اخیر که تمام نامگذاری هایی که داشتند در ارتباط با حوزه اقتصادی بوده و تمام موضوعاتی هم که انتخاب نمودند به صورت مستقیم و غیر مستقیم با موضوع قاچاق کالا و ارز ارتباط داشته است، برای همین به هر طریقی درگیر موضوع نامگذاری شعار سال هستیم و در حوزه جهش تولید هم همین طور. بگونه ای که مقام معظم رهبری امسال به صورت خاص به آن اشاره داشته اند. طبق فرمایش ایشان که بیان داشتند؛ «این جهش تولید احتیاج دارد به اینکه تمام دستگاه های ذی ربط کار خودشان را انجام بدهند؛ جلوی قاچاق گرفته بشود، جلوی واردات بی رویه گرفته بشود» لذا وظیفه ما بعنوان متولی، برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز در استان بیش از پیش خطیرتر شده است.

در حوزه پیشگیری از طریق شناسایی و آسیب شناسی موانع تولید، صادرات، واردات قانونی و خلاهایی که در این زمینه وجود دارد و در حوزه مقابله هم با استفاده از ظرفیت دستگاه های کاشف عضو دبیرخانه کمیسیون استان و براساس تعاریف قانونی و دستورالعمل های موجود اقدام می کنیم.

در حوزه برنامه های پیش رو نیز شایان ذکر است که در ابتدای هر سال برنامه جامع پیشگیری و مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان برای دستگاه های عضو کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز  مشتمل بر حوزه های پیشگیری و مقابله ای ارسال می شود که امسال نیز این برنامه ها در ابتدای سال به تمام دستگاه ها ابلاغ شده است.

در حوزه پیشگیری سامانه های مختلفی مانند سامانه ریجستری تلفن همراه، که قبلا اجرایی شده و درحال حاضر نیز به بهره برداری رسیده است، سامانه شناسه دار کردن لوازم خانگی، سامانه شناسه دار کردن پوشاک، سامانه جامع انبارها و طرح هایی نظیر صادرات سوخت به افغانستان، پلاک گذاری ادوات کشاورزی و ... را داریم و در بعد مقابله ای نیز استفاده از ظرفیت دستورالعمل تبصره ۴ ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز  پیرامون ما مقابله با عرضه خارج از شبکه کالاهای اساسی، دارو، دام، سوخت و ... را در حال اجرا داریم.

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.