آیت الله جوادی آملی مرجع تقلید گفت: حضرت علی بن ابیطالب(ع) با فقر مبارزه کرد، از این رو وظیفه حاکمان فقرزدایی کنند نه فقیر را کمک کنند از غیر رهبران الهی هم ممکن است ساخته شود.

وظیفه حاکمان این است که فقرزدایی کنند

قدس آنلاین: این مرجع تقلید روز چهارشنبه به صورت تصویری در پیامی به مناسبت برگزاری دومین همایش ملی نهج البلاغه و انقلاب اسلامی در بندرعباس اظهارداشت نهج البلاغه کتاب امام علی علیه اسلام است و افراد عادی که دست به قلم می زنند اثری جز سخنرانی نخواهند داشت ولی امیرالمومنین در کتابش تجلی دارد.
این مرجع تقلید ادامه داد: حضرت امیر المومنین علیه السلام در خطبه ها و کلمات خود تجلی کرده است، این کلام اصطلاح نیست و از بیان نورانی خود می تواند استفاده کند.
آیت الله جوادی آملی افزود: آن حضرت در وصف قرآن چنین می فرماید: خدای سبحان معلم قرآن نیست بلکه او در کتابش تجلی کرده است، او که قرآن را تفسیر می کند و درست بررسی می کند، این در آغاز راه است و وقتی به پایان راه می رسد که متکلم با قلبش مشاهده می کند و توقع است که مفسران آن متکلم در کلام در کتاب خود ببینید.
به گفته وی، علی بن ابیطالب(ع) چون ناطق قرآن است، کسانی که بخواهند نهج البلاغه را تشریح و تفسیر کنند در آغاز راهند، وقتی می توانند درست ارزیابی کرده ایم که امامت و خلافت را در کلمات و گفته ها و نوشته های امیرالمنین مشاهده و زیارت کنند. 
این مرجع تقلید در بخش دیگری ابراز داشت: کسی که مانند امیر المومنین است که جهان تکوین را به خوبی تفسیر کند، آسمان ها، جماد و نباتات را خوب و هم جوامع انسانی را به درستی تببین کند زیرا امیر المومنین علی علیه السلام در سفر چهارم به سر می برد؛ سفر چهارم از اسرار چهارگانه یعنی انسانی که سیر سعودی کرد و خدا را شناخت.
آیت الله جوادی آملی عنوان کرد: از طرف خدواند متعال رسالتی دارد، او بحق می گوید زیرا علی برحق است و سیر علوم از آن حضرت به او می رسد و، چون سیر علوم را می داند می تواند از عرش به فرش و از فرش به عرش سخن بگوید.
وی وجود امیر المومنین را حق محور دانست و افزود: آن حضرت در نظام تشریع نیز سعی کرده عقل و عدل را در جامعه زنده کند، هم جامعه را با فرهنگ عقلانی آشنا کند ، علوم الهی را به جامعه منتقل کند و هم عدل الهی را در جامعه گسترش دهد، آن حضرت با فقر مبارزه کرد، از این رو وظیفه حاکمان فقرزدایی کنند نه فقیر را کمک کنند از غیر رهبران الهی هم ممکن است ساخته شود.

این همایش ملی به میزبانی مدیریت حوزه‌های علمیه استان هرمزگان با مشارکت تعدادی از نهادها و ارگان‌ها ویژه عموم طلاب و دانشجویان خواهر و برادر با عنوان «نهج‌البلاغه و انقلاب اسلامی» در ۲ محور «تاثیر نهج‌البلاغه بر اندیشه و سیره سیاسی حکومتی مقام معظم رهبری» و «نهج‌البلاغه و گام دوم انقلاب» درحال برگزاری است.

تقدیر از شش برگزیده مقالات برتر و تجلیل از ۲ خانواده‌ه شهید مدافع سلامت بخشی دیگری از برنامه‌های دومین همایش ملی نهج‌البلاغه و انقلاب‌اسلامی است.

«تاثیر نهج‌البلاغه بر اندیشه و سیره سیاسی حکومتی مقام معظم رهبری» در موضوعات فقه، کلام و فلسفه سیاسی، سبک رهبری و مدیریت جهادی، مردم سالاری دینی،رابطه حکومت و اخلاق، مفاهیم سیاسی اجتماعی صبر و مقاومت، دشمن شناسی و نفوذ و «نهج‌البلاغه و گام دوم انقلاب» نیز در موضوعات نظریه نظام انقلابی، دولت‌سازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی اسلامی، علم وپژوهش، معنویت و اخلاق، اقتصاد، عدالت و مبارزه با فساد، عزت ملی و روابط خارجی بخشی از محورهای مقالات، پایان‌نامه و تحقیق پایانی شرکت‌کنندگان این دوره از همایش ملی نهج‌البلاغه و انقلاب‌اسلامی در هرمزگان اعلام شده بود.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.