نعمتی در یک نشست خبری، تخریب مسجد در روز اربعین و پس از اطلاع از نامه اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان‌رضوی را تکذیب کرد.

تخریب مسجد پس از دریافت نامه اوقاف، خلاف‌واقع است

به گزارش قدس آنلاین، شهردار منطقه ثامن در حالی که نقشه اقدام‌های عمرانی اطراف حرم را نشان می‌دهد، بیان کرد: آنچه در تصاویر مشاهده می‌کنید برای تکمیل شارستان رضوی بخش عمده باقی ‌مانده که حدفاصل خیابان شیرازی تا خیابان طبرسی است. بین این دو خیابان هم ۴۰۲ پلاک وجود داشت که باید از مردم خریداری می‌شد. در سنوات گذشته و همچنین در دوره جدید نسبت به خرید این خانه‌ها اقدام شده است، اما حدود ۹ یا ۱۰ پلاک در این مسیر مانده‌اند.

نعمتی تصریح کرد: یکی از پلاک‌هایی که در این مسیر قرار داشته است مسجد «هفت در» بود که در مسیر سواره بین تب‌المحله یا همان شارستان‌رضوی قرار دارد. قاعدتاً باید برای این ماجرا فکری می‌کردیم و از همین رو سال ۱۳۹۷ با اداره اوقاف و امور خیریه استان صورتجلسه‌ای را تنظیم کردیم که به امضای شهردار وقت و مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان هم رسیده برای تحویل دو مسجد که یکی مسجد امام‌صادق(ع) در بولوار رضوان و دیگری هم مسجد «هفت در» بود.

در آن صورتجلسه قرار می‌شود به جای این دو مسجد که از اوقاف تحویل می‌گیریم، دو مسجد دیگر برای اداره اوقاف بسازیم که ترکیب مسجد «هفت در» و «امام صادق(ع) » بود.

شهردار منطقه ثامن افزود: آن مسجد هم نبش بولوار رضوان ۱۰ واقع شده که حدود ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و تا چند ماه دیگر امکان بهره‌برداری آن فراهم می‌شود. همچنین زمین، پروانه و ساخت آن تعهداتی بوده که شهرداری داشت.

نعمتی گفت:مسجد امام‌صادق(ع) را زمانی تحویل دادند که منجر به بازگشایی بولوار رضوان شد، اما مسجد «هفت در» تا مدتی پیش مورد نیاز اضطراری ما نبود و ما باید کارهای دیگری انجام می‌دادیم تا به این مسجد برسیم. از چند ماه پیش مذاکراتی با اداره‌کل اوقاف در این زمینه صورت گرفت.

وی ادامه داد: نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی حین بازدید از محل نکته‌ای عنوان کردند تحت عنوان اینکه نماز در محل برقرار بوده، باید اعلام کنم از زمانی که موضوع کرونا پیش آمد(قبل عید) نماز در مسجد اقامه نمی‌شد.

**تخلیه با حضور نماینده اوقاف بود

با این حال ۲۹ شهریور ماه سال جاری با اداره‌کل اوقاف و امور خیریه صورتجلسه‌ای تنظیم شد که مسجد «هفت در» تحویل ما شد. در آن صورتجلسه درج شده که مسجد مذکور و دو رقبه همجوار آن تحویل مجری طرح گردید. این صورتجلسه هم به امضای شهردار مشهد و مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان رسید.

درست است که تاریخ ابلاغ این صورتجلسه ۲۹ شهریور است، اما تا امضای‌های مورد نیاز گرفته شده در تاریخ ۱۲ مهر ۹۹ صورتجلسه شماره خورد.

**نامه اوقاف پس از تخریب رسید

شهردار منطقه ثامن گفت: ۱۳ مهر ماه یعنی روز بعد آن، نماینده اوقاف، نماینده هیئت‌امنای مسجد و نماینده شهرداری در محل حضور داشتند و نسبت به تخلیه مسجد و فهرست کردن اموال اقدام و مسجد تخلیه و در اختیار کارگاه قرار گرفت. همان روز هم عملیات اجرایی در محل آغاز شد.

اینکه اظهار شده شهرداری عملیات اجرایی را در روز اربعین صورت داده یا از چشم دیگران پنهان بوده، این گونه نبوده است.

در ادامه ۱۶ مهر ماه نامه‌ای را مدیرکل اوقاف استان به شهرداری می‌زند، البته ساعت ۱۵ وصول شد که خیلی فرقی در ماجرا نمی‌کند.

نعمتی اظهار کرد: از سوی دیگر مدیرکل اوقاف و امورخیریه خراسان‌رضوی اعلام کردند تهیه‌کننده طرح تفصیلی نامه به آن‌ها زده و اظهاراتی را داشته، خوب هرکسی می‌تواند نظراتی را اعلام کند، اما تا در مرجع قانونی تصویب نشود، اجرایی نخواهد بود. برای این کار هم اگر قرار باشد در طرح تفصیلی اصلاحاتی ایجاد شود باید شورای اسلامی شهر مصوبه کند و بعد از آن هم کمیسیون ماده ۵ شورای عالی معماری شهرسازی نسبت به تأیید آن اقدام کند. ملاک عمل از آن به بعد خواهد بود، ولی چون هدف ما به ثمر رساندن اقدام‌های انجام شده و به برداشتن بار سنگین این طرح از دوش مردم و زائران بوده، به استناد ضرورت ایجاد بولوار شارستان، با هماهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه اقدام شد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا در توافق صورت گرفته میان مسئولان شهری و دادگستری و...تأکید نشد که محل تعریض نشود و با مالکان توافق شود، عنوان کرد: ما اقدام به تعریض جدید معبر نکرده‌ایم.

همچنین نعمتی در واکنش به این نکته که آیا از مشاور طرح در این زمینه استعلام گرفته شده بود، بیان کرد: شرکت بازآفرینی شهری ایران با یک مشاور عقد قرارداد کرده است که معاونت پژوهشی دانشگاه تهران می‌باشد تا طرح تفصیلی اطراف حرم مطهر را بازنگری کند، این بازنگری ادامه دارد، ولی هنوز جایی مصوب نشده است. یعنی هیچ چیزی قابل استناد نیست. آنچه قابل استناد می‌باشد طرح مصوبی هست که در منطقه در حال اجراست.

وی در پاسخ به این موضوع که نظر مشاور در اختیار شهرداری بوده، ولی اداره کل اوقاف را در جریان قرار نداده، مدعی شد: مشاور هیچ چیزی به ما اعلام نکرده، هیچ چیز مکتوبی اعلام نشده است.

نعمتی در این زمینه که آیا اوقاف به شما پیش از تخریب اعلام نکرده که نباید این اقدام صورت بگیرد، حتی به صورت شفاهی، هم گفت: هیچ مکاتبه‌ای از سوی مشاور بازنگری طرح تفصیلی به شهرداری مبنی بر اینکه مسجد تخریب نشود یا عرض معبر کم شود، واصل نشد. فقط  ظاهراً نامه مشاور به اوقاف زده شده که در پیوست نامه ارسالی از اداره کل اوقاف وجود داشت، آن هم پس از آنکه تخریب مسجد انجام شد، برای ما ارسال گردید. پیش از تخریب هم چیزی به ما به صورت مکتوب اعلام نشد و صحبتی هم با من نکردند.

در نهایت نامه اوقاف سه روز پس از تخریب به دست ما رسید و اینکه عنوان شود پس از دریافت نامه، تخریب صورت گرفته، خلاف‌واقع است.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.