وزیر بهداشت گفت: رئیس‌جمهور با منع عبور و مرور و محدودیت رفت و آمد در ۵ کلانشهر تهران، کرج، مشهد، اصفهان و ارومیه در روزهای تعطیلی پایان ماه صفر موافقت کردند.

منع عبور و مرور در ۵ کلانشهر کشور در ایام تعطیلی ماه صفر/ تست انسانی واکسن ایرانی کرونا از هفته آینده آغاز می‌شود

قدس آنلاین: سعید نمکی وزیر بهداشت و درمان صبح امروز (چهارشنبه) در حاشیه جلسه هیئت وزیران در جمع خبرنگاران در رابطه با شیوع کرونا اظهار داشت: با بررسی‌هایی که روی ویروس کرونا داشتیم متاسفانه ویروس دچار جهش و تغییراتی شده است. این ویروس در سرعت انتشار و گرفتار کردن جمعیت بیشتر، سرعت عمل بیشتری پیدا کرده و این زنگ خطری برای کشور جهت رعایت فاصله گذاری، مسافرت‌ها و استفاده از ماسک است.

وی گفت: برای کمتر شدن مسافرت‌ها و برای استفاده بیش‌تر از ماسک. با تشدید شرایط فعلی جریمه ای برای جمعیتی که پروتکل‌های بهداشتی را مراعات نمی کردند و حقوق دیگران را مورد تهدید قرار می دادند وضع کردیم که امیدوارم با وضع این قوانین در کنترل کرونا موفق شویم.

وزیر بهداشت عنوان کرد: روز گذشته خدمت رئیس جمهور محترم درخواستی را تقدیم کردم و از ایشان تقاضا کردم که اجازه دهند در ۵ شهر مهم که شیوع بالاست و ممکن است مشکلات بیشتری پدید آید، مانند کلان شهر تهران، کرج، مشهد، اصفهان و ارومیه در سه روز تعطیلی، منع عبور و مرور و محدودیت رفت و آمد اعلام کنیم که بلافاصله موافقت و به دستگاه‌های مربوط ابلاغ کردند.‌

دکتر نمکی با ابراز امیدواری نسبت به اینکه با اعمال این محدودیت های تردد بتوانیم در کاهش تردد ها در راستای کاهش بیماری قدم هایی برداریم، خاطرنشان کرد: علاوه بر اعمال محدودیت‌های جدید در قسمت های پرخطر  استراتزی اما اجرای برنامه‌های سنگین‌تری مثل بیماریابی و انجام تست‌ها ی گسترده‌تر است و همکاری های جدیدی را هم با سازمان بسیج و سازمان های مردم نهاد شروع کردیم.

وزیر بهداشت اضافه کرد: با توجه به فصل سرما برنامه‌های جدیدی را برای مبارزه با کرونا تدوین کردیم که یکی از اضلاع آن سخت گیری‌های بیشتر است.

وزیر بهداشت درباره امکان خرید واکسن کرونا از چین هم با بیان اینکه برنامه ای برای این امر نداریم، گفت: ما از طریق کوکس که یک برنمه ایست که سازمان جهانی بهداشت به منظور تامین واکسن کرونا برای ۲۰ درصد جمعیت  کشورهای جهان آغاز کرده برنامه تامین واکسن را دنبال می کنیم و جمهوری اسلامی ایران عضو این برنامه است.

دکتر نمکی تصریح کرد: خود ما هم  اقدامات خوبی را  صورت داده ایم و کار به خوبی پیش می‌رود. واکسن ایرانی در مدل حیوانی خیلی خوب جواب داده و انشا الله از  هفته آینده قرار است دو لاین انسانی که موفق تر بودند را ببریم روی مدل های انسانی  و اگر جواب سریعتر بگیریم در چند ماه آینده خودمان یکی از واکسن سازان بزرگ کرونا در دنیا خواهیم شد.

وزیر بهداشت درباره عدم دسترسی بیماران زمینه‌ای به واکسن کرونا در فاز اول توزیع آن در مراکز بهداشتی و کمبود این واکسن هم با بیان اینکه به هر حال به دلایلی هم دنیا به ما فشار واؤد و هم مشکلات  ارزی باعث شد ما دیرتر از موعدی که پیش بینی می کردیم واکسن به دستمان برسد. ما به زنان باردار و برخی ز گروه های هدفمان را  واکسینه کردیم  و پوشش دادیم که بالغ بر ۱ میلیون و پانصد هزار نفر بودندف در حالی که ما پارسال ۳۰۰ هزار دوز واکست اورده بودیم.

وی افزود: ما امسال ۱ میلیون و ۷۷۰۰ هزار دوز واکست در مراکز بهداشتتی توزیع کردیمو زنان باردار و بیماران صعب اللعلاج را واکسینه کردیم و با همه گرفتاری که آمریکایی ها  و بعضی ها برای ما ایجاد کردند باز هم واکسن وارد میکنیم و از هفته آینده افراد بالای ۶۵ سال را هم واکسینه خواهیم کرد.

 

ادامه دارد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.