رئیس دفتر رئیس جمهور گفت هنوز نامه قالیباف به روحانی در مورد لزوم اصلاح ساختار بودجه را ندیده، اما تاکید کرد که بنای دولت این نیست که بدون تعامل و تفاهم با مجلس لایحه بودجه را ارائه بدهد.

نامه آقای قالیباف را هنوز ندیده‌ام ولی بنا نیست دولت بدون توافق مجلس لایحه بودجه بدهد

قدس آنلاین: محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در پاسخ به سوال خبرنگار ما درباره اظهارات اخیر رئیس کمیته اصلاح ساختار بودجه مجلس در مورد نامه قالیباف به روحانی و تاکید او بر اینکه اگرساختار بودجه اصلاح نشود مجلس آنرا بررسی و تصویب نخواهد کرد، اظهار داشت: اولا اینکه همیشه اینطور بوده که در مورد بودجه  دولت و مجلس با هم تعامل و تفاهم و  مذاکره می‌کنند و این‌طور نیست که نه ما به عنوان دولت چیزی را که مورد توافق مجلس نیست انجام دهیم و نه مجلس کاری می‌کند که مورد تفاهم ما نباشد.

وی افزود: اینگونه نامه نگاری ها بین ما و  دیگر قوا و نهادهای حاکمیتی همیشه بوده است، اما اینکه ما اول خبر را در رسانه‌ها می‌خوانیم و بعد نامه‌اش را دریافت می‌کنیم! این چیزی است که جدید است. اصل مطلب که باید بیشتر به آن توجه کرد تا تبلیغاتی که این روزها به راه افتاده اینست که سیاست ما  در مورد مجلس همواره تعامل و همکاری است.

وی در پاسخ به این سوال که نامه رئیس مجلس به دفتر رئیس جمهور رسیده یا نه؟ گفت: من آنرا ندیده‌ام.

گزارش تخلفات مدیران به دولت رویه معمولی است

واعظی در پاسخ به سوال دیگری درم رود گزارش دیوان محاسبات در مورد معرفی ۵۵۳ مدیر متخلف به دولت و رئیس جمهور، با تاکید بر اینکه این مطلب جدیدی نیست و براساس قانونی که برای رسیدگی به تخلفات وجود دارد، همه تخلفات کارمندان در همین بخش رسیدگی به تخلفات که در نهادها و وزارتخانه‌ها هست، مورد بررسی قرار می‌گیرد، تصریح کرد:  به دلیل اینکه اعمال نفوذی نشود و حقی ناحق نشود، هر آنچه که مربوط به مدیریت‌ها است نیز در نهاد ریاست جمهوری در کمیته‌های مختلف مورد بررسی قرار می‌گیرد و متخلفان برای دفاع می‌آیند و کار انجام می‌شود.

رئیس دفتر روحانی خاطرنشان کرد: اتفاق جدیدی رخ نداده، در دولت‌های مختلف همه مدیرانی که شکایتی علیه آنان است و مشکلی درباره‌شان وجود دارد، جای رسیدگی‌اش همان بخشی رسیدگی به تخلفات است که در ریاست‌جمهوری وجود دارد.

وی درباره اینکه که آیا تعداد ۵۵۳ مدیر متخلف در این گزارش را تایید می‌کند یا نه؟ با بیان اینکه من تعداد گزارش‌هایی که دیوان محاسبات کشور به دولت واصل کرده است را نمی‌دانم، اظهار داشت: این گزارشها یکجا که نمی‌آید بلکه پرونده ها یک به یک به هیئت مذکور ارسال می‌شود.

واعظی در پاسخ به سوال دیگری در مورد  دلایل سفر وزیر خارجه به چین و طرح این کشور برای تسهیل گفت‌وگوها میان ایران و آمریکا و نظر دولت در این زمینه، اظهار داشت: سفر آقای ظریف به چین سفر خوبی بود و در صورت مذاکرات ایشان که خواندم دیدم بسیار جامع صحبت شده است و درباره مسائل دوجانبه سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و نیز آن قرارداد ۲۵ ساله به خوبی بحث کردند و درباره مسائل منطقه هم صحبت کرده‌اند.

وی افزود: در مورد مسائل منطقه مشخص است که تحولات منطقه هم برای ایران و هم برای چین مهم است، به خصوص که چین دیگر کشور گذشته نیست و به دلیل نوع ارتباط اقتصادی که با سایر کشورها دارد، امنیت و ثبات کشورها برایش اهمیت دارد و جدی‌تر از گذشته مسائل را بررسی می‌کند و رایزنی انجام می‌دهد.

رییس دفتر رییس جمهوری با بیان اینکه چین، ایران را یک شریک خوب خود در مسائل اقتصادی می‌داند، گفت: درباره برجام و موضوعات بین‌المللی هم در این سفر صحبت شد که در مجموع سفر موفقی بود و گزارشی هم که وزیر خارجه درباره این سفر ارائه کرد نشان‌دهنده یک گشایش در همه زمینه‌ها بود.

رئیس جمهور هفته‌ای دوبار قیمت کالاهای ضروری مردم را می‌گیرد

وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری که گفت: برخی معتقدند در دولت اراده‌ای برای رسیدگی به وضعیت گرانی‌ها وجود ندارد؟! با بیان اینکه  الان هم به دلیل شرایط بسیار سختی که کشور با آن مواجه است و هم به دلیل تحریم‌ها و هم مسائل کرونا ، تامین کالاها با نوساناتی مواجه است، اظهار داشت:  قسمتی از آن برمی‌گردد به افزایش قیمت ارز، من هم‌عقیده هستم و فکر می‌کنم که مشکل جدی درست کرده است.

وی با تاکید بر اینکه  اما اینکه می‌گویند دولت بی‌تفاوت است، اصلأ درست نیست، تصریح کرد: شخص رییس جمهوری تا بقیه کابینه درگیر این موضوع هستند و یکی از دغدغه‌های روزانه آنان همین مسئله است. آقای روحانی صد قلم از کالاهای ضروری و مصرفی مردم را در هفته دوبار قیمتش را می‌گیرند و در کنارش دستور می‌دهند تا دستگاه‌ها مراقبت بیشتری کنند یا اینکه در جلسه ستاد اقتصادی دولت در ابتدا از وزیر صمت و کشاورزی می‌خواهند که آخرین وضعیت کالاهای مورد نیاز مردم را بگویند و سیاست‌ها را مشخص کنند.

وی با اشاره به سفر رئیس کل بانک مرکزی به عراق و توافقات او برای بازگشت منابع مسدود ایران در این کشور، گفت:  آقای همتیطرحی را برای آینده ارز ارائه کرد که امیدوارم اجرا شود چرا که می‌تواند گشایش به وجود آورد.

واعظی با تاکید بر اینکه در مجموع همه مسئولان دولت مهمترین دغدغه‌شان سفره مردم و معیشت مردم است وخاطرنشان کرد: ما الان در یک جنگ و درگیری اقتصادی هستیم. آمریکا با تمام قوا به میدان آمده است و ما با آدمی و گروهی مواجهیم که کاری می‌کند که اراذل و اوباش انجام می‌دهند. ما داریم تلاش می‌کنیم و آنان هم دارند تلاش می‌کنند.

شرمنده مردم هستیم

وی تصریح کرد:همیشه گفته‌ایم که شرمنده مردم و این فشارها هستیم ولی از آنان تشکر می‌کنیم که می‌دانند دولت و حاکمیت با این شرایط موافق نیستند اما بنا ندارند در برابر فشار دشمن تسلیم شوند و قد خم کنند.

وی افزود: الان با توجه به شرایط دنیا و اینکه متوجه شدند از اینهمه فشار و تحریم و برنامه‌ریزی سه‌ماهه‌ای که کرده بودند و به هیچ هدفی نرسیدند، نتیجه آن این است که هرکس در آمریکا سر کار آید دیگر می‌داند که چه این دولت باشد و چه رییس جمهوری دیگر بیاید با این ملت، نظام و حکومت از طریق فشار نمی‌تواند به نتیجه برسد و باید تغییر موضع بدهد و در آینده وضعیت بهتر می‌شود.

مقدمات برخی قراردادهای تسلیحاتی با لغو تحریم ها فراهم شده است

واعظی درباره لغو محدودیت های تسلیحاتی ایران از یکشنبه آینده در پنجمین یالگرد تصویب برجام هم با اشاره به اینکه این تحریم ها از سال ۲۰۱۰ برقرار شده بود، لغو آنرا  اقدامی بزرگ خواند که از دو جنبه برای ملت ایران اهمیت دارد و گفت: نخستین جنبه اینکه تحریمی که برای صادرات و واردات تسلیحات داشتیم، برداشته می‌شود. توفیق بزرگ دیگر این است که یک کُشتی اساسی بین ما و آمریکا صورت گرفت؛ آنها با تمام قوا آمده بودند تا این تحریم تمدید شود، اما موفق نشدند، سپس رفتند مکانیزم ماشه را طرح کردند که باز هم موفق نشدند؛ در نهایت دیدیم که این آمریکا کشوری نیست که با امکانات و تکیه بر نفوذ خود بتواند هر چیزی را به دیگران تحمیل کند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار قدس آنلاین در مورد اینکه در این روز که به لحاط نمادین هم اهمیت ویژه ای دارد آیا دولت برنامه خاصی داردو و آیا قراردادی در خصوص صادرات یا واردات تسلیحات در دستور کار دولت قرار گرفته است؟  گفت: وقتی مانعی برداشته می‌شود، دیگر میتوان حرکت کرد و از روز یکشنبه به بعد هرکاری که تا گذشته نمی‌توانستیم در این زمینه انجام دهیم را انجام می‌دهیم و در مورد قراردادهای تسلیحاتی هم  از قبل مقدماتی انجام شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.