رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه در روزهای آخر دولت ترامپ و انتخابات آمریکا فشارها بر ایران بیشتر خواهد شد، بازار ارز را بازاری پر ریسک خواند و گفت: ممکن است اتفاقات دیگری رخ دهد.

ریسک‌بازار ارز بسیار بالا است/ هر لحظه ممکن است اتفاق دیگری رخ دهد

قدس آنلاین: عبد الناصر همتی امروز در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران درباره وضعیت آشفته بازار ارز و روند افزایشی قیمت دلار و برنامه بانک مرکزی برای کنترل ان، با بیان اینکه شرایط بازار ارز از پیچیدگی‌های خاصی برخوردار شده، اظهار داشت: بخاطر اتفاقاتی که در شش ماه اول امسال بعد از قضیه کرونا رخ داد و  فشارهای حداکثری آمریکا و تحریم هایی که آنها اعمال و همچنین متاسفانه انتظارات منفی جامعه، این پیچیدگی ایجاد شده است اما ما تلاش می کنیم که این شرایط را به تعدیل و ثبات برسانیم.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه نقل و قول هایی از من می‌شود که گفته ام قیمت ارز پایین می‌آید، اما اینگونه شد، اظهار داشت: من عرض کردم که شرایط بسیار پیچیده و در حال تغییر است و محدودیت‌هایی‌ بر منابع ما گذاشته‌اند و  ده‌ها میلیارد دلار از درآمد ارزی ما مسدود کرده اند به نحوی که حتی کشورهایی که رابطه خوبی با ما دارند، تحت فشار آمریکا قرار گرفته و اجازه ندادند که ما از این درآمدها استفاده کنیم در حالیکه پیش بینی من این بود که امسال بتوانیم از این منابع بهره برداری کنیم.

وی افزود: ولی خوشبختانه اقدامات خوبی را شروع کرده ایم  و من من نسبت به آینده خوش بین هستم و ما هم اقدامات خوبی آغاز کرده‌ایم. درست است که در روزهای آخر رئیس جمهور فعلی آمریکا  آنها فشار را بییشتر می کنند اما ما هم مقاومت‌مان را بیشتر می‌کنیم و امیدواریم این مسائل را حل کنیم.

رئیس کل بانک مرکزی هم‌چنین گفت: یکی از کارهای مهم ما مذاکره با کشورهایی بود که پول‌های ما در آنجاست. در چند روز گذشته به عراق رفتیم تا ان شاءالله بتوانیم از منابع خود که بیش از ۵ میلیارد است استفاده کنیم و در کشورهای دیگری هم ما جواب مثبت گرفته‌ایم و بزودی تجار ما متوجه  خواهند شد کاجاها ما پاسخ گرفته ایم و وقتی تخصیص های انها پاسخ داده شود  در بازار تاثیر گذار خواهد بود.

همتی با بیان اینکه در بخش اسکناس هم ما ارز کافی ارائه می‌کنیم گفت:  عرضه ارز صادرکنندگان  هم در سامانه نیما خیلی خوب شده است و امیدواریم شاهد ثبات بیشتری باشیم.

وی  اظهار داشت: سه هفته آینده باز هم می‌گویم فشارها بیشتر می‌شود و انچه من به مردم خاطرنشان می‌کنم اینست که این بازار(ارز) بازرار پر ریسکی است. مردم هر چه خودشان تشخیص می‌دهند  انجام دهند. من فقط می‌توانم بکویم ریسکش بالاست و هر لحظه ممکن است اتفاق جدیدی بیفتد.

همتی درباره نرخ رشد اقتصادی کشور با رد آمارهای جهانی درباره ایران گفت: نرخ رشد اقتصادی سه ماهه اول ما در غیرنفتی منفی 6 دهم درصد و در بخش و در نفتی منفی  ۲/۸ بوده است اما صنعت و کشاورزی ما رشد خوبی دارد و رشد نفتی ما مثبت خواهد شد .خیلی امیدواریم وضعیت ما از پیش بینی ها بهتر شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.