مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت ضمن تشریح نکات قابل توجه در خرید آجیل، بر تازه بودن و سالم بودن این اقلام، تاکید کرد.

نکات قابل توجه در خرید آجیل/ پرهیز از زیاده‌روی در مصرف شیرینی و شکلات

دکتر احمد اسماعیل زاده در آستانه فرارسیدن عید نوروز و استقبال از خرید آجیل برای پذیرایی از مهمانان، به ذکر چند نکته درخصوص خرید آجیل اشاره و بیان کرد: آجیل هایی توصیه می شوند که خام باشند یا حتی الامکان با نمک بو داده نشده باشند.

وی افزود: انواعی از آجیل ها که در بازار موجود بوده و با سرکه بو داده شده اند نیز می توانند مصرف شوند.


توجه به تازه بودن آجیل ها

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با تاکید بر توجه به تازه بودن آجیل ها، گفت: ماندن و بیات شدن انواع مواد غذایی از جمله آجیل ها از میزان مواد مغذی آنها می کاهد، پس بهتر است آجیل مانده خریداری نشوند.

دکتر اسماعیل زاده با تاکید بر پرهیز از خرید آجیل های مخلوط، خاطرنشان کرد: ترجیحا هرکدام از مغزهای گیاهی جداگانه خریداری شده و در منزل با هم مخلوط شوند، چراکه در آجیل های مخلوط موجود در بازار گاهی اوقات از انواع نامرغوب و یا حتی مانده استفاده می شود، بنابراین بهتر است آجیل ها جداگانه از نظر تازه بودن ارزیابی شوند، بعد خریداری شده و در منزل مخلوط شوند.

زیاده روی در مصرف شیرینی و شکلات؛ ممنوع

وی در ادامه بر پرهیز از زیاده روی در مصرف شیرینی و شکلات تاکید و عنوان کرد: شیرینی هایی که در فرهنگ غذایی ما رواج زیادی دارند، معمولا از آرد سفید تهیه می شوند؛ آرد سفید فاقد سبوس است و بسیاری از مواد غذایی موجود در آن از بین رفته است. مطالعات نشان می دهند که مصرف این نوع آرد در قالب نان سفید یا شیرینی می تواند سلولهای بدن انسان را نسبت به انسولین، غیر حساس سازد و انسولین در این صورت نمی تواند کار خود را به نحو احسن در بدن انجام دهد که این امر به ویژه در سنین بالاتر می تواند منجر به افزایش قند خون شود.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت ادامه داد: مصرف این مواد غذایی می توانند سطح چربی به ویژه تری گلیسرید خون را افزایش دهند، زیرا در تهیه شیرینی ها از روغن های جامد استفاده می شود و روغن های جامد دارای مقادیر بالایی از اسیدهای چرب ترانس و اسیدهای چرب اشباع هستند (که هر دو برای سلامت ضرر دارند) و می توانند سطح کلسترول خون و چربی بد خون را افزایش دهند.

وی افزود: از سوی دیگر، مصرف شیرینی ها به ویژه از نوع تر و خامه ای که دارای مقادیر بالای شکر و چربی های جامد هستند، می توانند در فرد مقاومت انسولینی ایجاد کنند. پس توصیه می شود که اولا در مصرف شیرینی ها در ایام نوروز احتیاط شود، ثانیا ترجیحا از شیرینی های خشک کم شیرینی، (آن هم در مقادیر کم) که چربی و قند کمتری دارند، استفاده شود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.