رئیس اداره حفاظت محیط زیست تایباد گفت: دشت کاریز تایباد یکی از بهترین زیستگاههای درنای خاکستری در شرق کشور است.

دشت کاریز تایباد میزبان درناهای خاکستری

به گزارش قدس آنلاین، علی قیصری  اظهار کرد: دشت کاریز تایباد بهترین و تنهاترین زیستگاه درنای خاکستری در حوزه خراسان رضوی و جزء محدود زیستگاه زمستان گذرای این گونه با شکوه و ارزشمند در سطح کشور است.

رئیس اداره حفاظت از محیط زیست تایباد تصریح کرد: این پرندگان هر ساله با شروع فصل سرما از مناطق سردسیر مانند شمال دریای خزر و سیبری وارد این شهرستان مرزی می شوند و تا اواسط اسفندماه مهمان این عرصه طبیعی هستند.

وی با بیان اینکه نام محلی این پرندگان کلنگ قطار و در رده پرندگان حفاظت شده قرار دارد، ادامه داد: شکار و صید این درناهای خاکستری در طول سال ممنوع است و جرائمی از نظر مالی و کیفری برای شکارچی‌ها در نظر گرفته شده است.

قیصری عنوان کرد: این منطقه به دلیل داشتن شرایط اکوسیستمی مطلوب از جمله آب و هوای خوب و منابع غذایی کافی، بهترین و تنهاترین زیستگاه این پرنده اساطیری در سطح استان است که این پرنده را همچون نگینی در خود جای داده است.

وی گفت: لکه ای قرمز در پشت سر، یک نوار سفید در طرفین سر و ارتفاع قد این گونه بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ سانتی متر است که در هر بار زادآوری دو تخم و پرواز بیش از ۲۰۰ مایل در روز از مشخصات این پرنده است.

رئیس اداره حفاظت از محیط زیست تایباد در پایان مطرح کرد: آهو، قوچ، میش، خوک یا گراز وحشی، پلنگ در ارتفاعات، انواع پرندگان شکاری و عقاب ها، کبک و پرنده محنصر به فرد هوبره از دیگر جانوران حاضر در این اکوسیستم هستند.

منبع: مهر

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.