حجت الاسلام عباس نصیری فرد گفت: حضرت محمد(ص) به واسطه خودسازی‌ها ظرفیتی را در خود ایجاد کرده بودند که ایشان را به جایگاه ختم مرتبت و خاتم الانبیایی رساند.

ظرفیت بزرگ پیامبر(ص) ایشان را به مقام خاتم الانبیایی رساند/ کمک به نیازمندان باید مانند امام حسن(ع) مبتنی بر فقرزدایی باشد

حجت الاسلام عباس نصیری فرد استاد حوزه و دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین به مناسبت فرارسیدن سالروز رحلت پیامبر عظیم الشأن اسلام حضرت محمد صل الله علیه وآله وسلم و شهادت امام حسن مجبتی علیه السلام به تشریح چرایی خاتم الانبیایی پیامبر اسلام(ص) پرداخت و گفت: پیامبر اسلام(ص) ظرفیت‌هایی داشتند که دیگر پیامبران حتی پیامبران اولوالعزم نیز این ظرفیت‌ها را نداشتند؛ ظرفیت‌هایی فردی و در همه زمینه‌های معنوی و روحی. در واقع ایشان به مرحله‌ای رسیده بودند که در بین تمام انسان ها به مقام اشرف بشریت رسیده بودند.

حجت الاسلام نصیری فرد افزود: هیچ انسان و پیامبری را در طول تاریخ نداشته‌ایم که مقام و جایگاه او به اندازه مقام و جایگاه پیامبر بزرگوار اسلام رفیع و والا باشد. حضرت محمد(ص) به واسطه خودسازی هایی که داشتند ظرفیتی را در خود ایجاد کرده بودند که ایشان را به جایگاه ختم مرتبت و خاتم الانبیائی رسانده بود، در واقع همه پیامبران الهی تا آن زمان آمده بودند تا زمینه ساز ظهور پیامبر گرامی اسلام(ص) باشند. بنابراین وقتی فردی نتیجه یک حرکت و عصاره تمام انبیاء می‌شود، طبیعتاً باید ظرفیت بسیار بالایی داشته باشد، باید ابعاد گسترده‌ای هم به لحاظ شخصی و هم به لحاظ شخصیتی داشته باشد که بتواند بار سنگین خاتم الانبیائی را متحمل شود، لذا می بینیم که پیامبر گرامی اسلام(ص) در اوج تمام جنبه‌های رفتاری مثبت و جنبه های معنوی و عرفانی قرار دارند.

استاد حوزه و دانشگاه راز موفقیت حضرت محمد صل الله علیه وآله وسلم را همین ظرفیت والا و رفیع ایشان دانست و گفت: آن شخصیت و صفات  فردی پیامبر گرامی اسلام(ص) باعث شد مردم به سمت او جذب شوند و قرآن هم در توصیف ایشان می‌فرماید: «انک لعلی خلق عظیم» تو یک خلق عظیم داری و راز موفقیت تو هم همین است حتی در بین کسانی که در اوج جاهلیت هستند، همه آنها را جذب کرده و همه آنها را به رشد و کمال برساند. افرادی که بسیاری از آنها هر کدام از اولیای الهی و بزرگان شدند. براین اساس یکی از ویژگی‌های اصلی خاتم شدن پیامبر گرامی اسلام همین ویژگی‌ها و ظرفیت‌های فردی ایشان بود که وسعتی به اندازه تمام بشریت در ایشان ایجاد کرده بود.

وی در ارتباط با اینکه چرا دین اسلام به عنوان آخرین دین الهی معرفی شد تصریح کرد: دین اسلام یک دین کامل و جامع است، یعنی دینی که در تمام شؤون زندگی بشر برنامه دارد که این خصوصیت در دیگر ادیان وجود نداشت، دینی که قرار است تا روز قیامت دین انسان‌ها باشد باید جامع و کامل باشد و همه ابعاد زندگی بشر در تمام دوره ها را دربرگیرد و بشر را به مرحله کمال که همان فنای فی الله و بندگی محض است برساند. لذا دین اسلام به عنوان یک دین جامع و کامل باید دارای پیامبری با همین ویژگی‌ها باشد، یعنی حضرت محمد (ص) ظرف دین اسلام شد و طبیعتاً ظرف باید از مظروف بزرگتر باشد که پیامبر اسلام این ویژگی را داشت.

حجت الاسلام نصیری در ادامه به تبیین ضرورت اتصال موضوع امامت با ختمیت پرداخت و گفت: از آنجایی که دین اسلام آخرین دین و پیامبر اسلام خاتم الانبیاء هستند و از این رو پس از آن دیگر دین و پیامبر جدیدی فرستاده نخواهد شد تا بشر را هدایت کنند، و از طرف دیگر از باب قاعده لطف خدای باری تعالی برای بندگان خود که هیچگاه آنها را رها نمی کند و همچنین برای اینکه دین اسلام مانند دیگر ادیان تحریف نشود، لازم است تا افرادی وجود داشته باشند که حافظ دین و هدایتگر بشر باشند. براین اساس پیامبر گرامی اسلام افرادی را به عنوان جانشین خود که ائمه علیهم السلام هستند معرفی کردند و حلقه وصل نبوت و امامت هم دین اسلام است. پیامبر اسلام حتی برای اینکه در جانشین های خود هم که توسط خدا تعیین شده اند انحرافی ایجاد نشود در حدیثی به نام حدیث سلسلة الذهب همه جانشین‌های خود را با ذکر نام برشمرده است. ائمه علیهم السلام هم دو وظیفه مهم اعم از تبیین اسلام و هدایت مردم را برعهده دارند.

استاد حوزه دانشگاه همچنین با اشاره به سالروز شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام و ویژگی های ایشان تصریح کرد: کسانی باید به عنوان امام و جانشینان پیامبرگرامی اسلام(ص) انتخاب می‌شدند که یکسری قابلیت‌ها را داشته باشند؛ لذا امام حسن مجتبی(ع) داری یکسری فضیلت‌ها و قابلیت‌های بسیار والا و نیز سعه صدر در مواجهه با بداخلاقی‌های مردم بودند که نمونه‌هایی از این ویژگی‌ها را ما در زندگی ایشان می‌بینیم، چه آنکه چندبار بار اموال خود را به دیگران می‌بخشند، چه لطفی که به توهین کننده به خود داشتند و چه سخاوت های گسترده‌ای که به خرج داده‌اند.

حجت الاسلام نصیری در پایان یکی از مهمترین فضیلت‌های امام حسن مجتبی(ع) را کریم بودن ایشان برشمرد و گفت: بخشندگی ایشان به این شکل نبود که فقط به نیازمندان کمک کند و به عبارتی گدا پروری کنند، بلکه کمک‌های ایشان برای فقر زدایی بود و به گونه ای کمک می کرد که طرف دیگر فقیر نشود. ایشان همچنین سعه صدر ویژه ای در برابر بداخلاقی ها داشتند که نمونه بارز این سعه صدر در قبال همسر بداخلاق خود به نام جعده بود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.