معاون درمان وزارت بهداشت گفت: در بعضی از استانهای کشور از جمله تهران، آذربایجان های شرقی و غربی، اصفهان، فارس و ایلام به دلیل عدم رعایت شیوه نامه ها توسط برخی هموطنان، شرایط بیماران کووید19 در بخش بستری، سرپایی و بستری در بخش مراقبت های ویژه، نامناسب و رو به افزایش است.

معاون وزارت بهداشت: مشخص نیست کرونا تا کی در کشور وجود دارد/ بدترین استراتژی این است که بگوییم همه مردم باید به کرونا مبتلا شوند

به گزارش قدس آنلاین، دکتر قاسم جان بابایی در حاشیه مراسم آغاز گام دوم خدمات دوراپزشکی در کلان منطقه 9 کشوری در بیمارستان قائم مشهد مقدس اظهار داشت: در حال حاضر حدود 36 تا 37 درصد از ظرفیت بخش مراقبت های ویژه در کشور مربوط به بیماران کووید19 است که این عدد بالا است و امیدواریم که با ایجاد محدودیت ها به عنوان اولین تصمیم و رعایت فاصله گذاری و استفاده از ماسک، شاهد بهبود وضعیت بیماری در کشور باشیم.

وی خاطرنشان کرد: محدودیت های اخیر در برخی از استانها نباید محدود به تعطیلی های پایان ماه صفر باشد و نگرانی ما بعد از این تعطیلات، بیشتر است چون خیلی از مردم برای بعد از این تعطیلات برنامه ریزی کرده اند و اطلاع داریم که بعضی افراد حتی سالن های مراسم های عروسی را اجاره کرده اند. اگر بعد از ماه صفر، مردم بخواهند مراسم و تجمعات را که قطعا در آن شاهد انتقال بیماری هستیم را برپا کنند، شرایط به مراتب بدتر از وضعیت کنونی می شود.

مشخص نیست کرونا تا کی در کشور وجود دارد

معاون درمان وزارت بهداشت تصریح کرد: از نظر زمانی مشخص نیست تا کی کرونا در کشور وجود دارد و هنوز درصد زیادی از مردم ایران خوشبختانه به این بیماری مبتلا نشده اند و البته همیشه در معرض خطر قرار دارند. تا زمانی که کرونا با همین ظرفیت و قدرت بیماری زایی ادامه پیدا کند باید نگران باشیم و محدودیت ها نباید محدود به دو یا سه روز باشد.

بدترین استراتژی این است که بگوییم همه مردم باید به کرونا مبتلا شوند

دکتر جان بابایی اضافه کرد: تا زمانی که یک واکسن اثربخش، تولید یا ویروس در طول زمان ضعیف شود، باید پروتکل ها و شیوه نامه ها را رعایت کنیم و این تفکر که بگوییم همه مردم باید این بیماری را بگیرند، بدترین استراتژی است که قطعا در کشور ما چنین رویکردی وجود ندارد.

وی تاکید کرد: دانشگاه های علوم پزشکی و وزارت بهداشت، تولید کننده بیماری نیستند بلکه این امر در خارج از وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی رخ می دهد. کرونا یک موضوع اجتماعی است و فقط جنبه درمانی و البته درمان قطعی ندارد.

عامل و ریشه کووید19، رفتارهای اجتماعی است

معاون درمان وزارت بهداشت افزود: زمانی که فرد، مبتلا به سرطان می شود، تکلیف وی مشخص است که باید به بیمارستانها مراجعه کرده و جراحی، پرتو درمانی یا شیمی درمانی شود، اما برای بیماری کووید19 که درمان قطعی ندارد، درمان آن، حمایتی است و عامل و ریشه آن، مسائل و رفتارهای اجتماعی است.

دکتر جان بابایی خاطرنشان کرد: وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی کشور، هزینه عدم رعایت بعضی از هموطنان ما که رفتارهای اجتماعی آنها در جهت افزایش بار بیماری در جامعه است را پرداخت می کنند و نیروهای مراکز درمانی 8 ماه است که در لباس های خاص، سخت و گرم شبانه روزی در حال خدمت رسانی هستند و آنها هزینه افرادی را می دهند که نمی خواهند به شیوه نامه ها توجه کنند، به ماسک زدن اعتقادی ندارند، رفتارهای اجتماعی نامناسب دارند و یا از ماسک استفاده نمی کنند.

وی تاکید کرد: اطمینان داشته باشید زمانی یک بیماری در کشور مدیریت و کنترل می شود که همه جامعه مراعات کنند و اگر بخشی از مردم شیوه نامه ها را رعایت نکنند، اقدام به پخش ویروس در جامعه می کنند.

بعده ها هم می توان به مسافرت رفت

معاون درمان وزارت بهداشت اظهار داشت: کووید19 بیماری خطرناکی است. درست است که اکثر افراد بهبود پیدا می کنند اما مشخص نیست کسی که به این بیماری مبتلا شده همان فردی است که نجات پیدا می کند. مردم توجه کنند که بعدها هم می توان به مسافرت رفت اما جان خودشان و خانواده شان را به خطر نیندازند چون ظرفیت خدمات بیمارستان ها، محدود است.

تجربیات کشورهای موفق چه بوده است؟

بر اساس گزارش سایت وبدا، دکتر جان بابایی تصریح کرد: کووید19 همچنان جزو بیماری های مهلک است و ثابت شده که رفت و آمد و ترددهای بی مورد، یکی از مهمترین عوامل ابتلا به این بیماری است. اولین کاری که کشورهایی که در مدیریت کرونا، موفقیت داشته اند، انجام داده اند، ایجاد محدودیت در ترددها، اجرای فاصله گذاری، استفاده از ماسک و قرنطینه بوده است و هیچ کشوری غیر از این به نتیجه نرسیده است و نمی توانیم تجربه دیگری را در کشور شروع کنیم. تا الان جامعه پزشکی توانسته آبرومندانه مشکلات مردم را مدیریت کنند اما ادامه و آینده این بیماری وابسته به رفتار اجتماعی مردم در جامعه است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.