۲۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۴
کد خبر: 723969

همه ساله، بیشتر ایرانیان دوستدار اهل بیت، دو مراسم پیاده روی عظیم و معنوی را تجربه می کردند. یکی پیاده روی اربعین حسینی(ع) و دیگری پیاده روی شهادت امام رضا(ع).

اما سال ۱۴۴۲ قمری حال و هوای بسیار متفاوت با سالهای پیش دارد. کرونا با شیوع خبیثانه خود در جامعه، فرصت هرگونه سفر در ماه صفر را از محبین اهل بیت(ع) گرفته است. در اربعین حسینی(ع) ولایتمداران مجبور شدند به فرمان مولی خود که فرمود نظر ستاد ملی مبارزه با کرونا معیار است، از هرگونه سفر نه تنها به شهرهای مقدس عراق بلکه به سمت مرزهای خودمان هم خودداری کنند. کرونا بارها نشان داده است که مانند ضحاک برای زنده ماندن نیاز به کشتن انسان ها دارد. پس حضور در جمع های میلیونی خلاف عقل است.

اما باید گفت ولایتمداران ایرانی دانسته یا ندانسته در اربعین امسال، آزمون بسیار بزرگی را تجربه کردند. آزمونی به گستردگی آسمان نجف تا کربلا، جایی که دلهای سوخته و ناآرام عاشقان آل الله تنها در آنجا آرام می گرفت و سبک می شد اما امسال خبری از پرواز نبود.

آنهایی که تاکنون پیاده روی از نجف تا کربلا در اربعین حسینی(ع) را درک نکرده اند شاید برایشان تعطیلی مراسم چندان دشوار نباشد اما برای عاشقانی که حداقل یکبار حضوردر مراسم اربعین را درک کرده اند، ترک آن بسیار سخت و طاقت فرساست. حتما شما هم در مراسم مذهبی شنیده اید این بیت را که می گوید:

 "بیچاره اون که حرم رو ندیده     بیچاره تر اون که دید کربلاتو"

چه بخواهیم و چه نخواهیم، کرونا برای عاشقان سیدالشهدا(ع) محمل آزمون بزرگی را فراهم کرده است. امتیازی که از نبرد بین قلب و عقل حاصل می شود در کارنامه امتحانی داوطلبان درج خواهد شد. درواقع داوطلبان باید آنقدر بر دروس معرفتی و ولایتمداری تسلط داشته باشند تا بتواند خود را مجاب کنند که امسال نمی توانند از شیرینی و حلاوت عشق حسینی(ع) که در قدم به قدم مسیر نجف تا کربلا در قلبشان پمپاژ می شد، سهمی داشته باشند.  

البته پس از پایان جلسه آزمون اربعین، به گواه آمار اکثر قریب به اتفاق ایرانیان عاشق، عاقل نیز بودند و در این امتحان نمره قبولی گرفتند. اما هنوز مدتی نگذشته است که بساط امتحان دوم محیا می شود. آخر صفر نزدیک است و شهادت امام رضا(ع) در پیش. باور کنید امتحانی که عاشقان باید در شهادت امام رضا(ع) پس دهند بسیار سخت تر از امتحان اربعین است.

حضور در مراسم اربعین با عاملی به نام بسته بودن مرزها برای خروج از کشور، همراه بود. همین عامل شاید باعث می شد که بسیاری بتوانند خیلی راحت تر خود را مجاب کنند که امسال خبری از مسافرت به عراق نیست. اما سفر به مشهد مقدس که دیگر ویزا و گذرنامه لازم ندارد و پایتخت معنوی ایران مرزی با دیگر نقاط کشور ندارد که بخواهد بسته باشد.

اما وقتی نگاهی به جولان کرونای بی دین در کشور می اندازیم می بینیم که بسیاری از نقاط میهن عزیزمان بویژه شهر مشهد از این ویروس زخم خورده اند و اصلا شرایط مناسبی ندارند. بیمارستان ها مملو از بیماران کرونایی و فاقد اتاق خالی برای مراقبت های ویژه هستند و قبرها هنوز حفر نشده اند مجبورند پیکر بی جان یک بیمار که در نبرد با کرونا شکست خورده است را در آغوش بگیرند.

عقل فرمان می دهد که سفر به مشهد در روزهای پایانی ماه صفر به هیچ عنوان جایز نیست. اما قلب، دلش در گروی مسافرت است و نمی تواند آرام بنشیند. قدم زدن در جاده ها زیر آفتاب به نیت قرار گرفتن در سایه شمس الشموس و عرض ارادت و تسلیت در صحن های حرم باصفایش خیلی رویایی است. اینجاست که نبردی بزرگ بین قلب وعقل شکل می گیرد.

داستان قرآنی نبرد طالوت و جالوت را به یادآورید. در میانه مسیر برای رسیدن به میدان جنگ، سپاهیان طالوت پیامبر، خسته و تشنه به نهر آب گوارایی می رسند. خداوند به آنها فرمان می دهد که نوشیدن از این آب ممنوع است مگر به اندازه یک پیمانه با دست خود، بسیاری از یاران طالوت در این آزمون مردود شدند.

شاید تصور شود که نوشیدن آب از آن نهر گوارا در آن زمان و سفر به مشهد و حضور در حرم باصفای ثامن الحجج(ع) در این زمان چه ایرادی می تواند داشته باشد. پاسخ این است که اینکار حتی به فرض تاکید می کنم به فرض، اگر هیچ ضرر و زیانی برای خود و دیگران به همراه نداشته باشد، بازهم بنا به دستور ولی زمانه نباید انجام شود. اینجاست که باورمان می شود امتحان های الهی سخت است و قبولی در آن سخترتر.

به یقین آزمون امروز بسیار سخت تر از امتحانی است که از یاران طالوت پیامبر گرفته شد. چه اینکه ولی خدا در بین آنها بود، اما امروز ولی خدا غایب است و نماینده اش به یاران راهکار می دهد. پس منع شدن عاشقان از سفر به مشهد عرصه آزمون ولایت مداری دیگر است. آزمونی بسیار سخت که فقط داوطلبان خودساخته از پس آن برخواهند آمد. آزمونی از جنس آزمون های آخرالزمانی. کسی چه می داند شاید خداوند فرشتگانش را مامورکرده تا تعداد ولایت مداران را برآورد کنند و اسامی آنها را به آسمان ها ببرند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.