یک پژوهشگر و مدرس آیین های مذهبی گفت: وجود حضرت رضا(ع) در ایران سبب شد یک فرهنگ جدید به نام فرهنگ رضوی شکل بگیرد.

وجود حضرت رضا(ع) فرهنگ رضوی را شکل داد/ شعر فارسی شعر مسلمان است



به گزارش قدس آنلاین، هوشنگ جاوید شب گذشته در برنامه چهارمین چراغ چهارسو با عنوان شب های آیین های رضوی که به مناسبت دهه آخر صفر در آستانه شهادت امام رضا(ع) در سالن فردوسی جهاد دانشگاهی مشهد برگزار شد، با بیان اینکه حدود ۴۰ سال است که به دنبال آیین ها و نغمه های مختلف کشور هستم، اظهار کرد: متاسفانه در حوزه شناخت موسیقی مذهبی ضعف های بسیاری وجود دارد، زیرا بعد از ۴۰ سال هنوز تعریف مشخصی از موسیقی مذهبی نداریم.
پژوهشگر و مدرس موسیقی آیینی با بیان اینکه کشورهای اروپایی نیز موسیقی آیینی مخصوص خود را دارند، ادامه داد: در لالایی هایی که مادران برای فرزندان خود می گفتند آنقدر دارای معنویت بسیار بوده، اما متاسفانه هیچ نگاه درست و منطقی نداشتیم.
وی با بیان اینکه می توان در موسیقی مذهبی طبقه بندی انجام داد، تصریح کرد: متاسفانه جوانان از معنویت های لالایی های مادران هیچ اطلاعاتی ندارند.
جاوید با اشاره به اینکه فرهنگ رضوی بسیار عظیم است، خاطرنشان کرد: وجود حضرت رضا در ایران سبب شد یک فرهنگ جدید به نام فرهنگ رضوی شکل بگیرد.
این پژوهشگر و مدرس آیین های مذهبی خاطرنشان کرد: ۷۰ شاعر آیینی از نقاط مختلف کشور که از شاعران رسمی ایران  هستند در کتابی اشعار و موسیقی مذهبی را چاپ کرده اند، اما هنوز مشخص نیست چه تعداد شاعر غیررسمی که در حوزه موسیقی و آیین های مذهبی در حال فعالیت در کشور هستند و این یکی دیگر از ضعف هایی است که در این بخش وجود دارد.
وی بیان کرد: شاخه موسیقی رضوی مهم شاخه در این هنر است.
شعر فارسی مسلمان است
در ادامه این مراسم، شاعر آیینی مشهدی نیز ضمن عرض تسلیت به مناسبت فرا رسیدن شهادت امام رضا(ع)، با بیان اینکه شعر فارسی مسلمان است، زیرا تحت دوره های مختلف اسلامی کامل شده است، اظهار کرد: شعر فارسی به این شکلی که در حال حاضر با آن روبه رو هستیم، مانند شعر فارسی قبل از اسلام نیست.
مصطفی محدثی خراسانی با بیان اینکه شعر فارسی یکی از مضامین جدی و مد نظر شاعران از گذشته تاکنون بوده است، ادامه داد: وقوع انقلاب اسلامی و تجدید دوباره اسلام و جنگ تحمیلی موجب شد شعر آیینی ما تحول مبارکی داشته باشد و یک بار دیگر فضیلت های این دوران، جلوه هایی را در شعر آیینی ایجاد شود.
وی با اشاره به اینکه این تحول بیشتر در شعر عاشورایی صورت گرفته، اضافه کرد: بیش از این حوزه شعر رضوی لازم داره که بیشتر مورد توجه قرار بگیرد، با وجود اینکه انقلاب و دفاع مقدس تاثیرات بسیاری در ارتقای شعر رضوی داشته است.
محدثی خراسانی با بیان اینکه امام رضا(ع) در دسترس شاعران بوده، زیارت، شفا و صحن و سقا و مواردی از این دست بیشتر در اشعار شاعران دیده می شود، تصریح کرد: ظرفیت شعر رضوی بسیار بالا است.


انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.