مدل سازی و تحقیقات به وسیله ابررایانه ژاپنی نشان داد که رطوبت می‌تواند تاثیر زیادی در کاهش پراکندگی ذرات ویروس داشته باشد و نتایج این تحقیق به افزایش خطر سرایت ویروس کرونا در شرایط خشک و در فضای داخلی در ماه‌های زمستان اشاره دارد.

کاهش سرایت ویروس کرونا با کمک دستگاه‌های بخار ساز

قدس آنلاین: به گزارش ترکیش نیوز، بر اساس نتایج تحقیقات موسسه تحقیقاتی Riken و دانشگاه کوبه ژاپن این یافته نشان می‌دهد که استفاده از دستگاه‌های رطوبت ساز ممکن است در محدود کردن عفونت در مکان‌هایی که امکان تهویه از طریق پنجره وجود ندارد، کمک‌کننده باشد.

محققان از ابررایانه Fugaku (سریع‌ترین ابر رایانه جهان) برای مدل‌سازی انتشار و جریان ذرات ویروسی افراد آلوده در محیط‌های مختلف داخلی استفاده کردند.

بر اساس شبیه‌سازی، رطوبت هوا کمتر از ۳۰ درصد منجر به افزایش بیش از دو برابر میزان ذرات آئروسل در مقایسه با سطح رطوبت ۶۰ درصد یا بالاتر می‌شود.

این مطالعه همچنین نشان داد که محافظ‌های شفاف صورت به‌اندازه ماسک‌ها در جلوگیری از انتشار آئروسل موثر نیستند. از دیگر نتایج این تحقیق افزایش خطر انتقال کرونا در افرادی است که در کنار یکدیگر غذا میل می‌کنند.  

در این تحقیق تاکید شد: تعداد خوانندگان در گروه‌های کر نیز برای کاهش انتقال ویروس کرونا باید محدود و با فاصله باشد.

در مورد افزایش میزان ویروس کووید-۱۹ از طریق هوا توافق زیادی بین متخصصان بهداشت وجود دارد؛ مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات‌متحده (CDC) در ماه جاری دستورالعمل خود را اصلاح کرد و گفت این عامل بیماری‌زا می‌تواند ساعت‌ها در هوا باقی بماند.

گروه تحقیقاتی Riken به سرپرستی ماکوتو تسوبوکورا پیش‌ازاین نیز  از ابررایانه Fugaku برای مدل‌سازی شرایط انتقال ویروس در قطارها، فضاهای کاری و کلاس‌های درس استفاده کرده است.

قابل‌توجه است، این شبیه‌سازی‌ها نشان می‌دهد که باز شدن پنجره‌ها در قطارهای مسافرتی می‌تواند تهویه را دو تا سه برابر افزایش دهد و غلظت میکروب‌های محیط را کاهش دهد.

تسوبوکورا گفت: " اعتمادبه‌نفس بی‌اساس افراد در برابر مقابله با عفونت کووید-۱۹ صرفا به دلیل نامرئی بودن آن است. "

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.