رئیس دانشگاه علوم پزشکی سبزوار عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی از طرف مردم و بیماریابی خوب دانشگاه علوم پزشکی سبزوار را علت قرار گرفتن شهرستان سبزوار در لیست شهرهایی با بیشترین آمار بروز بیماری در خراسان رضوی عنوان کرد.

چرا میزان بروز بیماری کرونا در سبزوار بالاست؟

به گزارش قدس آنلاین، با اعلام شهرستان‌هایی که در وضعیت حاد کرونا در کشور قرار دارند، از سوی سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت، سبزوار از استان خراسان رضوی جزء شهرستان‌هایی با بیشترین بروز بیماری در کشور قرار گرفته است.

گسترش بیماری کرونا در جامعه که ناشی از رعایت نکردن دستورات بهداشتی توسط مردم و از طرف دیگر بازگشایی مدارس و برگزاری برخی مراسم است، در سطح کشور دوباره شاهد سیر صعودی تعداد کشته‌ها و مبتلایان هستیم؛ در این میان برخی شهرها نیز از لحاظ بیشترین بروز بیماری در وضعیت حاد قرار گرفتند که شهرستان سبزوار در استان خراسان رضوی یکی از آن‌هاست.

در ادامه از سوی رئیس دانشگاه علوم پزشکی سبزوار به این پرسش پاسخ داده شده که چرا میزان بروز بیماری کرونا در سبزوار بالاست؟

علیرضا مسلم مطرح کرد: منطقه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی سبزوار ۶ شهرستان با جمعیت کلی ۵۰۰ هزار نفر است که در حال حاضر به لحاظ میزان بروز بیماری کرونا، آمار بالایی را به خود اختصاص داده‌ است.

وی ادامه داد: یکی از دلایل تعداد بالای میزان بروز بیماری، عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی توسط مردم است و بدون شک بی‌توجهی به هشدارهای بهداشتی و شرکت در تجمعات، تاثیر زیادی در روند افزایشی شیوع بیماری دارد.

در حال حاضر تعداد نمونه‌گیری‌های PCR به ۱۲۰ عدد در روز رسیده‌ است

مسلم، بیماریابی خوب دانشگاه علوم پزشکی سبزوار را یکی دیگر از دلایل افزایش تعداد بروز بیماری در شهرستان سبزوار دانست و افزود: در پیک قبلی کرونا حدود ۴۰ تا ۴۵ نمونه‌گیری در روز داشتیم ولی در حال حاضر تعداد نمونه‌گیری‌های PCR به ۱۲۰ عدد در روز رسیده‌ است و در حداقل زمان ممکن نیز جواب نمونه‌گیری‌ها اعلام می‌شود که همین امر نقش چشمگیری در افزایش آمار مربوط به میزان بروز بیماری در روزهای اخیر داشته‌ است.

وی تصریح کرد: با در نظر گرفتن تعداد بستری‌ها و تعداد ترخیصی‌ها، در حال حاضر تراز بیماری در شهرستان مثبت ۱۲ است یعنی روزانه ۱۲ نفر به بیماران بستری اضافه می‌شوند و اگر روند افزایش بیماران به همین شکل ادامه داشته‌ باشد در چند روز آینده ظرفیت بیمارستان که ۲۰۰ تخت است، تکمیل خواهد شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی سبزوار افزود: در شهرستان سبزوار ۴ متخصص بیماری‌های عفونی داریم که یک نفر از آن‌ها در حال حاضر درگیر بیماری است و لازم است که مردم  با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و جلوگیری از شیوع بیماری قدردان زحمت‌های کادر درمان باشند و با بی‌توجهی و جدی نگرفتن بیماری، عرصه را بر کادر درمان تنگ نکنند.

مسلم خاطرنشان کرد: سبزوار تنها شهرستانی است که با وجود میزان بالای بروز بیماری، در خدمات‌دهی به بیماران کرونایی مشکلی ندارد، اما وضعیت شهرستان به لحاظ شیوع بیماری از وضعیت قرمز عبور کرده و رو به هشدار است و مردم بیش از پیش باید این هشدار را جدی بگیرند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به اینکه امکانات پزشکی کشور محدود است،   تاکید کرد: درمان بیماران کرونایی در بیمارستان نیست بلکه درمان در جامعه است و تا مردم به خود نیایند و موضوع را جدی نگیرند، وضع همین خواهد بود.

کرونا به یک بیماری خانوادگی تبدیل شده‌ است

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار نیز گفت: بر اساس آخرین آماری که در ۲۳ مهرماه اعلام شده است مجموع مبتلایان در این منطقه ۲۶۹۱ نفر و قربانیان کرونا نیز ۱۸۲ نفر گزارش شده‌ است؛ همچنین تعداد کل بیماران بستری در بیمارستان واسعی سبزوار به ۱۷۷ نفر افزایش یافته‌ است.

محمد باقرزاده با اشاره به اینکه در روزهای اخیر میزان مبتلایان به کرونا در شهرستان افزایش داشته‌ است، بیان کرد: متاسفانه به دلیل عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی، کرونا به یک بیماری خانوادگی تبدیل شده‌ است.

وی عنوان کرد: در روزهای اخیر افزایش مبتلایان در شهرهای تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی سبزوار را شاهد بودیم به طوری که بنا بر آمار ۲۳ مهرماه، مجموع مبتلایان در شهرهای سبزوار ۲۱۲۲ نفر، خوشاب ۱۵۹ نفر، جوین ۱۷۷ نفر، جغتای ۱۲۸ نفر، ششتمد ۴۰ نفر، روداب ۳۲ نفر و داورزن ۳۳ نفر گزارش شده‌ است.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.