مینا افرازه: چند وقتی است جریان اصلی حامی دولت بار دیگر در مقام منتقد از رئیس‌جمهور برآمده و پیشنهاد استعفای وی را مطرح کردند، آن هم تنها در عمر هشت ماه مانده تا پایان کار دولت روحانی.

اصول‌گرایان در تقابل با دولت بازیچه دست اصلاح‌طلبان نشوند


این پیشنهاد که به تازگی توسط برخی نیروهای اصلاح‌طلب مطرح همچون عباس عبدی یا مصطفی تاج‌زاده مطرح شد، موضوعی است که در گذشته هم سابقه داشته و سال ۹۸ نیز در پی اجرای طرح مدیریت سوخت توسط دولت که موجب برخی نارضایتی‌ها عمومی گردید، از سوی آنان مطرح شد.
البته طرح چنین مسائلی با واکنش منفی خود اصلاح‌طلبان روبه‌رو شده است. به‌طور نمونه مصطفی هاشمی طبا از نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و فعال سیاسی اصلاح‌طلب در یادداشتی گفته است: افرادی با تلاش‌های پیدا و پنهان که به دنبال متلاشی ‌سازی نظام سیاسی و مدیریتی کشور هستند، زمین‌بازی‌ای را تعریف می‌کنند که نباید به آن ورود کرد. دولت روحانی منتخب ملت ایران است، شکست او شکست ملت ایران در انظار بین‌المللی است. کسانی که مدعی وطن‌پرستی و داشتن دغدغه نظام هستند و چنین مواردی را طرح و بر آن اصرار می‌کنند، در حال پیروی از سناریوهایی مثل تفرقه بینداز و حکومت کردن هستند. خروج روحانی از ساختار سیاسی کشور هیچ باری از مشکلات کشور را سبک نمی‌کند. تردید نکنید صبح روز بعد از استعفای وی، مشکلات کشور بیشتر نباشد، کمتر نخواهد بود.

هزینه‌سازی از دولت برای کسب اعتبار
جریان فکری بی‌دولت سازی کشور و تنش‌آفرینی در این روزها تنها به مذاق جریاناتی خوش خواهد بود که به نظر می‌رسد برای انتخابات بعدی ریاست جمهوری و پیروزی در آن دستاورد چندانی ندارند و با طرح استعفای دولت درصددند خودشان را در تقابل با دولت و همراه با مردم نشان بدهند تا از این طریق مسئولیت سال‌ها سکوت را از گردن خود ساقط کنند. گرچه از سوی دیگر برخی اصول‌گرایان نیز طرح چنین موضوعی از سوی اصلاح‌طلبان را ترفندی برای مظلوم‌نمایی و فرار دولت از پاسخگویی می‌دانند.

اصول‌گرایان در تقابل با دولت بازیچه دست اصلاح‌طلبان نشوند
در همین رابطه، یک تحلیلگر سیاسی اصول‌گرا بر این باور است که اصلاح‌طلبان در تلاش‌اند تا روحانی را در موضع لجاج بندازند، البته آن‌هم از طریق تحریک نیروهای اصول‌گرا. بدین‌صورت که وقتی این بحث را مطرح کردند نیروهای اصول‌گرا هم در این وادی گام بردارند و بعدازآن رئیس‌جمهور هم در موضع لجاج بیفتد.
عباس سلیمی نمین در گفت‌وگو با قدس اظهار کرد: در شرایط کنونی، رئیس‌جمهور بحق عمده مسائل را ناشی از فشارهای بیرونی اعلام می‌کند نه اینکه نسبت به ضعف‌های داخلی خودش واقف نیست، بلکه به این مسئله اذعان دارد عمده سختی شرایط کشور ناشی از فشارهای ظالمانه و غیرانسانی آمریکاست؛ اما برخی افراد در حال تحریک نیروهای اصول‌گرا هستند تا آنان میزان تندی و حملات خودشان به آقای روحانی را در قالب کنار گذاشتن، استیضاح یا طرح سؤال دنبال کنند تا ایشان به‌جای اینکه حقیقت را در ارتباط با آمریکایی‌ها بگوید، نوک حمله خودش را متوجه جریانات داخلی کند.
این تحلیلگر سیاسی افزود: برخی می‌خواهند رئیس‌جمهور را عمداً در این وادی قرار بدهند که ایشان بیاید و به منتقدان خودش حمله کند و مشکلات کشور را ناشی از رفتارهای آنان معرفی کند. مردم وقتی می‌بینند که آمریکایی‌ها خصومت دارند شرایط ناشی از خصومت را طبیعتاً تحمل می‌کنند، اما اختلافات داخلی را نمی‌پذیرند. درواقع آنان درصددند در کشور خصومت‌های کاذب به وجود بیاورند تا این خصومت‌های کاذب موجب شود بر صورت همدیگر پنجه بیندازیم و درواقع در صفوف داخلی جدایی صورت بگیرد. البته به نظرم این موضوع به‌شدت توسط برخی از نیروهایی که با نظام اسلامی مشکل جدی دارند و می‌خواهند نظام اسلامی را از درون دچار مشکل کنند در حال پیگیری است.
وی همچنین ادامه داد: متأسفانه در این زمینه، برخی نیروهای اصول‌گرا که توسط نیروهای پیچیده اصلاح‌طلب تحریک برای طرح سؤال از رئیس‌جمهور یا استیضاح وی تحریک می‌شدند، اکنون می‌فهمند بازیچه دست چه کسانی شده‌اند و این هدف را چه افرادی طراحی کرده بودند. گرچه دیرهنگام، اما به نظرم همین یک عقلانیت و رشدی را به نیروهای کمتر سیاسی اصول‌گرا می‌دهد. کسانی که در عرصه سیاست چندان دارای عمق نیستند و پیش خودشان تصور کردند حالا که اصلاح‌طلبان پشت به روحانی کرده‌اند بهترین فرصت است که آن‌ها هم در مقام استیضاح رئیس‌جمهور بربیایند، درحالی‌که این نشان از سادگی و ناپختگی آن‌ها در عرصه سیاست داشت و تازه متوجه می‌شوند که در این وادی بازی‌خورده‌اند و خود همین هم دستاورد خوبی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.