فرشید عبدی: وقتی به زیبایی‌های دنیا می‌نگریم زندگی کردن برایمان راحت و لذت‌بخش می‌شود، چراکه نگاهی مثبت و خوشبینانه زیبایی‌ها را دو چندان می‌کند.

گام‌های روشن در دنیای تاریک خانواده‌ای ‌با سه فرزند نابینا

زیبایی‌های زندگی خیلی پیچیده و دور از دسترس نیست. به جرئت می‌توان گفت برای همه انسان‌ها ممکن و در دسترس است، اما بعضی چشم دل می‌گشایند و کام خود را با درک این موهبت‌ها شیرین می‌کنند.

در پیچ و خم‌های خیابان‌های مشهد در منطقه محروم و حاشیه شهر، سر از توس ۹۱ درمی‌آورم. به سراغ خانه‌ای می‌روم که در کنار آن تابلویی قرار دارد و روی آن نوشته شده «خارج از محدوده شهر».

در این خانه، بزرگ مردی زندگی می‌کند که با همت بلند و غلبه بر مشکلات، مسیر زندگی‌اش را به خوبی پیدا کرده است.

ابراهیم، عضوی از یک خانواده هشت نفره و نابیناست و برادر و خواهر دو و چهار ساله او هم نابینا هستند.

هاشم برادر ۱۲ ساله ابراهیم هم از نارسایی قلبی رنج می‌برد.

   آموزش تایپ بریل به نابینایان محروم

ابراهیم یزدان‌پرست ۱۷ سال دارد و توانسته به بیش از ۵۰ نابینا تایپ بریل آموزش دهد.

او به شهرهای مختلف استان سفر می‌کند و تایپ خط بریل را به‌صورت رایگان به نابینایان محروم آموزش می‌دهد.

با اجازه پدر ابراهیم، آقای محمد یزدان‌پرست وارد منزلشان می‌شوم، خانه‌ای کوچک و محقر اما با انسان‌هایی بزرگ.

آقای یزدان‌پرست می‌گوید: ۱۵ سال پیش با همه سختی‌ها برای تحصیل ابراهیم و دیگر فرزندانم از روستای بیاس‌آباد جلگه زوزن شهرستان خواف به این مکان مهاجرت کردم، چراکه فقط یک مدرسه خوب ویژه نابینایان در شرق کشور وجود دارد.

پدرخانواده جزو قبول شده‌های کنکور سال ۷۲ با رتبه ۱۱ است، اما شرایط زندگی و مشکلات مالی او را از درس خواندن محروم کرد؛ او کارگر است و با توجه به شیوع کرونا چند ماهی است که بیکار شده و به گفته خودش اکنون همه دلخوشی‌اش خانواده و فرزندان معلولش هستند که با آن‌ها روز را به شب می‌رساند.

از او درباره مشکل ابراهیم و دیگر فرزندانش می‌پرسم که می‌گوید: نابینایی فرزندانم حاصل ازدواج فامیلی است و به علت هزینه بالای آزمایش ژنتیک در آن زمان نتوانستیم آزمایش‌ها را انجام دهیم.

با ابراهیم همصحبت می‌شوم؛ او به علت نابینایی نمی‌تواند در رشته‌های تجربی و فنی تحصیل کند، اگرچه معدل او در پایان یازدهمین سال تحصیلش ۱۹ و ۷۱ صدم شده است.

  امید به آینده روشن

ابراهیم از آینده روشن زندگی‌اش صحبت می‌کند و می‌گوید: می‌خواهم در رشته حقوق در دانشگاه دولتی تحصیل کنم و در آینده وکیلی زبردست شوم.

آهنگ زندگی هر روز ابراهیم، صدای عصای سفیدش است و به قول خودش هرروز با این عصا نغمه می‌خواند.

روند تحصیل ابراهیم این روزها با مشکلات فراوانی همچون سال‌های گذشته روبه‌رو است. با او به سمت محل تحصیلش می‌روم و از دور نظاره‌گر سختی‌هایش می‌شوم.

درفاصله مسیر خانه تا مدرسه ابراهیم اراضی کشاورزی است که اهالی منطقه آب‌های فاضلاب را روانه آنجا می‌کنند و او چند باری در آب و گل فرو رفته است.

ابراهیم مجبور است هرروز مسیر خانه تا مدرسه را به مسافت ۲ کیلومتر پیاده طی کند، چراکه هزینه سرویس مدرسه او بسیار بالاست و پدر از تأمین مخارجش برنمی‌آید.

فرزندان آقای یزدان‌پرست جزئی از ۱۷ هزار نابینای خراسان رضوی هستند.

 نیاز برخورداری معلولان از امکانات ویژه

دکتر فیروزی، جامعه‌شناس و کارشناس بهزیستی به بهانه ۲۴ مهرماه روزجهانی عصای سفید می‌گوید: عصای سفید امنیت نابینایان است آن‌ها بخشی از جامعه و اجتماعی که در آن زندگی می‌کنیم، هستند و اگر این قشر نادیده گرفته شوند دچار اختلال و مشکلات در توازن جامعه خواهیم شد.

وی ادامه می‌دهد: همه معلولان جامعه باید از امکانات ویژه‌ای برخوردار باشند و خانواده‌هایی که بیشتر از دو معلول دارند براساس قانون از امکانات بیشتری باید بهره ببرند.

مسکن و اشتغال مهم‌ترین مشکلات معلولان است که در تصمیم مشترک دولت، بهزیستی و نیکوکاران قرار شد مشکل مسکن خانواده‌های بیشتر از دو معلول رفع شود.

    آورده ۸۰ میلیون تومانی برای خانه‌دار شدن

از مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی درباره قانون اعطای مسکن به خانواده‌های بالای دو معلول می‌پرسم، جواب وی قابل تأمل است: تنها قانونی که وجود دارد این است که هر شخص معلول اگر زمینی برای ساخت دارد یک‌بار می‌تواند از پروانه ساخت و آب، برق و گاز رایگان استفاده کند و اگر بخواهد از کمک بهزیستی برای تحویل یک واحد مسکونی کوچک در منطقه کم برخوردار بهره‌مند شود باید ۸۰ میلیون تومان آورده داشته باشد، همچنین با کمک دولت و نیکوکاران ۱۴۰ میلیون تومان تسهیلات بلاعوض هم اعطا می‌شود.

با توضیحات حمیدرضا پوریوسف به یاد صحبت‌های آقای یزدان‌پرست می‌افتم که می‌گفت «اگر زمین و ۸۰ میلیون تومان پول نقد داشتم خودم سرپناهی برای فرزندانم مهیا می‌کردم تا خجالت‌زده آنان نباشم».

  حضور فرماندار مشهد در جمع خانواده ابراهیم

پس از دو هفته پیگیری برای رفع مشکلات خانواده آقای یزدان‌پرست، فرماندار مشهد، معاون مدیرکل بهزیستی و خیران نیک‌اندیش در منزل این خانواده حاضر شدند تا از نزدیک شاهد مشکلات زندگی خانواده ابراهیم باشند.

فرماندار مشهد در این دیدار با پرداخت تسهیلات با درصد پایین برای راه‌اندازی کسب و کار توسط پدر خانواده موافقت کرد و اداره کل بهزیستی خراسان رضوی نیز برای تحویل یک واحد مسکونی به این خانواده تا دو ماه آینده قول مساعد داد.

آقای کرباسی؛ خیر نیک‌اندیش هم علاوه بر اهدای یک دستگاه لپ‌تاپ به ابراهیم، هزینه یک سال تحصیل فرزندان آقای یزدان‌پرست را برعهده گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.