معاون قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: مرحوم استاد محمدرضا شجریان با بهره‌گیری از هنر تلاوت قرآنی خود توانست موسیقی سنتی اصیل ایرانی را احیا کند.

مرحوم شجریان با هنر قرآنی خود موسیقی سنتی را احیا کرد

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام محمدتقی کاظمی نسب افزود: هنر آواز یکی از موهبتهای الهی است که خداوند به انسان می‌دهد، برخی انسانها این موهبت را قدر می‌دانند و مانند استاد شجریان بر سر می‌نشانند و از آن به نحو احسن بهره می‌گیرند.

وی به صبغه قرآنی استاد شجریان اشاره و بیان کرد: پدر مرحوم شجریان، استاد تلاوت قرآن در مشهد بود و وی از ۹ سالگی در محضر پدر قرآن را آموخت، سپس مرحوم شجریان از قاریان برجسته مشهد شد و در مسابقات مختلف رتبه برتر به دست ‌آورد.

معاون قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: مرحوم استاد شجریان پس از پیروزی انقلاب اسلامی در برنامه‌های رادیو قرآن شرکت کرد و برای نخستین بار "ربنا" را برای ماه رمضان اجرا نمود که به کاری ماندگار از وی در بین ایرانیان تبدیل شد.

وی افزود: از دهه ۶۰ تاکنون "ربنا"ی مرحوم استاد شجریان با سفره‌های افطار مردم ایران گره خورده است و نشستن وی بر سر سفره قرآن، شجریان را به جایی ‌رساند که به خسرو آواز ایران ملقب شد.

کاظمی نسب ادامه داد: زمانی که ارزشها و مفاهیم دینی به هنر گره می‌خورد، تاثیرش دوچندان و ماندگار می‌شود، این که فردی مانند مرحوم شجریان با علم به ردیفهای موسیقی، قرآن را تلاوت کند، به آن جاذبه بیشتری می‌دهد و انتقال مفاهیم آن را به مردم آسانتر می‌کند.

وی گفت: هنر استاد شجریان بهتر می‌تواند مفاهیم دینی را به نسل جوان منتقل کند، آن مرحوم در آواز خود از اشعار مولانا، حافظ و سعدی بهره می‌گرفت که این اشعار در واقع همان ترجمه قرآن و مفاهیم آن است.

معاون اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی افزود: موسیقی که استاد شجریان اجرا می‌کرد، جدا از معارف و ادبیات دینی ما نبود و مردم را با ادبیات اسلامی و ادبیات قرآنی آشنا می‌ساخت و صدای وی با معارف دینی کشور پیوند خورده بود.

وی ادامه داد: مشهد قطب تلاوت و هنرهای قرآنی است و چهره‌های برجسته‌ای در این خصوص از جمله مرحوم استاد شجریان دارد، چهره‌هایی که برای همه کشور شناخته شده هستند.

حجت الاسلام کاظمی نسب گفت: مشهد به واسطه حضور مضجع شریف ثامن الحجج، حضرت علی بن موسی الرضا (ع) و حوزه و مدارس علمیه، خاستگاه قاریان مطرح کشور و جلوه‌ای از قرآن و عترت است.

محمدرضا شجریان برجسته‌ترین هنرمند عرصه آواز و موسیقی سنتی ایران که از وی به عنوان "خسرو آواز ایران" یاد می‌شود پس از تحمل دوره طولانی بیماری در سن ۸۰ سالگی در بیمارستان جم تهران درگذشت.

مرحوم شجریان سالها از بیماری ریه رنج می‌برد و طی روزهای اخیر به دلیل مشکلات ریوی و تنفس ناپایدار، افت فشار خون و افت سطح هوشیاری در بخش مراقبتهای ویژه بستری شده بود.

استاد شجریان زادهٔ اول مهر ۱۳۱۹ در مشهد، موسیقی‌دان، آهنگ‌ساز، خواننده و خوشنویس ایران زمین و نامزد ۲ جایزه گِرمی (Grammy Awards) بود و سایت انجمن آسیا وی را به‌ عنوان پرآوازه‌ترین هنرمند موسیقی اصیل ایرانی معرفی کرد. همچنین روزنامه ونکوورسان او را یکی از مهم‌ترین هنرمندان موسیقی در سال ۲۰۱۰ و یکی از ۵۰ صدای برتر جهان معرفی کرده‌ بود.

مرحوم شجریان در طول فعالیت هنری خود موفق به تولید ۶۰ آلبوم موسیقی، خوانندگی در تیتراژ فیلمهایی همچون دلشدگان، ابجد و زمستان و اجرای دهها کنسرت داخلی و بین‌المللی شد.  

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.