مدیرکل امور عشایر خراسان رضوی گفت: تنوع تولیدات و نقش عشایر استان در اقتصاد نسبت به شمار و جمعیت آنان بسیار بیشتر است.

نقش عشایر خراسان رضوی در اقتصاد پررنگ‌تر از شمار آنان است

به گزارش قدس آنلاین، محمد نبوی‌ فرد افزود: جمعیت عشایر خراسان رضوی ۲ درصد جمعیت روستایی این استان است و هم اکنون این استان هفت هزار خانواده عشایری با جمعیت ۳۵ هزار نفر دارد که ۶ دهم درصد از کل جمعیت ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار نفری استان را تشکیل می‌دهند.

وی با اشاره به تولید سالانه ۱۲ هزار تن گوشت قرمز توسط عشایر خراسان رضوی ادامه داد: تعداد دام عشایر این استان از ۹۹۵ هزار راس در سال گذشته به یک میلیون و ۲۰۰ هزار راس در حال حاضر افزایش یافته که علت آن اجرای طرح پرواربندی دام سبک، اصلاح و مدیریت تغذیه و سایر حمایت‌ها از جمعیت عشایری استان بوده است.

مدیرکل امور عشایر خراسان رضوی گفت: طرح اصلاح و مدیریت تغذیه دام سبک در راستای افزایش تولید گوشت قرمز و سودآوری و اثربخشی سرمایه‌گذاری در این زمینه اجرا می‌شود.

نبوی فرد در زمینه سایر تولیدات عشایری خراسان رضوی افزود: تولید ۱۱ هزار و ۸۴۷ تن شیر، هزار و هفت تن کره، ۵۹۲ تن روغن زرد، ۸۹ هزار و ۶۸۷ تن کود گوسفندی، هزار و ۳۰۰ تن پشم و ۳۹ تن کُرک و مو از دیگر تولیدات عشایر در سال است.

وی ادامه داد: عشایر این استان سالانه ۴۱ هزار و ۷۰۰ متر مربع صنایع دستی داری و غیرداری می‌بافند.

مدیرکل امور عشایر خراسان رضوی با بیان این که بخشی از عشایر استان نیز بر روی زمینهای کشاورزی و باغی فعالیت و تولید دارند گفت: ۱۱ هزار هکتار از اراضی زراعی و باغی استان از آن عشایر است که سالانه سه هزار و ۳۰۳ تن محصولات باغی و ۱۹ هزار و ۸۹ تن محصولات زراعی از این اراضی برداشت می‌شود.

هم اکنون ۱.۵ درصد از کل جمعیت ایران را عشایر تشکیل می‌دهند اما آنان تولید ۲۵ درصد مواد پروتئینی به ویژه گوشت قرمز و محصولات لبنی، حدود ۴۰ درصد صنایع دستی و ۲۸ درصد دام سبک کشور را در اختیار دارند.
ساختار جامعه عشایری مبتنی بر ایل و عشیره است و بر خلاف پیدایش تمام پدیده‌های نوظهور در دنیای مدرن، همچنان این ساختار بکر در جامعه آنان پا برجا مانده و مهمتر از آن فرهنگ اصیل کار و کوشش در این ساختار پایدار است.
در این میان عشایر خراسان رضوی به عنوان یکی از استان‌های دارای مرز مشترک با ۲ کشور، از اهمیت و نقش فراوانی برخوردارند.
عشایر این استان در قالب ۳۵ طایفه با دارا بودن ۹۹۰ هزار راس دام و تولید سالانه ۱۷ هزار تن فراورده‌های دامی شامل شیر، روغن، پشم، کرک و کود حیوانی و ۴۱ هزار و ۸۰۰ مترمربع صنایع دستی شامل گلیم، قالیچه، فرش و تابلو فرش نقش بسزایی در اقتصاد خراسان رضوی دارند.

شمار دانش‌آموزان عشایر خراسان رضوی نیز پنج هزار و ۹۶۸ نفر است که در ۱۹۴ مدرسه ویژه عشایری تحصیل می‌کنند.

۲۳ شهرستان و منطقه خراسان رضوی دارای مدارس عشایری هستند و ۲ مدرسه شبانه روزی عشایری نیز در این استان فعالیت دارد.

منبع: ایرنا
انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.