مسئول امور مخازن نسخ خطی و چاپ‌سنگی سازمان کتابخانه‌ های آستان قدس رضوی گفت: بیش از ۷۰ نسخه خطی و بالغ بر ۸۰ کتاب چاپ‌ سنگی حول شخصیت امام حسن مجتبی(ع) در این مرکز وجود دارد.

نگه‌داری از ۱۵۰ اثر نفیس خطی با موضوع امام حسن مجتبی(ع) در گنجینه رضوی

به گزارش قدس آنلاین، سید محمدرضا فاضل هاشمی مصحف شریف منسوب به دستخط کریم اهل بیت(ع) را برجسته ‌ترین اثر این مجموعه خواند و تصریح کرد: این نسخه، وقفی شاه ‌عباس صفوی در سال ۱۰۰۸ هجری قمری است که در صفحه اول آن، وقف ‌نامه شاه عباس اول صفوی به خط و امضای شیخ بهایی کتابت شده و در صفحه آخر، ‌ ترقیمه «کتبه حسن بن علی ابن ابیطالب فی سنه احدی اربعین» قابل مشاهده است. ‌
 وی افزود: این نسخه شامل جزوات ۵ و ۶ قرآن است و اِعراب و نشانه‌ های تجویدی آن به صورت نقطه‌ های مدور شکل است و در زمان ناصرالدین ‌شاه به دست ملاحسین صحاف‌ باشی جلدسازی و مرمت شده است که هم‌ اکنون در موزه قرآن و نفایس واقع در صحن کوثر حرم مطهر در معرض نمایش قرار دارد.
فاضل هاشمی همچنین «کشفُ الغُمّه فی معرفه الأئمه علیهم‌السلام» نوشته بهاء الدین علی بن عیسی اربلی (درگذشته ۶۹۲ قمری) از عالمان دینی شیعه را یکی از قدیمی ترین نسخ خطی با محوریت امام حسن مجتبی(ع) عنوان کرد و گفت:  این اثر در سال ۷۰۹ قمری کتابت و به دست شیخ صنعان در ۱۰۶۳ قمری، وقف روضه رضویه شده است.
وی افزود: از این اثر نسخ دیگری به تاریخ کتابت ۷۸۴ قمری وقفی میرزا رضاخان نائینی و کتابت ۸۴۸ قمری وقفی خواجه شیراحمد تونی در قرن دهم نیز وجود دارد.
فاضل هاشمی همچنین از «مطالِبُ السَؤول فی مناقب آل الرسول صلی‌الله علیه و آله» یاد کرد و گفت: این اثر به زبان عربی توسط محمدبن طلحه نصیبی شافعی‌(متوفی ۶۵۲ قمری) تألیف شده که نسخه حاضر، در سال ۷۲۵ قمری به دست محمد بن نصرالله کتابت شده است.
«تنزیه الأنبیاء و الأئمه» از دیگر نسخ نفیس این مجموعه بود که وی بدان اشاره داشت و گفت: این اثر کتابی کلامی در اثبات عصمت پیامبران و امامان به قلم سید مرتضی علم ‌الهدی بوده و نسخه بسیار نفیسی از آن در مجموعه موجود است که در سال ۷۸۷ قمری به خط نسخ ۳۷ سطری بر کاغذ حنایی کتابت شده و توسط میرزا رضاخان نائینی در تیر ماه ۱۳۱۱ وقف شده است.
وی از «الطرائف فی معرفة مذاهب الطوائف» اثری کلامی حدیثی از سید علی بن طاووس حسینی حلی به کتابت سال ۹۸۷ قمری، «احتجاج طبرسی»، «جلاء العیون» از علامه محمدباقر مجلسی، «روضه الواعظین و بصیره المتعظین» نوشته فتال نیشابوری، «الخرایج و الجرایح» اثر قطب ‌الدین سعید بن هبه الله راوندی (متوفی ۵۷۳ قمری) به کتابت سال ۹۸۵ قمری در قندهار، «مُحرِقُ القلوب» از ملا مهدی نراقی (متوفی ۱۲۰۹ قمری) به زبان فارسی و کتابت ذی القعده سال ۱۲۲۳ قمری به عنوان دیگر نفایس این مرکز نام برد.

منبع: آستان نیوز

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.