هر ساله در ایام دهه آخر صفر مشهد مقدس و بارگاه علی بن موسی الرضا(ع) مملو از هیئات مذهبی از شهرهای مختلف کشور بود. عزادارانی که از شهرها و روستاهای مختلف بعضا با پای پیاده طی طریق می کردند تا خود را برای عرض تسلیت به حرم امام مهربانی ها برسانند اما امسال شیوع ویروس کرونا تقدیری دیگر رقم زد و مانع حضور این هیئات در مشهد شد.

ایران می‌گوید رضا(ع)

به گزارش قدس آنلاین، این تقدیر، برنامه هرساله آستان قدس رضوی را نیز تغییر داد. آستان قدس که هر سال برنامه ویژه‌ای برای میزبانی شایسته از خیل کثیر زائران آماده می‌کرد امسال برای ناکام نماندن دل های آرزومند، طرح‌های دیگری اجرا کرد.

یکی از برنامه های حرم مطهر رضوی در ایام دهه آخر صفر امسال، اجرای طرح «ایران می گوید رضا(ع)» است. در این طرح که به همت معاونت تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی از شب اربعین تا شام غریبان امام رضا(ع) در حرم مطهر رضوی برگزار می شود، هیئات مذهبی شهرها و قومیت های مختلف به نیابت از همشهریان خود به عزاداری می پردازند.

این هیئات از ۱۴ استان کشور از جمله تهران، اهواز، مازندران، ایلام، همدان، کهگیلویه و بویر احمد، زنجان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، ارومیه، اردبیل، لرستان، خراسان شمالی و خراسان جنوبی با حضور در رواق امام خمینی(ره) حرم مطهر رضوی به عزاداری و سوگواری به مناسبت رحلت رسول اکرم(ص)، شهادت امام حسن مجتبی(ع) و شهادت امام رضا(ع) می پردازند. اجرای برنامه مداحی، نوحه خوانی، مرثیه سرایی، سخنرانی به زبان محلی از جمله ویژگی های طرح «ایران می گوید رضا(ع)» است.

برگزاری مراسم عزاداری توسط هیئات مذهبی مشهد

در طرح «ایران می گوید رضا(ع)» ۱۰ هیئت مشهدی نیز که توسط شورای هیئات مذهبی شهر مقدس مشهد به آستان قدس رضوی معرفی شده اند نیز از شب اربعین حسینی تا شام غریبان امام رضا(ع) هر شب با حضور در صحن غدیر حرم مطهر رضوی به اجرای برنامه عزاداری می پردازند که هیئت ابوالفضلی ها، زوار الحسین(ع) و گلستان حسینی از جمله این هیئت هاست.

عزاداری هیئت مازندرانی ها در حرم مطهر رضوی

اجرای برنامه عزاداری هیئت مازندرانی ها که متشکل از ۴۰۰ نفر از عزاداران مازندرانی و معطر به نام و یاد شهدای مدافع حرم خانطومان استان مازندران بود؛ شب گذشته ساعت ۲۱:۱۵ در رواق امام خمینی(ره) برگزار شد. در این مراسم که به صورت زنده و مستقیم از شبکه استانی مازندران «طبرستان» پخش شد، عزاداران به نیابت هم استانی های خود به سوگواری در غم رحلت نبی مکرم اسلام(ص) شهادت امام حسن مجتبی(ع) و شهادت امام رضا(ع) پرداختند.

حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان در این مراسم طی سخنانی با اشاره به نقش هیئت های مذهبی در تربیت اسلامی نسل جوان گفت: مجالس عزاداری اهل بیت(ع) مکانی برای معرفت افزایی و فراگرفتن مسائل دینی است. در این مجالس شناخت جوانان نسبت به اهل بیت(ع) بیشتر می شود.

پناهیان افزود: اتفاقی که در هیئت های مذهبی می افتد این است که محبت و عاطفه جوانان نسبت به خاندان رسول خدا(ص) بیشتر می شود. این مجالس همچنین باعث می شود حکمت که یکی از با ارزش ترین ثمرات عقل است در قلب انسان جاری شود.

وی ادامه داد: پیامبر اکرم(ص) همواره پیروان خود را به تعقل و معرفت افزایی دعوت می کردند که این امر در مجالس عزاداری و هیئت های مذهبی تحقق پیدا می کند. چرا که در این مراسم مخاطب پای منبر می نشیند و با معارف دینی آشنایی پیدا می کند.

پناهیان با بیان اینکه برپایی مجالس عزاداری اهل بیت(ع) یک موهبت الهی است، اظهار کرد: این مجالس زمینه ای را فراهم می کند که یک رابطه عاطفی و عقلانی بین عزاداران و اهل بیت(ع) ایجاد شود و این رابطه عاطفی قطعا منجر به تبعیت از آنها خواهد شد.

ذکر مصیبت اهل بیت(ع) و نوحه خوانی توسط محمدرضا بذری از ذاکران و مرثیه سرایان اهل بیت(ع) پایان بخش این مراسم بود.

عزاداری هیئت اردبیلی ها در حرم مطهر رضوی

ساعت ۲۳ همان شب رواق بزرگ امام خمینی(ره) میزبان هیئت عزاداران اردبیلی ها متشکل از ۳۰۰ نفر از ارادتمندان و دلسوختگان مکتب اهل بیت(ع) از استان اردبیل، بود که با در دست داشتن پرچم‌های مزین به نام اهل بی(ع) در این مراسم حضور یافتند. این مراسم با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین قاسم جعفرزاده مدیر کل سازمان تبلیغات اسلامی استان اردبیل با زبان ترکی آغاز شد.

جعفرزاده در این مراسم با اشاره به شخصیت والای حضرت محمد(ص) اظهار کرد: بهترین منبعی که می تواند شخصیت پیامبر اکرم(ص) را به ما معرفی کند، قرآن کریم است.

وی ابراز کرد: اعطای کوثر یکی از بارزترین ویژگی های آن حضرت است. خداوند با تولد حضرت فاطمه زهرا(س) کوثر یعنی خیر کثیر را به نبی مکرم اسلام(ص) عطا کرد.

جعفرزاده افزود: ویژگی دیگر رسول اکرم(ص) این است که او مقرب ترین فرد به خداوند است. آن حضرت در شب معراج به عرش الهی رفتند و در مقام «قابَ قوسَینِ اَو اَدنی» قرار گرفتند. یعنی در نزدیک ترین فاصله مکانی ممکن به پروردگار عالم.

وی ابراز کرد: مقام آن حضرت آنقدر بالا است که خداوند در قرآن کریم به مومنین دستور داده است به آن حضرت سلام و درود بفرستند و خود خدا به همراه ملائک آسمان نیز بر پیامبر(ص) سلام و درود می فرستند.

اجرای برنامه عزاداری و نوحه خوانی به زبان ترکی توسط نادر جوادی، علیرضا اسفندیاری و سید محمد عاملی از ذاکران و مرثیه سرایان اهل بیت(ع) از دیگر برنامه های این مراسم بود.

دلدادگان خاندان عصمت و طهارت(ع) از استان اردبیل با پخش این برنامه به صورت زنده و مستقیم از شبکه استانی «سبلان» از قاب تصویر زائر بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) شدند.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.