قدس آنلاین/هدی احمدی: امام هشتم شیعیان، حضرت علی بن موسی الرضا(ع) در بین ائمه معصومین(ع) ملقب به عالم آل محمد بوده و ظهور این حقیقت در این امام همام بیشتر متجلی است. در گفت‌وگو با حجت‌الاسلام علی‌اکبر مهدی‌پور از فضلای حوزه علمیه قم این صفت متعالی را بیشتر مورد واکاوی قرار دادیم.

برکات زیارت امام رضا(ع) از راه دور هم شامل همه می‌شود


حجت‌الاسلام مهدی پور در گفتگو با قدس آنلاین با بیان اینکه تمام امامان دارای علم لدنی هستند، می‌گوید: علم لدنی یعنی علم آن‌ها از طرف پروردگار است. همه امامان عالمند، همه باقرالعلوم هستند، همه صادق آل محمد و کاظم الغیظ هستند ولی هر یک از این صفات عالیه در یکی از امامان، تجلی خاصی دارد و به دلایل خاص هر صفتی در یک امام جلوه گر است.
او به عالم آل محمد(ص) بودن امام رضا(ع) اشاره کرده و توضیح می‌دهد: پس از اینکه مامون امام رضا(ع) را به اقامت اجباری در مرو وادار کرد، همه دانشمندان را از گوشه و اکناف جهان در آنجا گرد آورد و از آنها خواست تا با امام رضا(ع) مناظره کنند. مامون در این کار حُسن نیت نداشت و نمی‌خواست علم امام بر همگان روشن شود، بلکه می‌خواست برای یک بار هم شده، در مناظره‌ای امام(ع) شکست بخورد و کاری کند که نشان دهد بر امام(ع) چیره شده است. اما همین عمل مامون موجب شد که علم امام(ع) بر همگان روشن شود. مثلاً جاثلیق، راس الجالوت و دیگر شخصیت های آن روز از ادیان مختلف که خدمت امام می رسیدند. هر سؤالی می پرسیدند، امام(ع) به بهترین شکل جواب می‌داد تا اینکه همه او را عالم آل محمد(ص) دانستند.
 
سیره امام رضا(ع) را الگوی خود قرار دهیم
این استاد حوزه علمیه قم اظهار می‌کند: زیارت، مدرسه‌ای برای تعلیم و تربیت است که همه انسان‌ها با هر شرایطی می‌توانند از برکات بیکران آن تاثیر بگیرند. حضور در مشاهد مشرفه، یادآور مقام والای امام و دارای آثار فرهنگی و تربیتی است. این زیارت یادآور زندگی سراسر افتخار آن امام، موضع‌گیری‌های محکم و مقتدرانه، سخنان پربار و توصیه‌های حیات‌بخش و تعالیم والای ایشان است اما حالا که به دلیل شرایط بیماری کرونا زیارت حضوری دشوار شده است، می‌توان از برکات زیارت از راه دور بهره برد.
او تاکید می‌کند: زیارت نامه حضرت آکنده از حقایق تابناک و تعالیم حیات بخش و زیارت نامه جامعه کبیره دریایی از معارف عالیه است. یا زیارت امین الله، زیارت وارث، زیارت عاشورا و... هر کدام از آنها شناسنامه یک شیعه شیفته و عاشق است که از دریای علم و معرفت سرچشمه گرفته و حقایق والای اسلام را در قالب زیارت به عاشقان و زائران تلقین و تفهیم می‌کند.
او در پایان بیان می‌کند: برای بهره‌گیری بیشتر از انوار فضایل امام هشتم(ع) بهتر است در هر موقعیت جغرافیایی که قرار داریم، ادعیه و زیارت‌نامه‌های وارد شده را بخوانیم و بدانیم هر واژه‌ای الهام بخش فضایل بالا و معارف حقه است. افزون بر آن باید به سیره آن حضرت و الگو قرار دادن آن شیوه مرضی اهتمام ورزیم. امامی که با سلوک رفتاری خود حتی در میان دشمنان به رضا یعنی پسندیده ملقب گردید

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.