ستاد دانشگاه مینه سوتا ضمن تأیید موضوع احتمال بروز جنگ داخلی در آمریکا پس از مشخص شدن نتایج انتخابات ۲۰۲۰، از آماده شدن برنامه‌هایی برای جلوگیری از آنچه که وی آن را کودتا می‌خواند خبر داد.

ممکن است انتخابات آمریکا زمینه ساز وقوع کودتا در این کشور شود

قدس آنلاین:  موضوع احتمال بروز جنگ داخلی در آمریکا در صورت شکست ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری این کشور جدی تر از قبل شده است، این امر به ویژه با حادثه ای که هفته گذشته در ایالت میشیگان رخ داد و اف بی ای (پلیس فدرال آمریکا) از بازداشت بیش از ۱۰ نفر به اتهام تلاش برای ربودن فرماندار این ایالت و به راه انداختن جنگ داخلی خبر داد، پر رنگ تر شده است.

افراد بازداشت شده از سوی اف بی آی از اعضای گروه شبه نظامی افراطی «بوگالو بویز» که از حامیان «دونالد ترامپ» محسوب می شوند هستند.

بوگالو بویز در جریان مخالفت با تداوم قرنطینه سراسری برای کنترل کرونا، در مخالفت با این تدابیر حملاتی را علیه پلیس تدارک دید و شعارش عدم همراهی با فرمانداران دموکرات است.

در این میان پافشاری ترامپ بر موضوع احتمال بروز تقلب در انتخابات موجب شده تا فضای حاکم بر رقابت های انتخاباتی ۲۰۲۰ متشنج تر از هر زمان دیگری باشد اما نکته مهم در این رابطه آن است که این فقط جمهوریخواهان نیستند که سعی دارند با به نمایش درآوردن گروه های افراطی حامی خود وضعیت احتمالی آمریکا را در صورت شکست ترامپ به تصویر بکشند.

در سوی دیگر میدان یعنی اردوگاه دموکرات ها نیز وضعیت کماکان به همین ترتیب است؛ البته گروه های شبه نظامی در میان دموکرات ها چندان خود را نشان نمی دهند.

وجود این فضا موجب شده تا اغلب رسانه های خارجی درباره احتمال وقوع جنگ داخلی در آمریکا پس از مشخص شدن نتیجه انتخابات ۲۰۲۰ سخن بگویند، بر همین اساس برای تحلیل بهتر این شرایط، موضوع احتمال وقوع جنگ داخلی در ایالت متحده را با پروفسور «ویلیام بیمن» استاد دانشگاه مینه سوتا آمریکا، به بحث گذاشتیم.

پروفسور ویلیام اورمان بیمن (William O. Beeman) استاد و رئیس گروه مردم شناسی دانشگاه مینه سوتا است. وی همچنین از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۸ ریاست بخش خاورمیانه انجمن مردم شناسی آمریکا را برعهده داشته است.

بیمن پیشتر مدیر گروه مطالعات خاورمیانه در دانشگاه براون (Brown) در ایالت رودآیلند و استاد مردم شناسی و مطالعات آسیای شرقی این دانشگاه نیز بود. وی دکترای مردم شناسی را از دانشگاه شیکاگو در سال ۱۹۷۶ دریافت کرد و به خاطر نوشتن چندین جلد کتاب و بیش از ۱۰۰ مقاله علمی در مورد پویش های ارتباطات در ایالات متحده، ایران و غیره بسیار مشهور است.

پروفسور بیمن در تحلیل شرایط موجود در آمریکا و امکان بروز جنگ داخلی در این کشور بعد از مشخص شدن نتایج انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر گفت: این حقیقت دارد که گروه هایی با تمام قوا از دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، حمایت می کنند. این گروه ها مسلح هستند و وجود سلاح گرم در دستان آنها بر اساس متمم دوم قانون اساسی آمریکا که به شهروندان اجازه مالکیت و استفاده از اسلحه را می دهد بدون اشکال است. ما نه می دانیم که چه تعداد از این گروه های مسلح در آمریکا وجود دارد و نه اینکه چه تعدادی عضو این گروه ها هستند. آنچه می دانیم این است که برخی از اعضای این گروه ها اعلام کرده اند اگر ترامپ مجدداً به عنوان رئیس جمهور انتخاب نشود اسلحه بدست گرفته و به میدان می آیند. در این میان این هراس نیز وجود دارد که اگر ترامپ در انتخابات ماه نوامبر شکست بخورد نتیجه را نپذیرفته و حاضر به ترک کاخ سفید نشود.

صحنه ای از قدرت نمایی شبه نظامیان حامی ترامپ در داخل آمریکا

این استاد دانشگاه مینه سوتا در ادامه افزود: دیدگاه شخصی من این است که بله برخی گروه های مسلح ممکن است سلاح به دست گرفته و و در واشنگتن قدرت نمایی کنند اما با این وجود معتقدم که تعداد افرادی که دست به این کار می زنند چندان قابل توجه نخواهد بود. این افراد (گروه های مسلح حامی ترامپ) می توانند فوق العاده ویرانگر باشند اما معتقدم که در پایان ماجرا نیروهای امنیتی محلی آنها را کنترل می کنند.

موضوع نیروهای مسلح در آمریکا که شامل ارتش، نیروی دریایی، تفنگداران، نیروی هوایی و گارد ساحلی می شوند پیچیده است. آنها اجازه دخالت در مسائل داخلی آمریکا را ندارند مگر اینکه ایالت ها از آنها درخواست چنین کاری را بکنند. هر ایالتی در آمریکا گارد ملی که نیروی نظامی محلی آن ایالت است را در اختیار دارد. این نیروها تحت کنترل برخی کلانترها و فرماندارها هستند و اگر این گروه ها قانون شکنی کنند آنگاه پلیس فدرال وارد عمل می شود.

بر همین اساس باید گفت اگر ترامپ در انتخابات بازنده شود و این گروه های شبه نظامی بخواهند به زور وی را در کاخ سفید نگه دارند، نیروی کافی برای برخورد با آنها وجود دارد. با این وجود باید فکر آینده را کرد، مردم از این خطر (احتمال وقوع جنگ داخلی در آمریکا) آگاه هستند و هم اکنون در حال آماده کردن برنامه هایی برای کنترل این گروه های شبه نظامی و اقدامات آنها که می تواند به طور موثری شکل کودتا به خود بگیرد، هستند.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.