تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه خداوند در قرآن می‌فرماید «اگر صبر کنید و تقوا پیشه کنید، مکر و حیله دشمنان هیچ زیانی به شما نمی‌رساند.» گفت: پیروزی و سرافرازی وعده قرآن برای ملت‌های صبور است.

پیروزی و سرافرازی وعده قرآن برای ملت‌های صبور است

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام والمسلمین احمد مروی  در مراسم خطبه‌خوانی شب شهادت امام علی بن موسی الرضا(ع) که به منظور اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی با حضور جمع محدودی از خدمه و خادمان در صحن انقلاب اسلامی حرم مطهر رضوی برگزار شد، ضمن تسلیت فرا رسیدن سالروز رحلت جانگداز پیامبر عظیم الشان اسلام(ص) و شهادت مظلومانه امام حسن مجتبی(ع) و امام رضا(ع)، به بیان روایتی از امام صادق(ع) به نقل از امام موسی کاظم(ع) پرداخت و اظهار کرد: امام صادق(ع) که خود در قله علم و دانش است بطوریکه حتی دشمنان در برابر عظمت و مقام علمی ایشان سر تعظیم فرود می‌آوردند، حتی «ابن‌ ابی‌العوجاء» که متکلمی جسور در تبلیغ ضد اسلام بود در مورد امام صادق می‌گوید «او خداوند عقل و دانش است»، حال این امام صادق(ع) به فرزندش امام موسی کاظم(ع) فرمود: «عالم آل محمد در صلب توست و ای کاش من او را درک می کردم» این حدیث که در رابطه با امام رضا(ع) بیان شده، جایگاه علمی رفیع امام رضا(ع) را نشان می‌دهد.
وی ضمن اشاره به روایت‌هایی‌ از ائمه اطهار(ع) در خصوص جایگاه رفیع حضرت رضا(ع)، تصریح کرد: در ثواب زیارت حضرت ثامن الحجج(ع) آمده است که «هرکس امام رضا(ع) را زیارت کند، ‌مانند آن است که خداوند را در عرش زیارت کرده باشد»؛ خداوند را باید شاکر باشیم که چنین امامان، رهبران و پیشوایانی داریم، و سخنان گوهربار و راهنمایی‌های این حجج الهی و این بزرگواران را باید سرلوحه خود در شئون مختلف زندگی‌ قرار دهیم.
تولیت آستان قدس رضوی با تأکید بر اینکه ائمه اطهار(ع) بهترین ملاک، الگو و اسوه برای بشریت هستند، عنوان کرد: این حضرات راهنمایی کننده به سوی خشنودی خداوند و استمرار یافتگان در امر الهی هستند.
وی در فراز دیگری از سخنان به تبیین جایگاه و اهمیت صبر در اسلام پرداخت و عنوان کرد: امام رضا(ع) در حدیثی درباره خصلت‌های مؤمن می‌فرماید «مؤمن، مؤمن نیست. تا آن زمان که در او سه خصلت باشد، خصلتی از پروردگار، خصلتی از پیامبر(ص) و خصلتی از اولیا الهی»؛ خصلت اولیا خداوند و ائمه اطهار(ع) صبر در سختی‌ها بوده است.
حجت الاسلام والمسلمین مروی با بیان اینکه اصل امامت حول محور صبر قرار گرفته است، ابراز کرد: خداوند متعال در آیه ۲۴ سوره سجدة می‌فرماید ائمه اطهار(ع) بواسطه صبر به مقام رفیع امامت رسیده‌اند، صبر رمز رساندن انسان به جایگاهی است که تمام عالم در قبضه قدرت او قرار گیرد.
وی با اشاره به مراتب صبر ابراز کرد: صبر بر همه نفسانیات، صبر بر همه زیبایی‎های دنیا، حتی صبر در عالم برزخ و حتی قیامت و بهشت که تنها خدا را می‎بیند، مراتبی از صبر است. بر اساس آیات قرآن انسان صابر کسی است که از تمام این مراحل عبور کرده بطوریکه دیگر بهشت نیز برای او جلوه‌ای ندارد، لذا امیرالمؤمنین(ع) می‌فرماید «خدایا گیرم که بر عذابت صبر کنم، اما دوری از تو را چگونه تحمل نمایم؟»
حجت الاسلام والمسلمین مروی افزود: علامه امینی می‌فرماید «اعجاز امیرالمؤمنین در شجاعت، قدرت و جنگ آوری او نیست، عظمت علی(ع) را نه در فتح خیبر و نه استقامت احد باید جستجو کرد، اعجاز علی را با این همه قدرت و شجاعت در سکوت ۲۵ ساله‌اش باید جستجو کرد.» حضرت علی(ع) از حقی که خداوند برای او قرار داده بود، برای حفظ اسلام می‌گذرد و صبر می‌کند، اما آنجا که حق الناس و حق الله مورد هجوم قرار بگیرد، حضرت علی(ع) به پا می ایستد و دفاع می‌کند.
وی با بیان اینکه حضرت علی(ع) صبر منفعلانه به معنای رها کردن حاکمان و مردم به حال خود نداشت، ابراز کرد: صبر برای خدا و حفظ اسلام حضرت علی(ع) را به مقامی رساند که جبرئیل و ملائکه الله در برابر او کوچک شدند.
تولیت آستان قدس رضوی عنوان کرد: تمام ائمه اطهار(ع) جلوه‌های باشکوه و با عظمتی از صبر قرآنی بودند، اباعبدالله(ع) در ظهر عاشورا و در آن شرایط سخت و دشوار، در برابر آن مصیبت‌ها می‌فرماید «صبرا علی قضائک لااله سواک یا غیاث المستغیثین»؛ حضرت رضا(ع) در خدعه مامونی که به مراتب خطرناک تر از خشونت یزیدی بود، با صبر این خدعه را از بین برد و نقشه شیطانی مأمون را نقش بر آب کرد.
وی با بیان اینکه مهمترین عنصر در زندگی ۲۵۰ ساله معصومین(ع)، عنصر صبر بود، ابراز کرد: ما اگر بخواهیم در مسیر امامت حرکت کنیم و به روح ایمان دسترسی پیدا کنیم، شرط اصلی آن توجه به صبر است. صبر یعنی در برابر نفسانیت ایستادن، در برابر تمایلات مقاومت کردن، صبر یعنی اگر تمام جامعه به دنبال فساد و زر اندوزی از هر راهی بود، انسان مؤمن و با ایمان صبر کند و به هر مالی دست اندازی نکند.
حجت الاسلام والمسلمین مروی افزود: صبر یعنی اگر تمام ملت‌ها و دولت‌ها در برابر فرعون‎های زمان سر تعظیم فرود آوردند و تسلیم شدند، ملت صبور و سرافراز حاضر به ذلت و خفت در برابر طاغوت نباشد. صبر به معنای بی‌تفاوتی، بی‌انگیزگی و خود را تنها گذاشتن و تو سری خوردن و هر ذلت و خفتی را پذیرفتن نیست.
تولیت آستان قدس رضوی ابراز کرد: صبر وعده قرآن برای پیروزی ملت‌های صبور است، خداوند در سوره آل عمران می‌فرماید «اگر صبر کنید و تقوا پیشه کنید، مکر و حیله دشمنان هیچ زیانی به شما نمی‌رساند.»

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.