این روزها که می‌رسید، خیلی‌ها کوله بار خود را می‌بستند و پای پیاده راهی مشهد می‌شدند. خیلی‌ها موکب می‌زدند تا غبار زائران را بزدایند. برخی هم بستر استراحت و پذیرایی و خدمات پزشکی و سلامت را فراهم می‌کردند. عده دیگر هم از دریچه دوربین رسانه‌ها شاهد آن همه رنج و مشقت در رسیدن به حرم معشوق خود بودند.

قاب تلویزیون، بستری برای زیارت بعید امام رئوف

به گزارش قدس آنلاین، اما امسال وضعیت قرمز است و منع عبور و مرور به مشهدالرضا(ع)، پایتخت معنوی شیعیان، در روزهای منتهی به آخر صفر حاکم شده است. برای مشهد و مشهدی‌ها دهه آخر صفر امسال بسیار غم‌انگیز و متفاوت است زیرا همواره غبار زائران را سرمه چشمان خود می‌کردند و توفیق خدمتگزاری به زائران را موهبتی الهی می‌دانستند.
اگرچه سخت است فراق، زیارت از راه دور نه اینکه مربوط به امروز و این مرحله گذرا باشد، همواره به آن تأکید شده است حتی به سلامی.
دوباره تصاویر زیبای گنبد و گلدسته بارگاه ملکوتی حضرت رضا(ع) در روزهای منتهی به شهادت زینت‌بخش قاب شبکه‌های مختلف داخلی و خارجی شده است تا بستری باشد برای پیوند هر زائر دلداده‌ای با ولی خدا.
زیارت از راه دور خیل شیفتگان رضوی در این روزها سبب شده است مؤسسه رسانه‌های صوتی و تصویری تعامل و برنامه‌ریزی گسترده‌ای را با شبکه‌های مختلف داشته باشد. از این رو، علاوه بر ارتباط شبکه‌های ملی، استانی و حتی بین‌المللی از بارگاه منور رضوی، این مؤسسه با پشتیبانی و ارائه تجهیزات، استودیوها و صحنه‌های مختلف، زمینه برقراری ارتباط گسترده از این مکان و ارسال آن به اقصی‌نقاط جهان را فراهم آورده است.
پرمخاطب‌ترین ویژه‌برنامه این ایام «تشرف» است که با اجرای سید محمدرضا حسینیان، هرشب حوالی ساعت ۶ بعدازظهر با میهمانان ویژه و خاص از شبکه یک سیما به گفت‌وگو می‌پردازد.
«کبوترانه» عنوان ویژه‌برنامه دیگری است که هرشب از ساعت ۲۰ تا ۲۱ از شبکه سه سیما به میزبانی رسالت بوذری، دل‌های عاشق را در حریم علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) به پرواز درمی‌آورد.
ویژه‌برنامه «رواق» که شبکه افق از صحن انقلاب حرم مطهر رضوی روی آنتن می‌برد، هرشب ساعت ۲۴ با اجرای پیمان طالبی، میزبان یکی از شاعران آیینی و مشهور کشورمان می‌شود.
«به تو از دور سلام»، ویژه‌برنامه شبکه دو سیما، از دیگر برنامه‌های دهه آخر صفر است که هرشب بعد از گفت‌وگوی ویژه خبری روی آنتن می‌رود.
شبکه قرآن سیما هم با تلاش شورای معارف سیما ویژه‌برنامه «آستان مهربانی» را هرروز طی چند نوبت روی آنتن می‌برد که قرائت زیارت بعید، زیارت امین‌ا...، مداحی و سخنرانی از برنامه‌های آن است.
«سلسلةالذهب» عنوان ویژه‌برنامه‌ای است که یکی از محوری‌ترین برنامه‌های آستان قدس رضوی را ساعت ۶:۳۰ از شبکه افق، ساعت ۲۰:۲۰ از شبکه‌های یک و خراسان، ساعت ۲۳ از رادیو زیارت و ساعت ۲۳:۳۰ و ۲۴ از شبکه‌های قرآن و شبکه یک سیما روی آنتن می‌برد.
سیمای خراسان رضوی، یار همیشه همراه مؤسسه رسانه‌های صوتی و تصویری آستان قدس رضوی، نیز در پوشش و ارتباط با استان‌ها از بارگاه منور رضوی در ایام پایانی ماه صفر، با «مرثیه آفتاب» میهمان مخاطبان سیمای خراسان رضوی و شبکه‌های استانی است. این برنامه در ایام دهه آخر صفر حوالی ساعت ۱۸ آماده فراهم آوردن بستر زیارت هم‌وطنان از راه دور می‌شود.
اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی از دیگر خادمان رسانه‌ای حضرت رضا(ع) به شمار می‌روند که در ایام پایانی ماه صفر بستر زیارت زائران خارجی را فراهم می‌آورند. از برنامه‌های شبکه‌های بین‌المللی در این ایام می‌توان به پخش ویژه‌برنامه «ثامن‌الحجج» از شبکه الکوثر، و ویژه‌برنامه دهه آخر صفر از شبکه ولایت به زبان‌های عربی و هوسایی اشاره کرد.
در این ایام پرکار و شیرین، خادمان رسانه دست در دست هم در تلاش‌اند بدون هیچ دغدغه و تهدیدی برای شیفتگان رضوی، بسترساز زیارت زائران علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) از طریق امواج تلویزیونی و ماهواره‌ای باشند.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.