آذربایجان شرقی- مناقشه میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر منطقه قره‌باغ که از ابتدای مهرماه با درگیری نظامی در مناطق مرزی کشور آغازشده در حال حاضر به دلیل اصابت گلوله‌های خمپاره و راکت‌های دو طرف درگیر به روستاهای ایران نه‌تنها دردسرساز شده بلکه موجی از نگرانی در بین مردم ایجاد کرده است.

دود آتش جنگ قره‌باغ  به چشم روستائیان ایران می رود

قدس آنلاین-گروه استان ها: درگیری منطقه قره‌باغ و گلوله‌هایی که وقت و بی‌وقت زمین را به لرزش درآورده همراه با غرش توپ‌ها خواب را مدتی است که از چشمان مردم شهرهای مرزی در شمال غربی ایران گرفته است.

در طی ماه گذشته تاکنون افزون بر ۴۰ فروند راکت خمپاره ناشی از جنگ قره‌باغ میان نظامیان جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان به روستاهای شهرستان مرزی خدا آفرین در ۲۱۰ کیلومتری شمال شرق تبریز در حاشیه رودخانه مرزی ارس برخورد کرده است.

درنتیجه اصابت راکت‌های خمپاره به روستاهای خدا آفرین تاکنون چندین واحد روستایی خسارت‌دیده است و ترکش‌های ناشی از آن نه‌تنها وسایط نقلیه را نیز هدف قرار داده بلکه بارها این حادثه منجر به قطع برق در این منطقه شده است.

اگرچه مقامات استانی تأکید می‌کنند که هیچ تهدیدی متوجه روستاهای مرزی نیست اما برخی مردم ساکن در مناطق نزدیک به مرز که جایی برای رفتن داشته‌اند اقدام به برداشتن وسایل ضروری و رفتن به مناطق دورتر از مرز کرده‌اند.
بسیاری از مردم از مسئولان می‌خواهند تا قبل از هرگونه حادثه محلی را برای مردم محلی به‌منظور دور شدن از این قائله در نظر بگیرند.

بسیاری از افراد محلی که توانی برای ترک روستاها داشتند کوله‌بار خود را بسته اما عده‌ای به دلیل شیوع بیماری کرونا و نداشتن امکانات در روستا شب را با ترس‌ولرز به صبح می‌رسانند.

آخرین خسارت‌ها

متأسفانه به دنبال ادامه درگیری‌ها بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان فقط از ساعت ۱۱ صبح تا چهار بعدازظهر پنجشنبه بیست و چهارم مهرماه تعداد ۱۰ فروند موشک به روستاهای شهرستان خدا فرین اصابت کرد.

فرماندار شهرستان خدا آفرین در همین رابطه با اعلام این خبر اظهار کرد: در طی پنج ساعت تعداد ۱۰ فروند موشک به روستاهای خداآفرین برخورد کرد که این انفجارها موجب تخریب یک واحد مسکونی و مجروحیت یک‌تن از هم‌وطنان شد.

علی امیری راد در تشریح جزئیات این حادثه اظهار کرد: این موشک‌ها به روستاهای کدخدالو و قلی‌بیگلو در شهرستان خداآفرین اصابت کرد و باعث ویران شدن یک‌منزل مسکونی در روستای قلی‌بیگلو و مصدوم شدن یک نفربر اثر خرابی به بار آمده، شد.

وی خاطرنشان کرد: برخلاف اخبار منتشرشده در فضای مجازی، فرد مصدوم شده در این حادثه به دلیل خرابی به بار آمده، آسیب‌دیده است، نه براثر اصابت موشک.

در همین حال فرماندار شهرستان خداآفرین یک‌بار دیگر به تماشاگران مناقشه ارمنستان و جمهوری آذربایجان از مرز این شهرستان هشدار داد.

علی امیری راد اظهار کرد: متأسفانه یکی از مشکلات ما تعدادی از افراد هستند که با ایستادن بر روی تپه‌ها هم در منطقه‌ی ما و هم در مرز اصلاندوز اقدام به تماشای جنگ می‌کنند.

وی با اشاره به مخاطرات این اقدام خطرناک برخی افراد، گفت: ممکن است در حین تماشا یکی از گلوله‌های خمپاره‌ها به جمعی که ایستاده‌اند اصابت کرده و تلفاتی را به بار آورد.

.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.