حرم منور رضوی امروز بار دیگر رسم میزبانی را به جا آورده است. این آستان مقدس در تمام ایام سال میزبان زائران و دلدادگان است اما امروز حال و هوای بارگاه رضوی با همه روزها متفاوت است زیرا امروز روز شهادت شمس‌الشموس است.

ما گداییم و دستمان خالی است/ حرم شمس‌الشموس یکدست سوگوار است

به گزارش قدس آنلاین، زائران و مجاوران و دلدادگان از روزها قبل برای چنین روزی خود را آماده کرده‌اند. هرچند شیوع این ویروس منحوس سبب شده اجتماعات در حرم رضوی همچون سال‌های گذشته نباشد، سوگ‌ امروز حرم رضوی هیچ تفاوتی با سال‌های قبل ندارد بلکه غم غربت تشدید نیز شده است.
همه پروتکل‌های بهداشتی رعایت شده است و زائران و مجاوران حاضر در حرم رضوی در صحن‌های مختلف حضور پیدا کرده‌اند و اذن عزای خود را از حضرت می‌گیرند.
اذن عزای امسال البته با همه سال‌ها متفاوت است. خدام بارگاه رضوی در ابتدای ورودی همه صحن‌ها به زائران خدمت می‌کنند. آن‌ها در راستای رعایت پروتکل‌های بهداشتی، تب‌سنجی یکایک زائران را صورت می‌دهند و مایع ضدعفونی در اختیار ایشان قرار می‌گیرد.
حرم رضوی سیاه‌پوش است. خیابان‌های منتهی به بارگاه منور رضوی یکدست سیاه‌پوش است. زائران یکدست رخت عزا بر تن کرده‌اند. مجاوران سوگ‌نشین هستند و همه و همه از حضرت اذن دخول می‌خواهند.
اماکن متبرکه بارگاه منور رضوی خود را از چند روز قبل آماده پذیرایی از زائران کرده‌اند امسال حرم رضوی شرایط خاصی را تجربه کرده است. زائران هم متناسب با این شرایط عزاداری می‌کنند.

عزاداری


بوی عود و اسپند در سراسر حرم رضوی برای ضدعفونی کردن بارگاه رضوی پیچیده است. از باب الجواد(ع) که وارد حرم رضوی می‌شویم خیل زائران است که آداب تشرف را به جا می‌آورند و یک‌به‌یک وارد حرم رضوی می‌شوند.
با یکی از زائران هم‌کلام می‌شوم می‌گوید: امسال همگی غریب هستیم و آقا آشنا. امسال تازه متوجه شدم که معنای غریب‌الغربا چیست.
وی ادامه می‌دهد: هرچه خواسته‌ام حضرت اجابت کرده. آقا رئوف و مهربان و مردمدار است. امروز نیز به حرم ایشان مشرف شده‌ایم تا سوگوار حضرت باشیم.

عزاداری


یکی از زائران مازندرانی امام رضا(ع) نیز با لهجه شیرین خود می‌گوید: ما گداییم و دستمان خالی است. در حریم حضرت رضا(ع) قدم زدن سعادت و توفیق می‌خواهد. حرم حضرت دارالشفاست و ایشان به یتیمان خود نظر می‌کند.
وی خاطرنشان می‌کند: ایران اسلامی هرچه دارد از حضرت رضا(ع) است. این شور و حالی که امروز در حرم رضوی در روز عزای حضرت رضا(ع) مشاهده می‌کنید ادای دین زائران و مجاوران به حضرت است.
در گوشه گوشه حرم رضوی امروز خادمان سلامت را می‌بینم که یکدست سبزپوش هستند و دائما در کنار زائران و مجاوران قرار می‌گیرند و مسائل بهداشتی را گوشزد و صحن‌ها را ضدعفونی می‌کنند.
در خیابان‌های اطراف حرم رضوی نیز اگر سری بزنید، شاهد هستید که آنان نیز پرچم و بیرق‌های سیاه را بر در و دیوار نصب کرده‌اند و همگی یکدست عزادارند.
عزاداری و سیاه‌پوشی در چنین روزی رسم این دیار است. آنان قدردان حضرت رضا(ع) هستند زیرا از این خوان پربرکت بارها و بارها نصیب برده‌اند و رأفت و کرامت حضرت بارها بر آنان ثابت شده است.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.