وزیر امور خارجه آلمان در گفتگویی با تاکید بر اینکه به بهبود اوضاع با روی کار آمدن "جو بایدن" به عنوان رئیس جمهور آمریکا اعتقاد ندارد، همچنین گفت نسبت به نتیجه این انتخابات نگرانی یا امیدواری خاصی ندارد.

وزیر امور خارجه آلمان: اعتقادی به بهبود اوضاع با روی کار آمدن بایدن در آمریکا ندارم

قدس آنلاین؛ "هایکو ماس"، وزیر امور خارجه آلمان در گفتگویی با شبکه "رداکسیون آلمان" با بیان این که در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده رقابت بسیار جدی است، تاکید کرد که نسبت به نتیجه این انتخابات نگرانی یا امیدواری خاصی ندارد.

وزیر خارجه آلمان می‌گوید انتظار ندارد با پیروزی احتمالی نامزد حزب دموکرات در انتخابات آمریکا همه چیز "دوباره خوب" شود.

وی همچنین تاکید کرد که مناسبات دو سوی آتلانتیک با روی کار آمدن دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا پیچیده تر شده است.

این سیاستمدار سوسیال دموکرات در پاسخ به این پرسش که برای آلمان چه تفاوتی دارد که ترامپ رئیس جمهوری آمریکا بماند یا رقیب او جو بایدن پیروز شود، گفت: "در دوره دونالد ترامپ بارها تصمیم‌های بدون رایزنی گرفته شد که برای برلین قابل درک نبود".

وزیر خارجه آلمان یکی از این تصمیم‌های غافلگیرکننده ترامپ را اعلام خروج آمریکا از توافق هسته‌ای عنوان کرد که سال ۲۰۱۵ بین جمهوری اسلامی و کشورهای موسوم به ۱+۵ (آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، بریتانیا و آلمان) امضاء شد.

هایکو ماس ابراز امیدواری کرد، نحوه تعامل بین آمریکا و کشورهای دیگر، بدون توجه به این که چه کسی پیروز انتخابات سوم نوامبر باشد تغییر کند.

وی همچنین گفت: "سیاست خارجی و امنیتی ایالات متحده از سال‌ها پیش در این مسیر پیش می‌رود که جایگاهی که این کشور در دوران جنگ سرد به عنوان ابرقدرت پیدا کرده بود به لحاظ استراتژیک دوباره تنظیم شود".

وزیر امور خارجه آلمان این احتمال را منتفی ندانست که با دولت دیگری در آمریکا بتوان بهتر تعامل کرد.

وزیر خارجه آلمان تاکید کرد این مسئله همچنان معتبر است که "ما به عنوان اروپایی" باید بیش از پیش به مسئولیت‌های خود توجه کنیم.

گابریل: ایده بهتر شدن اوضاع با روی کار آمدن بایدن در آمریکا توهم است

در همین حال زیگمار گابریل، دبیرکل سابق حزب سوسیال دموکرات و وزیر خارجه پیشین آلمان هم نسبت به ارزیابی اغراق آمیز درباره پیامد نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده هشدار داده است.

گابریل در یک گفت‌وگوی رادیویی تاکید کرد که وابسته کردن سرنوشت اروپا به نتیجه انتخابات آمریکا کاری نادرست و بی‌معنی است.

وی به شبکه رادیویی جنوب غرب آلمان گفت: «بسیاری از ضعف‌هایی که اروپا در حال حاضر از خود نشان می‌دهد، قدیمی‌تر از دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ هستند و وظیفه ما به عنوان اروپایی بر طرف کردن آنهاست.»

گابریل در سخنانی مشابه هایکو ماس تصریح کرد، به نظرش "بسیاری توهم دارند که در صورت رئیس جمهور شدن جو بایدن همه چیز دوباره خوب می‌شود و کشورهای اروپایی می‌توانند خود را کنار بکشند و به مسائل خود بپردازند".

دبیرکل پیشین حزب سوسیال دموکرات تصریح کرد که چنین چیزی رخ نخواهد داد و ایالات متحده در بلندمدت کمتر به سمت اروپا گرایش خواهد داشت.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.