رئیس اتحادیه نانوایان مشهد گفت: به‌دلیل افزایش نرح آرد در چند روز گذشته، حدود ۱۲ واحد نانوایی تعطیل شدند.

تعطیلی حدود ۱۲ نانوایی در مشهد به‌علت افزایش نرخ آرد

به گزارش قدس آنلاین، مصطفی کشتگر رئیس اتحادیه نانوایان مشهد گفت: قیمت آرد از ۱۰ روز پیش به دلیل اعلام خرید تضمینی گندم در بازار آزاد به یکباره افزایش یافت و به بازار شوک وارد شد
او افزود: نانوایان ما کسری آرد خود را از بازار آزاد تامین می‌کردند. این آرد در سامانه به قیمت هر کیسه ۵۰ هزار تومان خرید می‌شد که امروز در بازار آزاد هر کیسه به ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار تومان رسیده است.
رئیس اتحادیه نانوایان مشهد ادامه داد: این واحدها تا هر زمان که آرد سهمیه‌ای داشتند استفاده و پس از آن آرد را آزاد تهیه می‌کردند تا چراغ نانوایی روشن بماند؛ حال این سهمیه استفاده و پس از آن قیمت آرد آزاد در بازار گران شده است و این واحدها به مشکل برخورد کردند.

کشتگر بیان کرد: البته این ماه تدبیری شد و سامانه آرد نیمه یارانه‌ای که اول هر ماه باز می‌شد را این ماه پنج روز زودتر و ۲۵ مهر ماه باز کردند تا نانوایان آرد را تهیه کنند؛ اما بحث این است که واحدها مشکل دارند و سهمیه کفایت پخت را نمی‌کنند و چنانچه بخواهند آرد را بازار آزاد تهیه و به قیمت مصوب نان پخت کنند توجیه اقتصادی ندارد.
او در ادامه سخنان خود با اشاره به این مطلب که تمام مولفه‌های مربوط به قیمت نان افزایش یافته است، تصریح کرد: مایه خمیر ۱۰۰ درصد از آبان ماه سال ۹۸ تاکنون رشد قیمت داشته و بیمه تامین اجتماعی ابتدای فروردین ۳۰ درصد و حقوق کارگر هم به همین شکل افزایش یافته است؛ این در صورتی است که نانوا منبعی ندارد که بخواهد هزینه‌های خود را تامین کند جز افزایش نرخ که باتوجه به این که افزایش نرخ را نداشتیم، نانوایان به مشکل برخورد کردند.
رئیس اتحادیه نانوایان مشهد با بیان این موضوع که نانوایان دولتی هم تاحدودی با مشکل مواجه هستند؛ اما بیشترین مشکل در واحدهای نیمه یارانه‌ای است، تاکید کرد: کارگروهی تشکیل شده که هر روزه در دو نوبت بازرسی می‌کنند و قرار شده است واحدهایی که با تایید کارگروه کسر سهمیه دارند، طبق مصوبه به آنان سهمیه داده شود.
کشتگر با اعلام این خبر که البته ۲۵۰ تن آرد به سهمیه‌ها اضافه شده است، اظهار کرد: عمده این سهمیه به واحدهایی اختصاص می‌یابد که کمتر از ۲۰۰ کیسه سهمیه دارند.
او با یادآوری اینکه حدود هزار و ۲۵۰ واحد یارانه‌ای و هزار و ۱۶۰ واحد نیمه یارانه‌ای در سطح شهر مشهد فعال است، خاطرنشان کرد: حدود ۱۲ واحد در چند روز اخیر به دلیل اینکه پیش بینی افزایش قیمت آرد را نکرده بودند، تعطیل شدند که خوشبختانه با توریع آرد مشکل‌شان مرتفع می‌شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    0 1
    الان محله طبرسی 5تا نانوایی تعطیل شده. چطور کل مشهد12شده. الان تکلیف مردم چی میشه.