"سرمایه‌گذاری در بازار ارز خیلی پرریسک است؛ هر لحظه ممکن است هر اتفاقی در این بازار بیافتد". این گفته عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در سفر به عراق که تلاشی برای آزادسازی منابع ارزی ما در این کشور بود، است؛ گفته‌ای که از ابتدای سال بارها به عنوان توصیه همتی به مردم مطرح شد اما دلار به حدود ۳۲ هزار تومان رسید.

 توصیه‌ها و وعده‌های بی‌سرانجام دولت را به چوپان دروغگو تبدیل می‌کند

دکتر سیدمرتضی افقه کارشناس مسائل بانکی و عضو هیات علمی دانشگاه چمران اهواز  در گفت‌وگو با گروه اقتصادی قدس آنلاین و در پاسخ به این سؤال که آیا دولت دست از کنترل بازار ارز برداشته، گفت: خیر دولت بازار را رها نکرده بلکه کار دیگری از او بر نمی‌آید. وضعیت ذخیره ارزی اصلاً خوب نیست. اگر تا چند ماه پیش دولت می‌توانست در بازار ارز دخالت کرده و آن را کنترل کند به دلیل وجود ذخایر ارزی موجود بود.

وی افزود: هفته گذشته گزارشی از مرکز پژوهش‌های مجلس دیدم که نوشته بود در ۶ ماهه اول سال تنها ۷۰۰ میلیون دلار درآمد ارزی داشتیم. اگر مقداری هم ذخیره ارزی داشته باشیم دولت برای شرایط بحرانی‌تر نگه می‌دارد.

این کارشناس اقتصادی در پاسخ به اینکه دلاری که شرکتهای معدنی و صنایع معدنی وابسته به دولت وهمچنین پتروشیمی‌ها باید بازگردانند تغییری دراین شرایط نمی‌دهد، تصریح کرد: طبق برآوردها همین الان ۴۰ میلیارد دلار از کشورهای دیگر طلبکار هستیم که به دلیل بسته بودن مسیرهای بین‌المللی بانکی متاسفانه نتوانسته‌ایم فعلاً وارد کنیم. این در حالی است که ۴۰ میلیارد دلار نزدیک به درآمد ارزی یک سال کشور است و می‌توانست کمک زیادی به ما بکند. 

وی ادامه داد: در یکی دو روز گذشته نیز آقای همتی رئیس کل بانک مرکزی ایران به عراق رفت که ظاهراً این سفرشان هم موفقیت‌آمیز نبود در حالی که حداقل ۵ میلیارد دلار از این کشور که تا این حد به آن نزدیکیم طلبکاریم اما عراق از ترس امریکا و مجازات‌هایش این پول را نمی‌توانند به ایران انتقال بدهند. شبیه چنین مشکلی در کره جنوبی، چین و یکی دو کشور دیگر هم وجود دارد و فقط از چین ۲۰ میلیارد دلار طلبکاریم.

افقه در ادامه و با اشاره به سخنان اخیر رئیس جمهور در مورد پایان تحریم‌های تسلیحاتی گفت: از آنجا که امریکا باز هم بانکهای بیشتری را تحریم کرده، تقریباً حتی درصورت رفع تحریم تسلیحاتی این مصوبه آن را بی‌اثر می‌کند.

عضو هیات علمی دانشگاه چمران اهواز در ادامه اظهار کرد: ممکن است به خاطر تعهدات برجامی تحریم‌های تسلیحاتی را بردارند و ما بتوانیم سلاح بخریم اما پولی در دسترس نیست مگر اینکه مطالباتمان را از چین به صورت سلاح وارد کنیم اما خریدها را در شرایط فعلی می‌توان به صورت پایاپای انجام داد.

وی با اشاره به اینکه وعده‌های عملی نشده و خبرهای خوش تنها استفاده از سرمایه اجتماعی مردم است درباره آینده دلار تا پایان سال گفت: تا پایان سال که نمی‌توان نرخ دلار را پیش‌بینی کرد و بسیار به انتخابات ریاست جمهوری امریکا مربوط می‌شود و تنها می‌توان برای یکی دو هفته آینده که زمان باقی مانده تا انتخابات امریکا حرف زد که همان هم پیش‌بینی می‌شود دلار و طلا متأسفانه رو به افزایش باشد.
افقه ادامه داد: بعد از انتخابات امریکا نیز ۲ سناریو امکان وقوع خواهند داشت؛ در صورتی که ترامپ برنده شود شوک منفی دیگری به بازار ارز وارد خواهد شد؛ در حقیقت رشد فعلی قیمت دلار و طلا نیز به دلیل پیش‌بینی برخی مبنی بر برنده شدن ترامپ است. 

این کارشناس بانکی در ادامه تأکید کرد: اما اگر بایدن رای بیاورد حداقل اثر روانی مثبتی در کوتاه‌مدت بر بازار ارز و اقتصاد ما خواهد داشت ولی هر گونه تغییری عملاً به بعد از ژانویه(دیماه) که زمان به قدرت رسیدن بایدن است موکول خواهد شد. حتی اگر لغو تحریمها عملیاتی شود ۶ ماه زمان خواهد برد تا اثر عملیاتی آن را ببینیم ضمن اینکه با آمدن بایدن نیز گشایش چندانی در اقتصاد ما اتفاق نخواهد افتاد و به نظر می‌رسد اثر روانی انتخاب بایدن بر بازار ارز ایران بیشتر باشد.

توصیه‌های هراز گاه همتی رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر اینکه این بازار شکننده است و مردم دلار نخرند تا کی ادامه خواهد داشت؟

افقه در پاسخ به این سؤال گفت: با توجه به اینکه دولت ابزار کنترل دلار و ارز را ندارد در عمل سعی می‌کند اثرات روانی بر بازار ارز بگذارد. شاید دولت در مرحله اول افزایش قیمت ارز، اثر داشت وقتی مردم دیدند وعده‌های قبلی عملیاتی نشده این توصیه‌ها نیز عملاً بی‌اثر شد؛ دوست ندارم بگویم ولی با این توصیه‌ها و وعده‌ها دارد دولت به چوپان دروغگو بدل می‌شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.