شلوغی، ترافیک و ازدحام جمعیت را می‌شود هر روز در اینجا به وضوح لمس کرد. جایی که شاید روزانه چند صد نفر از مردم شهر، استان، استان‌های همجوار و حتی خارج از کشور جزو مراجعان این مکان، خیابان، محله یا هر چیز دیگری که بشود نامش را گذاشت به حساب می‌آیند.

درآمدش برای پزشکان، ترافیکش برای مردم!

هاشم رسائی‌فر/

شلوغی، ترافیک و ازدحام جمعیت را می‌شود هر روز در اینجا به وضوح لمس کرد. جایی که شاید روزانه چند صد نفر از مردم شهر، استان، استان‌های همجوار و حتی خارج از کشور جزو مراجعان این مکان، خیابان، محله یا هر چیز دیگری که بشود نامش را گذاشت به حساب می‌آیند. صحبت از ابتدای خیابان احمدآباد مشهد در همسایگی بیمارستان قائم(عج) و دور و اطراف آن است. محله‌ای که تقریباً ماهیت سکونتی بودنش را از دست داده و بیشتر ساختمان‌هایش به مطب پزشکان تبدیل شده است!

روزهای عادی به دلیل مراجعه بیماران و همراهان آن‌ها آن قدر کوچه‌های این محله شلوغ و پرازدحام می‌شود که اگر قصد عبور از این کوچه‌ها را داشته باشید حتماً دقایق زیادی در ترافیک و شلوغی آن گرفتار خواهید شد به خصوص بعد از ظهرها. نکته جالبی که شاید کمتر تاکنون به آن پرداخته شده باشد این است که با وجود تراکم بیش از حد مطب پزشکان و مراکز خدمات درمانی در این نقطه از شهر کمترین تسهیلات برای بیمارانی که قصد مراجعه به پزشک را دارند وجود دارد. چنانچه بیماری مشکلی داشته باشد که نتواند پیاده به آنجا مراجعه کند مشکلاتش برای رسیدن به مطب پزشک مورد نظرش دوچندان خواهد شد. بماند که امکانات رفاهی دیگری که معمولاً می‌بایست وجود داشته باشند در بزرگ‌ترین مجتمع یا محله پزشکی استان خراسان رضوی کمترین سهم را دارند! گرچه در مقطعی از زمان بحث انتقال مطب پزشکان شهر مشهد به شهرک سلامت مطرح شد اما هنوز که هنوز است از اجرا یا چگونگی اجرا شدن آن خبری نیست.

•       مشکلاتی برای رسیدن به مطب پزشکان

شهروندی با اشاره به مشکلات تجمیع مطب بسیاری از پزشکان در یک نقطه شهر مشهد می‌گوید: در گذشته که تعداد پزشکان به این اندازه نبود و البته شلوغی و ترافیکی که اکنون هست وجود نداشت مردم خیلی راحت می‌توانستند به مطب پزشکی که مورد نظرشان است دست پیدا کنند اما در حال حاضر همین شلوغی و ازدحامی که وجود دارد خودش موجب نارضایتی، استرس و مشکلات بعد آن می‌شود.

وی می‌افزاید: حدود ۷۰ سال سن دارم برای اینکه به مطب پزشکم برسم همه راهی که از خانه تا اینجا آمدم یک طرف، ترافیک و شلوغی خیابان احمدآباد و خیابان پرستار طرف دیگر. وقتی هم که به اینجا رسیدم تازه کلی دنبال پارکینگ گشتم و مجبور شدم ماشینم را چند کوچه بالاتر پارک کنم. پرسش من این است که چه ضرورتی دارد که حتماً این حجم از مطب پزشکان در یک نقطه جمع شود و برای بیماران و همراهیانشان این همه مشکلات درست شود.

•       انتقال مطب پزشکان به کجا رسید؟

فرد دیگری نیز با ابراز گلایه از شرایط موجود می‌گوید: اینکه گفته می‌شد قرار است شهرکی مجزا برای مطب پزشکان در نظر گرفته شود به کجا رسید؟ چرا مسئولانی که در این بحث دست‌اندرکار هستند برای این موضوع فکری برنمی‌دارند؟ باور کنید رنج و مشقت مشکلاتی که در اینجا برای مردم وجود دارد کمتر از رنجی که برای بیماریشان متحمل می‌شوند نیست. باید برای این موضوع فکری اساسی برداشت.

وی می‌افزاید: اگر موضوع انتقال مطب پزشکان به مکانی که امکانات بیشتری دارد و از مرکز شهر دور است جدی‌تر دنبال شود بدون تردید مشکلات مردم برای مراجعه به مطب پزشکان کمتر خواهد شد. مگر این محله چقدر گنجایش دارد که بخواهد پاسخگوی این همه مراجعه‌کننده در روز باشد؟

وی یادآور می‌شود: بیماران و مراجعه‌کنندگانی که خیلی از آن‌ها از شهرها و استان‌های دیگر می‌آیند بعضی مواقع سردرگم پیدا کردن جای پارک برای ماشین خود هستند! بماند که ما و بقیه مردم اطراف این خیابان و کوچه‌های دور و بر آن که خانه‌هایمان حتی چند کوچه بالاتر قرار دارد از مشکلات اینجا در امان نیستیم. از عبور و مرور گرفته تا مزاحمت‌هایی از جمله پارک ماشین مراجعه‌کنندگان جلو در پارکینگ و موارد دیگری که هست!

•       انتقال مطب پزشکان، راه حل  نیست

رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد در واکنش به موضوع مشکلات و معضلات موجود در تراکم مطب پزشکان در چند نقطه از شهر و ضرورت جایگزینی آن‌ها در منطقه‌ای خاص به قدس می‌گوید: اینکه تراکم مجموعه ارائه خدمات سلامت در مناطقی از شهر مشهد از جمله حوالی خیابان پاستور، پرستار، بیمارستان قائم(عج) و امام رضا(ع) زیاد هست کاملاً موافقیم و از لحاظ پدافند غیرعامل و مجموعه مشکلاتی که ایجاد می‌کند می‌تواند مشکل‌ساز باشد اما اینکه مشکل را صرفاً به مطب پزشکان مرتبط بدانیم و راه حل آن را فقط انتقال مطب پزشکان بدانیم به نظر می‌آید خیلی دقیق و واقع‌بینانه نیست و علت اصلی این موضوع را در نظر نگرفته‌ایم.

دکتر علی بیرجندی‌نژاد می‌افزاید: معمولاً جانمایی مطب پزشکان در اطراف بیمارستان‌های بزرگ است به دلیل اینکه کارهای پزشکی به یکدیگر وابستگی دارند. در حال حاضر دو بیمارستان بزرگ که هر کدام از آن‌ها نزدیک هزار تخت دارند در همان منطقه از شهر قرار دارند اگر ما تراکم خدمات سلامت را ایراد می‌گیریم منطقی است که هر دو تا موضوع را با هم در نظر بگیریم، اگر مجموعه مراجعه‌ها به این دو مرکز با مجموعه مطب‌ها را قیاس کنیم خواهیم دید بخش زیادی از تراکم خدمات سلامت وجود این بیمارستان‌هاست نکته بعدی اینکه وجود مطب پزشکان موضوع ثانوی است اینکه اگر بیمارستان‌های قائم(عج) و امام رضا(ع) روزی نباشند قاعدتاً مطب پزشکان هم به جای دیگری منتقل خواهد شد. باید برای شناخت علت این نکته را در نظر بگیریم و همچنین برای جانماهایی که قرار است انجام شود.

•       استقبال از طرح انتقال مطب‌ها

وی همچنین یادآور می‌شود: ما کاملاً استقبال می‌کنیم از همه اقدام‌هایی که از تمرکز از نواحی شلوغ شهر مشهد کم کند؛ پیشنهاد ما هم این است که با توجه به اینکه کار پزشکی چون خیلی مرتبط با هم است قاعدتاً نیاز به مراکزی هست که کلونی‌های پزشکی تشکیل شود و مجموعه‌هایی با تخصص‌های مختلف، امکانات کلینیکی و پاراکلینیکی وجود داشته باشد که بیمار با مراجعه به آنجا بتواند از امکانات متمرکز استفاده کند. حتماً ما از این موضوع استقبال می‌کنیم اما باید پیش‌زمینه‌های آن آماده شود اگر از هر مجموعه پیشنهاد مشخصی ارائه شود ما آمادگی داریم که همکاری‌های لازم را داشته باشیم که در حال حاضر پیشنهاد خیلی مشخصی نداریم.

•       پیشنهاد مشخصی برای طرح انتقال مطب‌ها وجود ندارد

 رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد اظهار می‌دارد: انتقال مطب پزشکان به شهرک سلامت یا هر جای دیگری بدون ایجاد زیرساخت‌های لازم امکان‌پذیر نیست؛ فرض بر این اگر پزشکی بخواهد در شهرک دانش و سلامت اقدام به ساخت مطب کند عملاً امکان‌پذیر نیست؛ چرا که آنجا هم یک زمین خالی است ضمن اینکه یک پزشک نیز به تنهایی نمی‌تواند این کار را انجام دهد چون باید مجموعه‌ای از امکانات وجود داشته باشد من خودم جایی را نمی‌شناسم که این ویژگی‌ها را داشته باشد یا حداقل شرایط برای این انتقال را داشته باشد، برای اینچنین انتقالی باید ببینیم متولیان امور تا چه زمانی می‌توانند این شرایط را فراهم کنند.

دکتر بیرجندی‌نژاد در خصوص همراهی و همکاری شهرداری مشهد و دانشگاه علوم پزشکی در مورد انتقال مطب پزشکان می‌گوید: هر دو این نهادها این معضل و مشکل را کاملاً درک کرده‌اند و تمایل دارند که چنین اقدامی صورت بگیرد اما اینکه پیشنهاد مشخص یا امکانات و تسهیلات خاصی را ارائه کنند که به استناد به آن طرح معلومی را داشته باشیم، در حال حاضر چنین چیزی وجود ندارد و فقط یکسری بحث‌های تئوری انجام شده است اما عملیاتی شدن آن زمان می‌برد و لازمه آن این است که تسهیلات و مشوق‌هایی فراهم شود سپس در مورد آن می‌توانیم صحبت کنیم.

وی تعداد مطب‌های موجود در خیابان پرستار را ۱۳۰، خیابان عارف ۳۵۰ و خیابان محتشمی را ۱۱۰ مطب اعلام و عنوان کرد: باید در نظر داشت که فقط بیمارستان قائم(عج) با یک هزار تخت، چند هزار پرسنل دارد و درمانگاه‌هایی که تعداد قابل توجهی مراجعه‌کننده دارند که این آمار در میزان حجم تردد سهم بسزایی دارد که می‌بایست در تصمیم‌گیری‌هایی که در این زمینه می‌شود مد نظر قرار بگیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.