قیمت اونس جهانی طلا این روزها در محدوده یک‌هزار و ۹۰۰ دلار حبس شده و قیمت‌ها در بازار داخلی نیز با کاهشی هر چند ناچیز همراه است، اما تحلیلگران بر این باورند که کاهش و برقراری ثبات نسبی در قیمت‌ها بیش از هر عاملی به آینده دلار بستگی دارد.

همه احتمالات طلایی

 قیمت اونس جهانی طلا این روزها در محدوده یک‌هزارو۹۰۰ دلار حبس شده و قیمت‌ها در بازار داخلی نیز با کاهشی هر چند ناچیز همراه است، اما تحلیلگران بر این باورند که کاهش و برقراری ثبات نسبی در قیمت‌ها بیش از هر عاملی به آینده دلار بستگی دارد.

اونس جهانی طلا پس از آنکه سه هفته را با رشد سپری کرده بود، هفته گذشته را با کاهشی یک‌درصدی(بیش از ۳۰ دلاری) به پایان برد و همچنان روی نرخ یک‌هزارو۹۰۰ دلار باقی مانده است.  

هفته گذشته در بازار داخلی، سکه باز هم گوی سبقت را از دلار ربود و ۱۱ درصد رشد به ثبت رساند و به نزدیک ۱۶میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسید. با شروع هفته اما قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار با کاهشی ۵/۱ درصدی به حدود یک‌میلیون و ۴۷۰ هزار تومان رسیده و قیمت هر قطعه سکه بهار آزادی نیز با حدوداً یک‌درصد افت  به ۱۶میلیون و ۲۵۰ هزار تومان کاهش یافت.

**** بازار ارز و طلا مستعد ریزش در کوتاه‌مدت است

کارشناسان حوزه طلا و بازارهای مالی معتقدند در روزهای آینده شاید بتوان سهمی را برای نتیجه انتخابات آمریکا در آرامش یا به هم‌ریختگی بازار طلا متصور شد، اما این سهم در برابر تأثیر اونس جهانی و سیاست ارزی بانک‌مرکزی برای مدیریت نرخ دلار، ناچیز و موقتی است.

میثم رادپور به خبرنگار ما می‌گوید: با وجود اندکی کاهش و رسیدن قیمت سکه به حدود ۱۶ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان، اما باز هم شاهد حباب قابل‌توجه در این بازار هستیم و ارزش ذاتی حدود ۱۴میلیون و ۳۰۰ هزار تومان تا ۱۴میلیون و ۵۰۰هزار تومان، باید برای سکه قائل بود و این در حالی است که طلای آب شده تقریباً حبابی ندارد.

به گفته وی، کاهش یک یا ۲درصدی قیمت اونس چندان قابل توجه نیست، اما قیمت طلا در داخل تابع نرخ جهانی است و باید دید در کنار آن، وضعیت دلار که فعلاً افزایشی است به کدام سو می‌رود؟ چراکه اصولاً قیمت طلا موجودیت مستقلی ندارد و با افزایش و کاهش نرخ دلار، افزایشی و کاهشی می‌شود.

این کارشناس طلا و ارز ادامه می‌دهد: با توجه به انحصار بانک‌مرکزی بر بازار، قدرت بالای نقدشوندگی سکه، تمایل زیاد مردم برای خرید سکه به منظور حفظ ارزش دارایی‌ها، شاهد افزایش حباب در بازار طلا و سکه هستیم. به باور من، دلار با توجه به احتمال پیروزی جوبایدن در انتخابات آمریکا و کاهش انتظارات تورمی، ظرفیت ریزش قیمت دارد؛ بنابراین حداقل در ماه‌های آینده می‌توان کاهش قیمت طلا را هم پیش‌بینی کرد.

**** مردم طلای آب شده نخرند

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران هم به رسانه‌ها می‌گوید: چنانچه بانک‌مرکزی بازار ارز را مدیریت کند، بازار طلا و سکه در کوتاه‌مدت به آرامش خواهد رسید. اگر پس از ماه صفر قیمت دلار کاهش یابد، قیمت سکه و طلا هم افت خواهد کرد.

ابراهیم محمدولی اضافه می‌کند: چهار مؤلفه بر روند افزایش یا کاهش قیمت طلا و سکه مؤثر است: قیمت دلار، اونس جهانی طلا، عرضه و تقاضای طلا.   در حال حاضر قیمت دلار و اونس جهانی بر قیمت سکه و طلا نقش پررنگی داشته است.

به گفته وی، قیمت طلا تا انتخابات آمریکا نوسان دارد و هر چند نمی‌توان روی نتیجه انتخابات آمریکا حساب باز کرد، اما ممکن است پس از انتخابات آمریکا، قیمت دلار و طلا در کوتاه‌مدت واکنش نشان دهد که این به معنای باثبات شدن قیمت طلا در درازمدت نیست.

محمدولی می‌گوید:تقاضا برای خرید مصنوعات طلا همچنان پایین و بازار مصنوعات طلا نیمه‌تعطیل است. یعنی فروشندگان طلا مشتری ندارند. وی همچنین به مصرف‌کنندگان توصیه می‌کند از خرید و فروش طلای آب شده خودداری کنند.

**** افت اونس جهانی در این فصل، مرسوم است

یک تحلیلگر دیگر بازار طلا هم به خبرنگار ما می‌گوید: کاهش ناچیز اونس جهانی در این فصل نمی‌تواند تأثیر زیادی بر بازار داخلی داشته باشد. همه‌ساله در ماه‌های ۸، ۹ و ۱۰میلادی، شاهد تسویه‌حساب بانک‌های جهانی از طریق بورس‌ها هستیم که این تسویه‌حساب، افتی را رقم می‌زند.

علی فخرموحدی ادامه می‌دهد: اقتصاد ایران با وجود شعارها و تکالیف بالادستی  همچنان دولتی و انحصاری است و مردم وقتی شاهد این حجم از بی‌ثباتی هستند به بازار طلا و ارز و هر بازاری یورش می‌آورند. مدیران زنده و یا فوت شده سابق و فعلی که مدافع افزایش نرخ ارز با هدف افزایش صادرات و بهبود معیشت مردم بودند، در ایجاد این بلبشوی اقتصادی سهیم هستند و آن‌ها که زنده هستند باید پاسخ مردم را بدهند.

به گفته وی، بخش عمده‌ای از تورم فعلی را بانک‌ها خلق کرده‌اند و با توجه به مویرگی بودن اقتصاد، هر نوسانی در بازارهای مختلف از قبیل ارز، طلا، بورس و... قطعاً به دلیل دستکاری بخش دیگری از اقتصاد است.

وی می‌گوید: آینده بازارهای کشور از جمله بازار طلا و ارز به طرز ساده‌لوحانه‌ای به انتخابات آمریکا گره زده‌ شده و این یعنی اقتصاد ما به شدت سیاسی است؛ اقتصاد ما شتر گاو پلنگ شده و مردم چون عملکرد مسئولان را می‌بینند به اوضاع بی‌اعتماد شده‌اند و به جای اینکه به فکر تولید و خلق ارزش‌افزوده باشند، به بازارهای سوداگری روی آورده‌اند.

**** هجوم به بازارهای غیرمولد، تورم‌زاست

خبرگزاری ایسنا نیز به نقل از یک کارشناس اقتصادی، در خصوص اقبال عمومی مردم به دو بازار طلا و ارز می‌نویسد: طلا و ارز در زمره اموال منقول محسوب می‌شوند، در شرایط بحرانی و جنگ به راحتی قابلیت خروج از کشور را دارند، در تمام کشورهای دنیا به رسمیت شناخته شده‌اند و قابل خرید و فروش هستند.

به گفته محمدابراهیم احمدی، از دیگر ویژگی‌های طلا و ارز در اقتصاد تورمی ایران، امکان سرمایه‌گذاری در این دو بازار با سرمایه‌های اندک بوده و این در حالی است که ورود به بازارهای مشابه مانند ملک یا خودرو نیازمند سرمایه‌های کلان خواهد بود. به طور مثال برای خرید یک متر آپارتمان نوساز در تهران به طور متوسط باید ۳۰ میلیون تومان هزینه کرد، اما با هزینه ۱۶میلیون تومانی می‌توان یک سکه تمام بهارآزادی خرید.

این کارشناس اقتصادی ادامه می‌دهد: مزیت دیگر این دو بازار این است که بازار طلا و ارز  نسبت به دیگر بازارهای سنتی  نقدشوندگی بالایی دارند و این  اطمینان‌خاطر را به مردم می‌دهند که هر زمان بخواهند این سرمایه‌ها را تبدیل به وجه رایج کشور یا  ارز دیگری کنند. کشور ما در اکثر اوقات شرایط تحریم یا تهدید را تجربه کرده است و  مردم اغلب در بازارهای طلا و دلار سرمایه‌گذاری می‌کنند، زیرا این دو بازار به واسطه تنش‌های ناشی از شرایط موجود نه‌تنها دچار افت نمی‌شوند بلکه ارزش مضاعف خواهند یافت.

به باور وی، سرمایه‌گذاری در بازار ارز در کنار سودآوری فردی منجر به ایجاد بحران‌های اقتصادی و اجتماعی در کشور می‌شود و تورم فزاینده را در پی خواهد داشت؛ بنابراین در مقایسه با طلا، سرمایه‌گذاری در این بازار توصیه نمی‌شود.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به تأثیرپذیری قیمت طلا در ایران از محرک‌های درونی و بیرونی، اضافه می‌کند: علاوه بر اونس جهانی و نرخ دلار، قیمت طلا در ایران در نتیجه افزایش تقاضا در مناسبت‌های خاص، افزایش می‌یابد. دلیل استقبال بالای مردم برای سرمایه‌گذاری در بازار طلا و ارز، نقدشوندگی بالا، ریسک پایین، اعتبار بین‌المللی طلا و ارز و منقول بودن آن‌ها در این دو بازار است.   امکان سودآوری بیشتر طلا نسبت به ارز، موجب برتری سرمایه‌گذاری در طلا نسبت به ارز می‌شود، در مجموع اما سرمایه‌گذاری در بازارهای غیرمولد، اثری جز افزایش تورم در جامعه نخواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.