۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۶
کد خبر: 724482

قدس آنلاین: روز چهارشنبه گذشته بود که اخباری از حملات سایبری به زیرساخت‌های الکترونیکی چند بندر مهم ایران منتشر شد. حدود ۴۸ ساعت پس از این اقدام سازمان بنادر و دریانوردی با صدور بیانیه‌ای ضمن بی‌تأثیر دانستن این اقدام مخرب بر فعالیت‌های کشورمان اعلام کرد مأموریت‌های سازمان بنادر بدون وقفه در جریان است. این رخداد در حالی صورت گرفت که در یک سال گذشته گزارش‌های متعددی از افزایش جنگ سایبری بین ایران و رژیم صهیونیستی منتشر شده بود. حملات سایبری در ماه‌های اخیر سبب شد مرداد امسال، ستاد کل نیروهای مسلح ایران، برای نخستین بار در بیانیه‌ای تفصیلی، بدون اشاره به نام کشوری هشدار بدهد که اگر اقدام‌های خصمانه سایبری «به زیرساخت‌های حیاتی کشور» به «آستانه حمله مسلحانه متعارف ارتقا یابد»، نیروهای مسلح ایران «حق دفاع مشروع» را برای خود محفوظ می‌دانند.

اما حملات اخیر به تأسیسات دریایی کشورمان در شرایط خاص منطقه‌ای و جهانی صورت می‌گیرد. فارغ از رویدادهای جهانی و به‌ویژه نزاع دو قطب قدرت در ایالات‌متحده بر سر کرسی ریاست جمهوری، خاورمیانه دریکی دو هفته اخیر شاهد رویدادی بود که می‌تواند ژئوپلتیک امنیتی منطقه را تغییر دهد. این تحول که می‌تواند امنیت کل منطقه و حتی سرزمین‌های اسلامی را تحت تأثیر قرار دهد، اعلام عادی‌سازی روابط میان دو کشور عربی امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی بود.

به نظر می‌رسد حملات سایبری اخیر رابطه مستقیمی با این رخداد داشته و زیر سرمحور غربی – عبری و عربی است. واقعیت آن است انعقاد چنین پیمانی میان دول عربی با رژیم صهیونیستی در وهله نخست گسترش همکاری‌های امنیتی و نظامی را به دنبال خواهد داشت. در همین راستا است که تنها چند روز پس از توافق انجام‌شده، اخباری در مورد اقدام رژیم صهیونیستی در استقرار تأسیسات جنگ الکترونیک در امارات و بحرین باهدف ایجاد اخلال در تأسیسات دریانوردی جمهوری اسلامی منتشر شد. از سوی دیگر اخبار منتشرشده از توافق دو طرف در مورد بازگشایی آسمان بر روی پروازهای یکدیگر حکایت دارد و این عمل نیز به  خودی خود خطر جدی برای امنیت ملی ایران تلقی می‌شود.

حضور مأموران امنیتی رژیم صهیونیستی در منطقه همان‌گونه که پیش‌تر برخی مقام‌های کشورمان هشدار داده‌اند، چیزی جز افزایش ناامنی‌ها در خاورمیانه و آب‌های پیرامونی ایران نخواهد داشت و این واقعیت از چشم نهادهای امنیتی کشورمان پنهان نخواهد ماند. خیانت رژیم‌های عربی در ایجاد ارتباط با رژیم صهیونیستی به‌واسطه حمایت عربستان سعودی از این پروسه تا امروز به‌اندازه لازم و بایسته با واکنش درخور در دنیای اسلام مواجه نشد و لازم است تحت تدابیر تهران، حملات سایبری به ایران به‌عنوان پیامد نحس حضور صهیونیست‌ها در منطقه جدی‌تر دیده‌شده و بررسی شود.

این واقعیتی غیرقابل‌انکار است که استقرار موساد در آن‌سوی خلیج‌فارس نه‌تنها خطری برای جمهوری اسلامی، بلکه بلایی است که در مراحل بعد می‌تواند دامنگیر کل دنیای اسلام شود. ایران باید علاوه بر اجماع سازی با کشورهای مهم اسلامی علیه محور عربی، هشدار جدی به امارات و بحرین در مورد پیامد اقدام‌های آن‌ها بدهد. از سوی دیگر پیگیری حقوقی این دست اقدام‌ها و به‌ویژه به پاسخ واداشتن و مسئول کردن رژیم‌های عربی در پی این اقدام به‌طور جد باید از سوی تهران دنبال شده و مدنظر باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.