یک هنرمند تئاتر انتظارات و خواسته‌های خود از استاندار جدید خراسان رضوی در زمینه فرهنگ و هنر را تشریح کرد و گفت: در زمینه فرهنگ و هنر، نیاز به جهش و گامی بزرگ وجود دارد.

فرهنگ و هنر نیاز به جهش بزرگ دارد نه ژست‌های تشریفاتی مدیران

به گزارش قدس آنلاین، جواد اشکذری درخصوص فعالیت‌های استانداری  خراسان رضوی در بخش فرهنگ و هنر، اظهارکرد: حضور استانداران در فضاهای فرهنگی هنری اغلب مربوط به ژست‌های تشریفاتی بوده‌است به طوری که حتی گاهی در مراسمی که خیلی در رابطه به فرهنگ و هنر نبوده‌اند، از هنرمندان تقدیر صورت می‌گرفت و کمتر نشستی برگزار شده‌است که استاندار به طور کامل در آن حضور داشته‌باشد و با هنرمندان گفت‌وگو کند و یا حتی استاندار سرزده به تماشای تئاتر و یا فیلم بروند. استاندار بزرگترین و عالی‌رتبه‌ترین مدیر استان است که تمام مدیران و شورای اداری زیر نظر ایشان هستند و بسیاری از اتفاقات می‌تواند توسط استاندار روی دهد.

وی ادامه داد: همانطور که می‌دانید هنر و فرهنگ خراسان از پیشینه خوب و مناسبی در رشته‌های مختلف برخوردار بوده و دارای امکانات خوب و آدم‌های بزرگی است، اما متأسفانه ضعف مدیریتی زیادی وجود دارد که نمی‌تواند همه این ویژگی‌ها را در کنار یکدیگر نگه‌دارد. به این ترتیب هر زمانی که استاندار ورود پیدا کرده و به حرف هنرمندان گوش کرده‌است، اتفاقات خوبی رخ داده‌است. به عنوان مثال آقای علیرضا رشیدیان سرزده به تماشای تئاتری آمد و پس از آن صندلی‌ای را به نام ایشان و با عنوان «صندلی تماشاگر» در نظر گرفتند که جریانی رسانه‌ای ایجاد کرد؛ اما سپس دوباره فراموش شد.

این هنرمند تئاتر بیان کرد: پس از آن ما درنشستی بیان کردیم که استاندار می‌تواند ادارات را ملزم کند تا با مبالغ کمتری به سینما و تئاتر بروند تا از این طریق این هنرها تقویت شوند و مشکلات مالی و مشکلات تماشاگر آن‌ها حل شود. در نشست‌هایی که برگزار می‌شد، استانداران صحبت‌های ما را گوش کرده و یادداشت می‌کردند، اما این صحبت‌ها مصوبه نمی‌شدند و یا اگر مصوب هم می‌شدند، به مرحله اجرا نمی‌رسیدند.

اشکذری خاطرنشان کرد: در حال حاضر و در سال ۱۴۰۰ مشکلات ما برگزاری جلسات و ژست‌های هنرمندی و مدیریتی نیست بلکه نیاز داریم که در سال ۱۴۰۰ هنر و فرهنگ ما جهشی داشته‌باشد. به نظر من ظرفیت استان بسیار بالا است و اگر استاندار جلسات ماهانه‌ای با اصحاب فرهنگ داشته‌باشد، به این ترتیب مدیران ادارات فرهنگ و ارشاد، حوزه هنری، معاونت‌ها و نهاد فرهنگی شهرداری و ... مکلف می‌شوند که با هنرمندان گفت‌وگویی داشته‌باشند.

وی افزود: بنابراین من فکر می‌کنم بخشی از مشکلات به این طریق حل می‌شود، اما ما همواره برای آنکه بتوانیم این گفت‌وگوها را به مرحله اجرا برسانیم، ضعف داشته‌ایم. به نظر من نباید استاندار جدید با هنرمندان و آثار هنرمندان عکس بگیرد بلکه باید کارهایی انجام شود که هنرمندان افتخار کنند و با استاندار خود عکس بگیرند. این اتفاق به راحتی با کارهای استانداری و مدیران زیرمجموعه آن انجام خواهدشد.

این هنرمند تئاتر تصریح کرد: هر حوزه‌ فرهنگ و هنری مسائل، مشکلات و نیازهای مربوط به خودش را دارد. مهمترین بحران در حوزه تئاتر، بحران هویت است؛ به طوری که هیچ تعریفی برای آن وجود ندارد. سرعت اینترنت و فضای مجازی افزایش یافته‌است وتأثیرات بسیار شدیدی بر خانواده‌ها، دختران و پسران ما دارد به شکلی که افراد به سمت جریانات مختلف هنری گرایش پیدا می‌کنند؛ اما متأسفانه افراد، هنر آدم‌های گذشته هنری را به خوبی پیدا نمی‌کنند. علاوه بر این تاریخ کمتر مورد توجه قرار گرفته و کمتر خوانده می‌شود به گونه‌ای که هویت فرهنگ و هنر ما در حال نابودی است.

اشکذری عنوان کرد: من برخلاف برخی دوستان، مشکلات مالی، اقتصادی و استفاده از منابع انسانی و مالی را در مرحله دوم و سوم می‌دانم. ما پژوهشگرانی داریم که اگر حمایت شوند می‌توانند درمورد آدم‌های بزرگ فرهنگ و هنر، پژوهش‌ها و کارهایی انجام دهند. هزینه‌های ۱۰ و یا ۱۲ هزار تومانی این کتاب‌ها برای استانداری مبلغی نیست، اما همین کتاب‌ها و پژوهش‌ها جریان‌ساز خواهدبود.

وی تشریح کرد: در هر حوزه هنری اگر ۱۰ هنرمند را در نظر بگیریم که تاریخ از زبان‌ آن‌ها چاپ شود، تندیس‌های آن‌ها در سطح شهر دیده شود و هفته‌ فرهنگی برای این هنرمندان گذاشته‌شود، احساس نابودی و ناامیدی در این اشخاص به وجود نخواهد آمد. به طور کلی به نظر من، ما در حال از دست دادن بسیاری از دارایی‌ها به لحاظ تعریف درست، فنی و هویتی هستیم.

این هنرمند تئاتر اظهار کرد: مشکلات مالی همواره وجود داشته‌است. مشهد قطب دوم اقتصادی کشور است بنابراین استاندار می‌تواند با راه‌اندازی تماشاخانه‌های خصوصی بیشتر و انجام کارها و فعالیت‌هایی در این زمینه مشکلات اقتصادی را کاهش دهد. در حال حاضر در بخش اقتصادی تولید و اجرا مشکل وجود ندارد و درواقع ما مشکل مدیریتی داریم به طوری که این شیوه مدیریت به جای آن که هنرمندان را کنار یکدیگر قرار دهد، در بین آن‌ها تفرقه ایجاد می‌کند. به نظر من اگر از همه نیروها استفاده شود تبعاً تا سال ۱۴۰۰، می‌توانیم گام بلندتری در زمینه فرهنگ و هنر و به ویژه تئاتر برداریم.

اشکذری با بیان اینکه به نظر من در هر زمینه‌ای می‌توان از هنراستفاده کرد، ادامه داد: به طوری که هنر در شرایط به‌وجود آمده ناشی از کرونا و عرصه بین‌المللی نیز بسیار کمک‌کننده است و بسیاری از مضامین فرهنگی، هنری  و اجتماعی ما با سخنرانی‌ بیان نمی‌شود در حالی که با هنر و به خصوص تئاتر قابل بیان هستند. زبان حال حاضر، زبان پر رمز و راز نشانه است.

وی افزود: در شرایط کرونایی، اگر از هنرمندان به شیوه‌های دیگری که سلامت آن‌ها و مردم را به خطر نمی‌اندازد، کمک گرفته‌شود، در شاد کردن فضاهای اجتماعی بسیار تأثیرگذار و کمک‌کننده خواهدبود. هنر بسیار فراگیر است و باید بیشتر از آن استفاده شود. به ویژه در چنین شرایطی که ممکن است نسل افسرده‌ای تحویل جامعه داده‌شود. به این ترتیب هنر می‌تواند در بهبود شرایط دراین زمینه‌ها کمک کند، اما متأسفانه مدیران ما پیگیر این اتفاق نیستند. اغلب مدیران ما، مدیران فرهنگی و هنری نیستند و در حوزه فرهنگ و هنر فعالیت می‌کنند. به گونه‌ای که مدیری که سال‌ها در زمینه فرهنگ و هنر فعالیت داشته‌باشد، اجازه نمی‌دهد مدیران زیرمجموعه خود بیکار باشند و کرونا بهانه‌ای شد که کم‌کاری بسیاری از مدیران نمایان شود.

این هنرمند تئاتر تأکید کرد: امیدوارم حوزه فرهنگ برای هر فردی که به عنوان استاندار معرفی می‌شود، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار باشد. به طوری که فرهنگ را با فرهنگ، هنر را با هنر و هنرمندان را به دلیل تأثیرگذاری آن‌ها ببیند و خود را جزئی از خانواده هنری بداند. نگاه مدیر و استاندار به هنر بسیار مهم است. هنر، تولیدمحتوا و خوراک فکری است که ارتباط ما با جامعه را مشخص می‌کند. مدیر باید ایجاد این ارتباط را وظیفه خود و حق هنرمند بداند. ما هنرمندان اگر حرفی می‌زنیم برای همه جامعه و بهبود شرایط جامعه است و تنها خود را در نظر نمی‌گیریم.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.