قیمت مرغ در یک ماه گذشته به سمت و سویی رفت که روند افزایشی آن ستاد تنظیم بازار استان خراسان رضوی را بر آن داشت تا در جلسه‌ای به موضوع قیمت مرغ بپردازد. در نهایت خروجی این جلسه به تصویب قیمت ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان برای هر کیلو گوشت مرغ انجامید، این نرخ در حالی مصوب شد که همان روزها مرغ با حداقل فاصله ۲ تا ۳ هزار تومان نسبت به قیمت تصویب شده ستاد تنظیم بازار فروخته می‌شد.

نبود نظارت بر عملکرد فروشگاه‌های عرضه مرغ با قیمت مصوب

هاشم رسائی‌فر/

قیمت مرغ در یک ماه گذشته به سمت و سویی رفت که روند افزایشی آن ستاد تنظیم بازار استان خراسان رضوی را بر آن داشت تا در جلسه‌ای به موضوع قیمت مرغ بپردازد. در نهایت خروجی این جلسه به تصویب قیمت ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان برای هر کیلو گوشت مرغ انجامید، این نرخ در حالی مصوب شد که همان روزها مرغ با حداقل فاصله ۲ تا ۳ هزار تومان نسبت به قیمت تصویب شده ستاد تنظیم بازار فروخته می‌شد. با این حال کار توزیع مرغ با قیمت مصوب در برخی از فروشگاه‌ها که بیشتر آن‌ها زنجیره‌ای بودند در نقاط مختلفی از شهر مشهد ادامه داشته و تا حدودی در حال حاضر نیز ادامه دارد. در حال حاضر که قیمت گوشت مرغ در بازار نزدیک به ۲۵ هزار تومان است و عملاً مرغ در بسیاری از فروشگاه‌ها با اختلافی حدود ۱۰ هزار تومان با قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار در هر کیلو عرضه می‌شود شنیده می‌شود برخی از فروشندگان سودجودیی که مرغ با قیمت مصوب ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومانی برای عرضه به مردم دریافت می‌کنند به واسطه فاصله قیمتی که این مرغ با قیمت‌های کف بازار دارد مقدار کمی از مرغ با قیمت مصوب را با همان قیمت ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان به مشتری فروخته و باقیمانده را با قیمت‌هایی خیلی بالاتر از نرخ مصوب به فروش می‌رسانند!

•       داستان عجیب و غریب فروش مرغ با نرخ مصوب

شریفی یکی از شهروندان مشهدی ضمن گلایه از شرایط موجود در نحوه عرضه گوشت مرغ با قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار گفت: چند روز پیش برای خرید گوشت مرغ به بازار مراجعه کردم قیمتی که برای هر کیلو مرغ فروشنده به من اعلام کرد ۲۳ هزار تومان بود من که قصد خرید چند عدد مرغ را داشتم در حال حساب و کتاب بودم که دیدم ماشین حمل گوشت مرغ سر رسید و کارگران در حال تخلیه گوشت مرغ از این ماشین شدند. وقتی از فروشنده پرسیدم داستان این مرغ‌ها چیست گفت این مرغ قیمت مصوب دارد و هر کیلو ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان به فروش می‌رسد. خوشحال شدم و گفتم پس از این مرغ به من بدهید اما جواب فروشنده منفی بود و گفت فقط یک یا دو عدد از آن‌ها را می‌توانیم به هر نفر بفروشیم.

وی ادامه داد: همان سهمیه‌ای که برای من در نظر گرفتند را گرفتم اما وقتی که می‌خواستم از آنجا بروم به صحنه‌ای عجیب برخورد کردم؛ نخست اینکه در عین ناباوری متصدی فروشگاه در حال انتقال مرغ‌های نرخ مصوب به مکانی در پشت مغازه‌اش بود در حالی که باید این مرغ در دسترس مردم قرار می‌گرفت، دوم اینکه فردی که گویا از آشنایان متصدی فروشگاه بود تعداد زیادی حدود ۱۰۰ قطعه مرغ با قیمت ۱۵هزار و ۵۰۰ تومانی گرفت و داخل ماشینش گذاشت و رفت! من مانده بودم با تعجب که چرا این حجم از مرغ اول باید به پشت مغازه برده شود و دوم چطور وقتی فروشنده به من گفت به هر نفر یک یا دو قطعه مرغ بیشتر نمی‌توانیم بدهیم این همه مرغ را به آشنای خودش داد!؟

شهروند دیگری نیز با انتقاد از نبود نظارت بر عملکرد عاملان توزیع مرغ با نرخ مصوب گفت: گویا داستان فروش مرغ با قیمت مصوب مثل همان دلار ۴هزار و ۲۰۰ تومانی است که برخی‌ها با رانت و زد و بند گرفته‌اند و با هر قیمتی که دوست دارند کالایی که وارد کردند را به مردم می‌فروشند که در حال حاضر مرغی که سهمیه است و باید به قیمت ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان فروخته شود به این سرنوشت دچار می‌شود.

•       برخورد با متخلفان در دستور کار است

معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در پاسخ به این پرسش که چه اقدامی برای برخورد با سودجویان در بازار عرضه گوشت مرغ صورت گرفته است به قدس گفت: آنچه مسلم است ما بدون قیمت‌های مصوب ابزار نظارتی دیگری نداریم طبق آنچه ستاد تنظیم بازار اعلام کرده قیمت مرغ ۱۵هزار و ۵۰۰ تومان است که با هماهنگی و همراهی فروشگاه‌های زنجیره‌ای در نقاط مختلف شهر مشهد به ویژه مناطق کم‌برخوردار این اتفاق افتاده و مرغ با همان قیمت به دست مشتری رسیده است.

محمدجواد ساعدی ادامه داد: اما اینکه در حال حاضر قیمت مرغ در بازار با قیمت مصوب فاصله دارد به شرایط تولید و توزیع برمی‌گردد. وقتی مرغ زنده در مرغداری‌ها با قیمت ۱۷ هزار تومان خریداری می‌شود چگونه باید با قیمت ۱۵هزار و ۵۰۰ تومان فروخته شود هر چند که مرغدارانی که نهاده با نرخ پایین گرفتند باید مرغ تولیدیشان را به گونه‌ای روانه بازار کنند که با همان قیمت مصوب به دست مشتری برسد. در همین راستا همکاران ما رصد قابل ملاحظه‌ای در روزهای گذشته از نحوه فروش داشتند و برخوردهای زیادی نیز با متخلفان صورت گرفته است و این آمادگی وجود دارد که همشهریان موارد تخلف از جمله تخلفات سودجویانه برخی از فروشندگان را به ما گزارش کنند تا در اسرع وقت با آن‌ها برخورد شود، ما این آمادگی را داریم که چنانچه مواردی گزارش شود از تمام اهرم‌های لازم برای مقابله با سودجویی متخلفان استفاده کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.