رییس اداره اوقاف و امور خیریه قوچان گفت: یکی از بدترین موضوعاتی که باعث شده وقف در این شهرستان با چالش مواجه شود، دست‌درازی افراد سودجو به موقوفات است.

دست‌درازی باعث چالش در حوزه وقف قوچان شده است

به گزارش قدس آنلاین، حجت‌الاسلام سید عبدالحمید رحمانی حسینی  اظهار کرد: بازگرداندن این موقوفات که بخشی از آنها در روستاهای مقصودآباد و حکیم‌آباد قرار دارد نیازمند حرکتی اساسی است و حتی نماینده مردم در مجلس و فرماندار نیز پای‌کار باشند.

وی بدون اشاره به موقوفه‌ای مشخص ادامه داد: برخی از این موقوفات متصرف شده سالانه چندین میلیارد درآمد دارند که احیای آنها می‌تواند بسیاری از مشکلات در حوزه درمانی و حتی تهیه تجهیزات پزشکی را مرتفع کند.

رییس اداره اوقاف و امور خیریه قوچان همچنین گفت: تاکنون ۳۰ درصد موقوفات این شهرستان دارای سند مالکیت شده‌اند اما ۷۰ درصد آنها هنوز سند تک‌برگی ندارند.

وی به ثبت هفت وقف جدید نیز طی دو سال اخیر در قوچان اشاره و بیان کرد: از ابتدای امسال تاکنون هم سه وقف جدید به ثبت رسیده که شاخص‌ترین آن یک زمین کشاورزی به متراژ ۱۶ هکتار است.

حجت‌الاسلام رحمانی حسینی شمار موقوفات شهرستان قوچان را هزار و ۵۰۰ مورد و شمار رقبات آن را پنج هزار و ۵۰۰ رقبه ذکر و بیان کرد: ۹۴ درصد رقبات در زمینه کشاورزی بوده و ۹۵ درصد نیات واقفان هم در حوزه اطعام عزاداری است.

وی ادامه داد: باید وقفهای جدید به سمت نیازهای روز جامعه سوق داده شود. در گذشته به دلیل ممنوعیت عزاداری امام حسین (ع) و مشکلات معیشتی، بیشتر موقوفات در زمینه اطعام و عزاداری بوده اما امروز جامعه نیازمند وقفهایی در زمینه سلامت، پزشکی، قرآنی، علم و فناوری است. وی همچنین گفت: ظرف ۱۰ سال اخیر افزون بر ۹۵ درصد اسناد اجاره‌ای این شهرستان به‌روزرسانی شده است. 

رییس اداره اوقاف و امور خیریه قوچان همچنین یکی از مهمترین موضوعات در زمینه وقف را جذب سرمایه‌گذار اعلام و بیان کرد: بر این اساس با اجاره موقوفات و مدیریت سنتی می‌توان در زمینه‌های مختلف به‌ صورت بهینه نیات واقفان را اجرایی نمود.

وی در ادامه به راه‌اندازی سامانه ثبت و اجرای طرح جامع تفصیلی برای ۶۰ درصد بقاع متبرکه قوچان اشاره و بیان کرد: این سامانه تمام زوایای نرم‌افزاری و سخت‌افزاری را پوشش داده و می‌تواند تمام نیازهای منطقه را پالایش کند .

حجت‌الاسلام رحمانی حسینی همچنین به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر اینکه بقاع باید به قطب فرهنگی تبدیل شوند اشاره و بیان کرد: در همین راستا سازمان اوقاف با پالایش هیات ‌امنا و بکارگیری نیروهای جوان افزون بر ۱۰۰ شناسه برنامه فرهنگی را در ایام مختلف سال اجرا می‌کند.

وی افزود: در گذشته مراکز فرهنگی قرآنی در سطح بقاع متبرکه فعال بود اما امروزه این مراکز به مراکز فرهنگی اجتماعی قرآنی تبدیل‌شده‌اند. هدف این مراکز علاوه بر اجرای برنامه‌های فرهنگی قرآنی، رفع مسائل و پوشش نیازهای اجتماعی است

رییس اداره اوقاف و امور خیریه قوچان ادامه داد: از ابتدای امسال تاکنون هشت رزمایش با هزینه افزون بر هفت میلیارد ریال تحت عناوین کمکهای مؤمنانه، مواسات و همدلی، تبرکات علوی و تبرکات حسینی و توزیع لباس و نوشت‌افزار در سطح این شهرستان اجرا شده است.

وی گفت: در طول دهه وقف امسال نیز هزار و ۳۰۰ بسته معیشتی با هزینه سه و نیم میلیارد ریال بین نیازمندان شهرستان قوچان توزیع می‌شود.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.