معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: با توجه به مشاهده رخدادهای آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کشورهای منطقه خطر انتقال آن به این استان با توجه به فصل سرما وجود دارد.

احتمال بروز آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در خراسان رضوی وجود دارد

به گزارش قدس آنلاین، دکتر محمد رشتی‌باف  اظهار کرد: طی نیمه اول امسال چند مورد ابتلای به آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کشورهای قزاقستان، روسیه و هندوستان مشاهده شده است و به همین علت سازمان دامپزشکی کشور نسبت به خطر ابتلای طیور کشور به ویژه استان خراسان رضوی به این بیماری هشدار داده است.
وی ادامه داد: در این راستا جلساتی برای اطلاع‌رسانی مرغداریها به ویژه واحدهای مرغ تخم‌گذار، مرغهای مادر و بوقلمون‌ها برگزار شده و رعایت امنیت زیستی، تاکید بر واکسیناسیون آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان و توجه به نقل و انتقال و تغذیه طیور مورد تاکید قرار گرفته است.
 معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: آنفلوآنزای فوق حاد کنونی بیشتر مرغهای تخم‌گذار را مبتلا می‌کند و خراسان رضوی بعد از استان آذربایجان شرقی بیشترین جمعیت مرغ تخمگذار را در  کشور دارد و در صورت انتقال و شیوع آن با رخدادهای سختی از این بیماری مواجه خواهیم شد.
رشتی باف آخرین رخداد آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در خراسان رضوی را مربوط به سال ۱۳۹۶ در شهرستان طرقبه و شاندیز عنوان کرد که عملیات معدوم سازی ۱۰ هزار قطعه طیور در این شهرستان انجام شد.
وی با اشاره به عملیات غربالگری و نمونه‌گیری از طیور برای پیشگیری و کنترل بیماری آنفلوآنزا در خراسان رضوی گفت: در قالب مراقبت‌های فعال آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان سالانه بین چهار تا پنج هزار نمونه‌گیری از طیور انجام می‌شود.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.