نائب رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی گفت:در قالب طرحی که به وزارت صمت پیشنهاد دادیم و وزیر تقریباً با آن موافق است عرضه کامل فولاد در بورس را الزامی کردیم یعنی تمام فولاد تولیدی کشور در قالب بورس قیمت‌گذاری و عرضه شود.

موافقت ضمنی وزیر صمت با طرح مجلس برای الزامی شدن عرضه کامل فولاد در بورس

قدس آنلاین؛ اعلام قیمت‌گذاری جدید فولاد در بورس انتقادات تندی را به همراه داشته است. از عضو شورای عالی بورس گرفته تا کارشناسان بازار سهام و رئیس سازمان بورس هرکدام به نحوی از این تصمیم گلایه و از شائبه توزیع رانت با این تصمیم انتقاد کرده‌اند.

«حسن قالیباف اصل»، رئیس سازمان بورس در گفت‌وگویی با پایگاه خبری سنا در این رابطه گفت: قیمت‌گذاری فولاد در بورس کالا هیچ نتیجه مفیدی در بر نخواهد داشت و تنها به توزیع رانت در میان عده‌ای خاص منجر می‌شود و این اقدام تضییع حقوق ۵۰ میلیون سهامدار سهام عدالت است.

در این رابطه «شاهین چراغی»، عضو شورای عالی بورس در توییتر نوشته است:"‏تصمیمات اقتصادی باید مبتنی بر منافع ملی باشد، مداخله در قیمت فولاد و پتروشیمی در بورس کالا، ارزان فروشی خودرو، اجبار تخصیص ارزان ارز پتروشیمی‌ها به کالاهای غیر ضروری، افزایش کالای قاچاق به‌دلیل کنترل واردات و جدیدا زمزمه افزایش نرخ سود بانکی وضعیت را بدتر می‌کند، دولت تکلیف مردم و بورس رامشخص کند."

«سعید اسلامی»، عضو شورای عالی بورس هم در توییتی نوشت: "‏قیمت‌گذاری محصولات شرکت‌های بورسی، یعنی از جیب سهامدار برداشتن و به جیب واسطه‌ها ریختن؛ تجربه نشان داده که این‌گونه قیمت‌گذاری تأثیری در کنترل قیمت محصولات نهایی هم ندارد."

انتقادات رئیس سازمان و اعضای شورای عالی بورس از اعلام قیمت‌گذاری جدید فولاد در بورس در حالی رخ می‌دهد که «سید رضا شهرستانی» عضو هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد گفت: با وزارت صمت درباره کنترل بازار فولاد تعامل کردیم اما ما را دور زدند.

عضو هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد تأکید کرد: وزارت «صمت» در موضوع کنترل بازار فولاد، انجمن تولیدکنندگان فولاد را دور زد.

وی ادامه داد: قرار بود با مکانیزم جدید، قیمت‌ محصولات فولادی در بورس کالا طی سه هفته به محدوده طبیعی خود برسد اما وزارت صمت با تغییر قیمت پایه و سقف رقابت در بورس کالا این مکانیزم را بر هم زد. با تصمیمات جدید وزارت صمت، حاشیه سود خریداران محصولات  فولادی به ۸۰ درصد می‌رسد و ورق ۱۲ هزار تومانی را می‌خرند و به قیمت ۲۲هزار تومان در بازار به فروش می‌رسانند.

«علی جدی» نائب رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی در رابطه با انتقادات در قبال شیوه قیمت‌گذاری جدید فولاد در بورس به قدس آنلاین گفت: در رابطه با قیمت‌گذاری فولاد گزارشی تهیه کردیم و به صحن مجلس دادیم که فردا در صحن قرائت خواهد شد. در قالب این طرح هم مشکلات و آسیب‌ها را مطرح کردیم و هم پیشنهادهایی را ارائه کردیم.

در جلسه امروز با وزیر  مسئله فولاد را بررسی خواهیم کرد

نائب رئیس کمیسیون صنایع مجلس افزود: امروز هم با وزیر صمت در کمیسیون صنایع و معادن مجلس از ساعت ۱۴ تا ۱۷ جلسه خواهیم داشت که یک بخش مهم از این جلسه به حوزه فولاد اختصاص دارد که ما از وزیر خواسته ایم بیاید در رابطه با وضعیت کنونی توضیح دهد؛ چون خیلی مسائل و مشکلات در حوزه فولاد وجود دارد که رقم‌های بسیار سنگینی را ظلم کردند به مصرف کننده‌ها از طریق بورس با قیمت بالا دادند و کشور را در حوزه ساختمان، خودرو و لوزام خانگی متشنج کردند.

وزیر صمت تقریباً با طرح پیشنهادی کمیسیون صنایع موافق است

جدی تاکید کرد: ما از وزیر جدید درخواست می کنیم که این موضوع را تعیین تکلیف کند و پشت صحنه را روشن کند و هم راهکار اجرایی را مشخص کند. ایشان هم با طرحی که ما ارائه کردیم تقریبا موافق هستند در جلسه بعد از ظهر امروز نیز ما از ایشان زمان‌بندی خواهیم خواست که موضوع فولاد را در این زمان بندی تعیین تکلیف کند.

عرضه کامل فولاد در بورس را الزامی کردیم/ برای عرضه فولاد در بورس سقف تعیین کردیم

وی در رابطه با جزئیات طرح پیشنهادی کمیسیون صنایع برای قیمت گذاری و فروش فولاد تصریح کرد: در قالب این طرح ما فروش کامل فولاد در بورس را الزامی کردیم یعنی تمام فولاد تولیدی کشور در قالب بورس قیمت گذاری و به فروش گذاشته شود. تولید فولاد در کشور ۳۰ میلیون تن است اما مصرف ما کمتر از ۱۶ میلیون تن است. در گذشته درصدی از این تولید را در بورس عرضه می‌کردند و به نوعی عطش ایجاد می‌کردند در مصرف کننده داخلی و بعد در حاشیه بازار با قیمت های بالاتر به بازار عرضه می‌کردند و عملاً هزینه متقاضی در بورس را هم بالا می بردند.

نائب رئیس کمیسیون صنایع مجلس افزود: در قالب طرح پیشنهادی ما الزام می‌کنیم که همه فولاد در بورس دو تا سه بار عرضه شود و اگر در بورس خریداری نبود می‌تواند این را صادر کند و قیمت هم حداکثر ۹۵ درصد فوب جهانی سقف تعیین شده است چون قبلا تا ۲۰ درصد بالاتر از قیمت فوب جهانی در بورس فولاد را به مصرف کننده فروختند و بازار را دچار تشنج کردند. ما گفتیم عرضه فولاد به صورت کامل در بورس صورت بگیرد منتها برای آن سقف تعیین کرده‌ایم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.