به همت نمایندگی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، آیین اختتامیه «اولین سوگواره علمی و فرهنگی امام رضا(ع)» در دهه پایانی ماه صفر برگزار شد.

آئین اختتامیه «اولین سوگواره علمی و فرهنگی امام رضا(ع)» برگزار شد

به گزارش قدس آنلاین، مراسم اختتامیه «اولین سوگواره علمی و فرهنگی امام رضا(ع)» با پیام آیت‌الله اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور، سخنرانی حجت‌الاسلام سید محمود مرویان‌ حسینی مدیرعامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی و حجت‌الاسلام محمدحسن مهدوی‌مهر رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی، برگزار شد.
حجت الاسلام محمد حسن مهدوی‌مهر، رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی در این مراسم اظهار کرد: کتاب عیون اخبار الرضا(ع) باید جایگاه ویژه‌ای در مجامع علمی، حوزوی و دانشگاهی داشته باشد و به عنوان سند ارزشمند و دایره‌المعارف امام‌شناسی در دسترس همگان قرار گیرد.
وی افزود: شیخ صدوق مولف این کتاب از جایگاه ویژه‌ای در انتقال معارف اهل بیت(ع) به نسل‌های بعدی برخوردارند، از همین رو این کتاب باید در زمره کتب برجسته قرار گرفته و در دسترس علاقه‌مندان و عموم مردم باشد.
این مقام مسئول افزود: نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه در مجامع علمی و فرهنگی و دانشگاهی جایگاه ویژه‌ای دارد و کتاب عیون نیز که از تألیفات نزدیک به عصر معصومین(ع) است، باید چنین جایگاهی داشته باشد.
رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی گفت: آنچه در اولین سوگواره علمی و فرهنگی امام رضا(ع) رخ داد فرصت خوبی را فراهم آورد تا این اثر به عنوان کتابی مرجع در اختیار پژوهشگران و محققان حوزه تعالیم و فرهنگ رضوی قرار گیرد.
حجت الاسلام مهدوی‌مهر تصریح کرد: کتاب عیون باید در دستور کار مطالعات علمی و فرهنگی و میزگردهای مختلف در آستان قدس رضوی قرار گیرد؛ این اثر می‌تواند موضوعات مختلف دایره‌المعارفی را برای نشست‌های علمی عرضه کند و جلسات متعدد علمی درباره آن برگزار شود تا معارف آن را در عرصه اعتقادی و کلامی و گفت‌وگوهای بین‌الادیانی، معرفتی و اخلاقی واکاوی و جامعه بشری را از این زلال رضوی سیراب کنیم.

کتاب عیون اخبار الرضا(ع) یکی از جامع‌ترین کتب شیعی و حدیثی است
آیت‌الله اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور نیز در متن پیام خود به «اولین سوگواره علمی و فرهنگی امام رضا(ع)»  از همه برگزارکنندگان این سوگواره با محوریت کتاب عیون اخبار الرضا(ع) صمیمانه قدردانی و تشکر کرد.
در بخشی از این پیام آمده است: امام رضا(ع)، آفتاب درخشان امامت و ولایت که کشور و ملت عزیز ایران به ویژه از عنایت و انوار آن متنعم‌اند، رسالت و نقش ممتاز دارند، که شناخت، تأسی، گفتمان‌سازی و فرهنگ‌سازی آن از اولویت‌های حوزه علمیه، نخبگان و اندیشمندان است.
در شناخت آستان ملکوتی امام رضا(ع) بدون تردید، کتاب عیون اخبارالرضا(ع) از بهترین کتب به شمار می‌آید؛ عیون یکی از جامع‌ترین کتب شیعی و حدیثی است که معارف بلندی در ابواب حکمی، کلامی، فقهی، اخلاقی، تربیتی، سیاست و مدیریت دارد؛ این کتاب که از یادگارهای سدید و ماندگار شیخ صدوق است در طول تاریخ مورد توجه بسیاری از عالمان، شارحان و مترجمان قرار گرفته و از نعمت‌های الهی برای شناخت سیرت و فکرت امام رضا(ع) است. رساله‌ها، نوشته‌ها، مناظرات و پاسخ‌ها و نکات ناب تفسیری و ادبی و هنری منسوب به امام رئوف(ع) این کتاب را به دایره‌المعارفی مختصر درباره آن امام تبدیل کرده است.
لازم به توضیح است، «اولین سوگواره علمی و فرهنگی امام رضا(ع)» همزمان با دهه پایانی صفر از ۱۹ مهرماه کار خود را آغاز کرد و آخرین نشست از سلسله‌نشست‌های این سوگواره نیز ۲۸ مهرماه، برگزار شد.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.