رئیس موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی گفت: با توجه به اینکه هنوز اعتباراتی برای اجرای سند ملی مدیریت آلاینده های مواد غذایی تخصیص داده نشده، امیدواریم بتوانیم این سند را حداقل در خراسان اجرا کنیم.

 اجرای سند ملی مدیریت آلاینده های مواد غذایی ؛ منتظر تامین اعتبارات

به گزارش قدس آنلاین، دکتر قدیر رجب زاده ظهر امروز در نشست خبری که به مناسبت هفته جهانی صنعت غذا در موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی برگزار شد، اظهار کرد: اساسا روز جهانی غذا برای این است که به آگاهی بیشتر در این حوزه کار کنیم، زیرا نقش غذای سالم برای جلوگیری از بیماری ها بسیار مهم است.

وی با بیان اینکه نسبت هزینه تغذیه به کل معشیت خانوار در حوزه شهری ۲۴ درصد و روستایی ۳۷ درصد است، ادامه داد: این آمار برای کشورهای توسعه یافته ۹ تا ۱۴ درصد است.

رئیس موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی با تاکید بر اینکه در بحث امنیت غذایی، دسترسی اقتصادی به تامین غذا و سلامت آن رکن اساسی در صنعت غذا است، بیان کرد: بحث دسترسی اقتصادی به تامین غذا باید با توجه به شرایط موجود اقتصادی بیشتر مورد توجه قرار دهد.

رجب زاده یادآور شد: توجه نکردن و آینده نگری در برخی موارد می تواند سبب شود تا ما در تولید برخی مواد غذایی مانند روغن تا چه اندازه به واردات کشورهای خارجی وابسته هستیم.

وی متذکر شد: سلامت غذا زیرمجموعه امنیت غذایی است و سه محور مهم و اساسی که به امنیت غذایی مرتبط است و در این موسسه جزو اولویت ها بوده، شامل توجه به ضایعات مواد غذایی، تمرکز روی مواد اولیه و جیره های غذایی است.

رئیس موسسه پژوهشکده علوم و صنایع غذایی یکی از اهداف مهم این موسسه را جلوگیری از ضایعات زیاد و طولانی مدت مواد غذایی دانست و اضافه کرد: در شرایطی هستیم که بسیاری از مواد غذایی باید از واردات تامین شود، بنابراین همکاران‌ من در این موسسه تلاش کردند تا از منابع بومی بهترین استفاده را کنند تا در آینده ای نزدیک در کشور کمتر به واردات مواد غذایی وارداتی وابستگی داشته باشیم.

رجب زاده افزود: در بحث جیره های غذایی بر روی مواد غذایی و زیرساخت هایی همچون ویتامین ها در این موسسه توجه شده تا به دانش آموزان برای قدرت یادگیری بیشتر کمک کند.

وی با بیان اینکه در بحث جیره های غذایی، برای همه سنین مطالعات و تحقیقاتی انجام شده، ادامه داد: متاسفانه جیره های غذایی نمونه هایی بودند که از کشورهایی مانند آمریکا و روسیه بودند.

سند ملی مدیریت آلاینده های مواد غذایی در سال ۹۳ با محوریت این موسسه نگارش شد و در سال ۹۵ به بعد بواسطه عدم‌ تامین اعتبارات طرح های پژوهشی، در حد سند باقی مانده است و امیدواریم در خراسان این طرح را اجرا کنیم تا مواد غذایی آلاینده های کمتری داشته باشد.

رجب زاده ادامه داد: محصولاتی با برند موسسه نداشتیم، اما منجر به ایجاد دانش فنی برای واحدهای صنعتی شده، همچنین، بیش از ۹۷ درصد بودجه های ما را صنعت تامین می کند، زیرا بیشترین متقاضی محصولات این موسسه صنعت است.

در ادامه این نشست، معاون پژوهشی موسسه علوم و صنایع غذایی نیز با بیان اینکه جیره های غذایی با هدف افزایش تمرکز برای کودکان و نوجوانان در حال رشد مورد توجه این موسسه قرار گرفت، اظهار کرد: جیره های غذایی با این هدف که در شرایط بحران بتوانیم مواد غذایی مشخص را در کوتاه ترین زمان به مردم برسانیم.

پهلوان لو با تاکید بر اینکه سند این جیره های غذایی هنوز نهایی نشده است، ادامه داد: ما یکسری کار علمی انجام می دهیم که نیاز مردم را رفع کند و رسانه ها می توانند این کارهای علمی را به مردم منتقل کرده و آنها را آگاهی دهند.

وی با بیان اینکه بعضی مواقع آلاینده هایی به غذا وارد می شود که سلامت انسان را به خطر می اندازد، یادآور شد: اعتقاد داریم این آلاینده ها باید حذف شود و توصیه هایی را به صنعت و کشاورزان بیان می کنیم تا آنها ارائه مواد غذایی به جامعه را با رعایت نکات لازم تحویل دهند.

معاون پژوهشی موسسه علوم و صنایع غذایی با طرح سوالی مبنی بر اینکه چرا ضایعات مواد غذایی زیاد است؟، تاکید کرد: وقتی مدت نگهداری را افزایش می دهیم، اگر بار میکروبی آن شدت یابد، ضایعات مواد غذایی نیز افزایش می یابد.

پهلوان لو با بیان اینکه هر آنچه که بتواند سیستم ایمنی ما را نسبت به انواع بیماری ها ارتقا بخشد، خاطرنشان کرد: غذاهای ما حکم پیشگیری دارد، شاید با غذا نتوانیم بیماری هایی مانند کرونا درمان کنیم، اما می توانیم پیشگیری کنیم.

گفتنی است؛ در پایان این نشست خبری از کتاب بررسی تحلیل  شاخص های امنیت غدایی کشور و ضایعات مواد غذایی که توسط دکتر عادل بیگ بابایی و مهندس سروش بشرویی شرق در موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی تهیه شده، رونمایی شد.

انتهای خبر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.